Hälytinjärjestelmä omakotitaloon - kokemuksia/mielipiteitä!
Mietimme millaista murto- ym. suojausta kotiimme haluaisimme. Googlettamalla löysin näitä x euroa/kk systeemejä johon kuuluu laitteet sekä 24h vartijapalvelut. Mielestäni moinen on kuitenkin vähän ' liikaa' meille.
Meillä on luotettavia naapureita, joten haluaisin mahdollisesti oman (ei vuokra) järjestelmän joka hälyttäisi tarpeen tullen kännykkään. Sitten voisi soittaa vaikka naapurille, että käy katsomassa jos ei ole itse maisemissa.
Millaisia järjestelmiä teillä on omakotitaloissa? Onko teillä myös vesivuoto ja palohälytykset vai ainoastaan murto-? Entä onko kenelläkään kokemusta kodin suojaamisesta esim. yön ajaksi, niin että on itse kotona? (tunnistimet ovissa&ikkunoissa) Riittääkö kotona ollessa mielestänne esim. riittävä määrä ulkovaloja liiketunnistimilla?
Olisi mukava kuulla millaisia laitteistoja muilla on, miten toimivat (minkä merkkisiä) ja mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon laitetta hankittaessa.
Toki näistä saa tietoa myös alan yrityksiltä mutta sieltä tuskin kovin objektiivista tietoa saa, nehän kai myy kaikki mahdolliset hilavitkuttimet tosi tarpeellisina... ;)
Kommentit (7)
järjestelmä kuin Rondonellalla, Securitaksen langaton. Eli muutamassa paikassa talossa on " silmä" ja eteisessä keskusyksikkö. Maksoi ehkä pari sataa asennettuna, kk maksu 30¿ luokkaa. Lähtiessä kun laittaa päälle niin hälyyttää suoraan Seculla jos joku liikkuu talossa. Lasten vääristä hälyytyksistä ei mene maksua (ei vielä yhtäkään sattunut). Lisäksi mun mielestä hyvä piirre: hätänappi jota painamalla saa kotiin heti poliisit - esim meidän teinityttären turvana jos bileet ryöstäytyy käsistä.
DSC lienne yleisin ja toiminta varmin, itse en hankkisi langattomia (tarkistele patterieta koko ajan..).
Kotona /poissa toiminto hyvä; yöllä esim. ulko-ovet ja varasto/autotalli valvottuja, mutta sisällä voi liikkua huoletta.
Hinnat tulleet " alas" , n.200-500e järjestelmän laajuudesta riippuen..
Hyvä on ollut.
Älä usko " pakettihintoja" -laite & hälykeskus..
Securitaksen systeemi, jossa soitto menee suoraan keskukseen ja vartija tulee tarkastamaan tilanteen. Meillä on sekä ovisuojaukset että liiketunnistimia ja niitä saa sopivilla yhdistelmillä päälle. Varmaan tuollaiset palo- ja vesivaroittimetkin olisivat hyvät, mutta niitä emme olleet hoksanneet ajatellakaan....
Mun mielestä on moraalisesti arveluttavaa velvoittaa naapuri, ystävä tai muu vastaava menemään paikalle, jos hälytinjärjestelmä pärähtää soimaan. Itse en olisi niin rohkea, että lähtisin. Mielestäni parempi maksaa huoltoliikeelle ellei sitten aina pääse itse tarkastamaan tilannetta. Aiheuttaa myös helposti kiusallisia tilanteita, jos läheisesi eivät haluaisi mennä, mutta eivät oikein kehtaa kieltäytyäkään.
Jos talossa on tarrat vartiointiliikkeeseen yhdistyvästä palvelusta eivät rosvot edes yritä sisälle-he tietävät että vartija kyllä tulee parissa minuutissa vaikka poliisi ei ehtisi paikalle. Yleensä vartiointiliikkeen(kuten securitas ym) kohteisiin ei edes yritetä, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta:nämä ovat teollisuuskohteita. Jos taas systeemi hälyttää vain omaan kännykkääsi on todennäköisempää että taloosi yritetään sisälle. Hämärämiehet tietävät melko tarkkaan eri järjestelmät. He tietävät ettet ehkä ehdi paikalle vaikka saisit kännyhälytyksen. Saat myös kotivakuutuksesta alennusta jos hälytys menee vartiointiliikkeeseen.
Eli vaikka sinulla olisi yksi ovitunnistin pääovessa ja securitaksen tarra taloosi ei yritetä koska voro ei tiedä missä tunnistimet ovat. VAstaavasti jos koko talo täynnä tunnistimia ja hälytys omaan kännyysi niin saattavat silti pistäytyä koska kiinnijääminen ei ole tod näk.
Ei sitä paristoa tarvitse vahtia, joka aamu kun sen laittaa päälle niin huomaa kyllä jos jonain aamuna ei piippaakkaan. Eli max yhden päivän on poissa käytöstä.
Kotivakuutuksesta saatava alennus on ihan olematon, lähinnä mainoskikka. Securitaksen kovalla tohinalla markkinoitu alennus on yksittäisiä euroja vuodessa, eli säästöä vain reippaasti alle euron kuussa. Vai kuinka muilla?
Me päädyimme ostamaan oman laitteiston mutta hälytykset menevät suoraan hälytysfirmaan. Kuukausimaksu muistaakseni noin 30 euroa eikä se mielestäni ole paha. Ensin olimme ajatelleet ottaa mahdolliset hälytykset omaan kännykkään (ja sitten soittaa naapurille tai lähistöllä asuville sukulaisille jne) mutta mielestämme käytännön toteutus olisi sitten ollutkin toinen juttu. Mitä jos murtohälytys tulee keskellä yötä? Herätä siinä väsynyt naapuri tarkistamaan tilanne ja mitä jos paikan päällä onkin joku huumeveikko puuhastelemassa omiaan? Mielummin sitten tarkistuksen tekee ammattitaitoinen vartija, joka varmasti osaa toimia tilanteen vaatimalla tavalla.
Järjestelmään kuuluu meillä myös vesivuoto- ja palohälytykset. Hälytysjärjestelmässä meillä on liiketunnistimet ja kuorisuojaus (l. ikkunat ja ovet): voimme valita kytkemmekö molemmat vai vain toisen päälle. Ja kun meillä on kaksi isoa koiraa, niin poissaollessamme meillä on vain kuorisuojaus päällä. Koko perheen (ml. koirat) lähtiessä esim. mökille laitamme sitten myös liiketunnistimet päälle. Öisin emme ole pitäneet järjestelmää päällä, sillä luotan että koirat kyllä herättävät jos joku yrittää tulla sisään luvatta:)