Mahdollisia syitä kuukautisten myöhästymiselle
Tarkoitan siis niitä muita syitä kuin se toiveissa oleva... :)
Mulla on nyt kp 32, kierto normaalisti 28-30, joskus on kyllä ollut pidempikin, nuorena ennen lapsia ja kun imetin vielä oli useimmiten 30. Tiistaina (kp 29) tein raskaustestin ja ihan puhdas nega tuli.
Kp 17 olin gynellä joka ultratessaan sanoi, että ovulaatio on ollut, löysi keltarauhasen ja munasolun irtoamisesta johtuvaa nestettä vatsaontelosta. Olin tehnyt neljä edellistä päivää, kp 13-16 ovulaatiotestejä (olivat negatiivisia kaikki), eli ennen sitä olisi ovulaatio jo ollut. Aloitin vissiin testaamisen liian myöhään, kun eka testikierto kyseessä.
No, anyway, ovulaatiosta on siis jo ainakin 16 päivää eikä menkkoja kuulu. Pari päivää sitten oli kovastikin oireita siihen suuntaan, että olisivat alkamassa, mahaa kipristeli ja pidin jo sidettä varmuuden vuoksi. Nyt sitten ei oikein mitään oireita, välillä vihlaisee masussa.
Kaikista edellisistä raskauksista olen plussannut jo hyvissä ajoin, viimeistään sinä päivänä kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa. Ei kai tässä paljon toiveita raskaudesta ole, kun ei tiistaina plussaa tullut vaikka olisi jo laskutoimitusten perusteella pitänyt. Tällä kertaa kun ovulaatio ei ole voinut olla myöhemmin, kun gyne sen kertoi jo tapahtuneen silloin ennen kp 17.
Nyt sitten päästään siihen itse kysymykseen... Tietäisilö joku syitä kierron pidentymiselle, mistä voisi olla kyse? Mielestäni en ole mitenkään stressannut, kun tiistaina tein sen testin niin olen vaan odotellut melkkojen alkua enkä mitenkään ole toiveikkaana edes.
misty kp 32 ja villit pojat
Kommentit (3)
" Oppikirjojen" mukaan se olisi sen 14pv, mutta keskimäärin kai 10-16pv. Ilmeisesti joillakin jopa <10pv ja toisilla >16pv, jolloin saattaa ymmärtääkseni olla jotain vaikeuksia alkion kiinnittymisen kanssa.
Minulla kuitenkin yleensä on kierto pysynyt 28 päivässä, eli todennäköisesti luteaalivaihe ei normaalisti ole minulla pitkä. Sattuisiko joku tietämään syitä miksi se yhtäkkiä pidentyisi?
Tänään kp 33 ja näin pitkää kiertoa en muista olleen kuin joskus ennen lapsien syntymää. Maanantaina aion vielä tehdä uuden testin, ellei menkat ala siihen mennessä. Mahassa on nipistellyt kyllä ja välillä pitää käydä vessassa kurkkaamassa joko alkoi. Kauppaan mennessäkin laitoin siteen varmuuden vuoksi. Mitään raskauteen viittaavia oireita ei ole, no paitsi palelu iltaisin mutta taitaa olla pientä syysflunssaa kun aivastelen, niistelen ja kurkkukin vähän kipeä.
Meillä on pojat ' 04, ' 05 ja ' 06, kaikki raskaudet on alkaneet suunnilleen heti kun on mahdollisuus annettu, joten en tosiaan ole mitenkään stressaantunut tai pakkomielteisesti toivo olevani jo raskaana. Tämä oli ensimmäinen yrityskierto tällä kertaa, ovulaatiotestit on apuna koska aiomme yrittää tyttöä. Ennen kuin joku tuosta hermostuu niin kerrottakoon että haluamme neljännen lapsen ja koska poikia on jo kolme niin kokeilemme josko saisimme vielä tytönkin mutta ennenkaikkea haluamme pikkunelosen porukan jatkoksi.
misty ja markus, julius, rasmus & iskä
Kun kukaan ei ole tähän tarttunut niin tarkennan vielä tuota kysymystäni.
Kun siis olen ollut siinä uskossa, että pitkät kierrot viittaavat siihen että ovulaatiokin on ollut myöhemmin ja tosi pitkissä kierroissa sitten ovista ei välttämättä olisi ollenkaan. Mutta onko niin, että kuukautiset alkavat aina kaksi viikkoa ovulaation jälkeen vai voiko tässä olla muutoksia ja viittaako esim. johonkin hormonihäiriöön?