Vauva ei nuku päiväunia - mikä avuksi?
Onkohan kellään muulla samanlaista vauvaa kuin meillä...
Ei nuku tämä pikkuinen päiväunia juuri lainkaan ja ikää on vasta 7 kk. Yöt hän nukkuu noin 22-7.30 ja syö välillä pari kertaa puoliunissaan ja nukahtaa heti samantien.
Päivällä hän menee päikkäreille vain jos menemme ulos vaunukävelylle eli vaunuihin hän nukahtaa, kun vaunut liikkuvat ja herää taas heti kun tullaan sisälle. Jos emme käy ulkona (kuten tänään sadepäivänä), hän ei nuku päikkäreitä.
Vauva saa arvatenkin liian vähän unta vuorokaudessa? Osaisiko joku kertoa, paljonko tämänikäisen pitäisi vähintään nukkua, mitä haittaa nukkumattomuudesta on ja mistä tällainen kummallinen ongelma voisi johtua?
Muuten vauva on ihan virkeä ja ryömii ahkerasti ja on hyväntuulinen sekä syökin ihan kohtuullisesti (enemmänkin voisi syödä, mutta ei varsinaista ongelmaa ole, vaikka vähän laihanlainen vauva onkin).
Kommentit (7)
Moikka,
En tiedä auttaako tää, mutta oletteko kokeilleet eri nukkumisasentoja? Meillä auttoi kun laitoin tytön vatsalleen nukkumaan ihan pienestä pitäen, vaikka siitä kovasti varoteltiin. Tosin neuvolassa sanoivat, että hyvin voi nukuttaa vatsallaan jos ei selällään tai kyljellään nuku. Ei edelleenkään suostu nukkumaan kuin vatsallaan (nyt 4kk).
Meillä oli myös sama ongelma, että nukuttiin niin kauan kuin vaunut liikkui, mutta viime viikolla keksin laittaa tytön ulos nukkumaan, enkä liikauttanutkaan vaunuja. Tunnin nokoset hän otti (jee!), mikä meillä on varsin hyvin päiväuniksi. Nukkuu tosi lyhyitä pätkiä.
Tsemppiä! :)
Mutta... minulla esikoine oli myös vauva, joka nukkui vain ulkona liikkuvissa vaunuissa. Niinpä kävelin joka päivä n 3 t yhteensä työnnellen vaunuja kahteen otteeseen. Hyvää tässä oli, että paino putosi ja olin elämäni kunnossa ja kaikki suht lähialueitten ulkoilureitit tulivat tutuiksi:) Miinusta oli tietysti se, ettei omaa aikaa ollut kuin kävellessä, ja niinpä otinkin aina kirjan mukaan paitsi vesisateella. Tytär alkoi nukkua päikkäreitä sisällä vasta 2 v täytettyään ilman mitään sen kummempaa ja nyt kun ikää on 3v 5kk ja pikkuveli on juuri syntynyt, päikkärit ovat jääneet kokonaan pois. Mutta erittäin vilkas ja iloinen sekä oppivainen lapsi hän on:) Nyt mietin että jos pikkuveli osoittautuu samanlaiseksi, tulee ongelma koska esikoine ei kyllä seiso edes seisomalaudalla kahteen otteeseen puoltatoista tuntia...
Jaksamisia teille! Kaikenlaisia nukkujia löytyy, eikä se riipu vanhemmista vaan lapsesta!
gekkokolmonen:
Mutta... minulla esikoine oli myös vauva, joka nukkui vain ulkona liikkuvissa vaunuissa. Niinpä kävelin joka päivä n 3 t yhteensä työnnellen vaunuja kahteen otteeseen. /--/ Nyt mietin että jos pikkuveli osoittautuu samanlaiseksi, tulee ongelma koska esikoine ei kyllä seiso edes seisomalaudalla kahteen otteeseen puoltatoista tuntia...
Esikoisen kanssa oli täälläkin sama juttu. Hän tosin nukkui liikkuvissakin vaunuissa vain puolisen tuntia, ja lopun ajan reilun kahden tunnin lenkistä vauva olikin sitten takin alla kantoliinassa ja työntelin tyhjiä rattaita edessäni :)
Kun keskimmäinen sitten syntyi, en edes yrittänyt lähteä joka päivä vaunulenkille, vaan hylkäsin vaunut kokonaan, ja kun ulkoilimme esikoisen kanssa (silloin reilu 2v, ja kova ulkoilemaan), vauva nukkui kantoliinassa takin alla. Liikuntaa sain vähän vähemmän, kun lähes paikoillani heiluin ja hytkyin, mutta sain silti. Ja kantoliinassa vauva nukkui tosi hyvin.
Kolmannen kanssa sama juttu, kun kaksi vanhinta tykkäävät ulkoilla. Ei muuta kuin vauva kantoliinaan takin alle ja pihalle " seisoskelemaan" . Tällä kertaa, kun isommat puuhasivat paljon keskenään, mulla oli monesti jokin neule mukana pihalla. Esim. villasukkaa on tosi helppo ja vaivaton neuloa seisaaltaankin ;)
Olen itsekin miettinyt mitä se aihettaa vauvalle, jos hän ei nuku tarpeeksi. Meillä myös samanmoista " uniongelmaa" . Olen alkanut sitkeästi nukuttamaan vauvaa, silloin kun vauva on selvästi väsynyt. Ja tullut siihen tulokseen, että kolmet päikkärit haluaisi meidän 5kk vanha poika nukkua. Ensimmäiset päikkärit heijaan vauvan uneen / nukutan rinnalle sisällä. Nukkuu vain vatsallaan. Toiset ja kolmannet käyn rattailla ulkona. Ihan helppoa ei sekään ole, vaan vaatii joskus tunninkin sylissä-raittaissa-sylissä jne. heijailua. Välillä silmät lerpsuu melkein kiinni puolisenkin tuntia, ja sitten ei enää jaksa pitää auki vaan nukahtaa : ) Varmaan ei nukkuisi ollenkaan, jos en nukuttaisi. Näin tapahtuikin alkuaikoina. Jos unta ei tule riittävästi päiväsaikaan, niin vauva on selvästi yliaktiivinen, levoton ja lopulta kärttyinen ja itkuinen. Yöt menevät ok, noin 21-7 yhdellä syötöllä.
Vauva syö hyvin, vaikka melko hoikka onkin. Kovin vilkas ja kiinnostunut kaikesta on ollut melkein heti syntymästään.
Minua on alkanut ahdistamaan kaikki vierailut ja kyläilyt, kun tiedän ettei nukkumisesta tule silloin mitään. Saan kuitenkin kommenttia siitä, että " ei vauvaa tarvitse nukuttaa" , " kyllä väsynyt vauva nukahtaa" tai " kaikki vauvat ovat samanlaisia" .
Voimia ja sitkeyttä teille kaikille!
Mytön kanssa jo toisessa ketjussa oli asiasta puhetta. Mä " pakkonukutan" vauvaa tosi sitkeästi ja kyllähän hän useimmiten nk. " pitkät" päiväunet nukkuukin. Välillä on tuota ongelmaa, kun on tunnin nukuttanut ja toinen herää heti 15 min jälkeen...ihmettelen aina niitä, jotka voivat liikkua vauvan kanssa missä vaan, milloin vaan - vauva torkkuu rattaissa, kun tulee päikkyaika. Meillä karmeeta väsykiukkua ja onhan tota kohta 8-kiloista aika raskasta kantaa kaupungilta kotiin ja toisella kädellä työntää kärryjä...
jaksamista kaikille!
-mooli ja eläväinen tyttö 5 kk (neuvolan terkka sanoi, että tältä tytöltä ei kyllä mikään jää huomaamatta...)
Keksin joka päivälle jotain hommaa (kauppaan, kauppakeskukseen, ulkoilemaan, kirppikelle) jossa jaksan kierrellä poitsu kantoliinassa tai nyttemmin myös ergossa. Toimii ainoana varmana nukuttajana, muuten myös karjuu vaunuissa/vain tissillä nukkuu päiksyjä kotona. Tosin on nuorempi tapaus vasta 3,5kk, mutta koko pienen ikänsä ollut ihan samanlainen ja tähän näin olen päätynyt.
tyttö on 6kk. Luin jostain, että tämänikäinen tarvitsisi unta 14-17h! Toki unentarve on eri joka muksulla, mutta on monesti jäänyt vuorokauden unisaldoksi reilusti alle 10h...
Meillä siis tökkii sekä päivät että yöt. Tytön saattaa saada nukutettua meidän sänkyyn jos on oikein sinnikäs, mutta tuolloin hän nukkuu korkeintaan 15 min jonka jälkeen ei suostu enää nukkumaan. Valitettavasti itsellä ei ole oikein mitään neuvoja asiaan. Itse olen huomannut, että helpointa on mennä vaunujen kanssa kävelemään pihalle kaksi kertaa päivässä säällä kuin säällä. Joskus kun tekee pitkän (>1h) lenkin, tyttö saattaa jatkaa uniaan vielä parvekkeella, muussa tapauksessa hytkyttelen vaunuja (varsinkin näin syksyllä meinaa itellä kyllä hermo mennä kun saa tuolla kylmässä olla koko ajan hytkyttelemässä).
Meillä ainakin huonot päikkärit kostautuvat aina ja tyttö on aivan kamalan kärtty ja itkuinen.