Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hitto! Miten saada 4v tyttö siivoamaan?

Vierailija
21.09.2007 |

Kaikki tavarat heittää yleensä lattialle. Olen monen monta kertaa sanonut, että vaatteita ei heitetä lattialle! Mutta eihän mun sanomiset siinä kauheasti paina, jos isänsä heittää myös taravat lattialle, tai jos lattialla on tavaraa, se potkitaan pois tieltä.

tänäänkin olen monta kertaa sanonut tytölle, että menee siivoamaan huonettaan. Ei! huoneessa ei tapahdu yhtään mitään.

Lisäksi kyselee, kuka on tulossa kun täytyy siivota. Ei kukaan! On vaan sotkuista. Mutta isänsäkin siivoaa ainoastaan kun vieraita tulossa, joten mikä auttaisi?

olen miehelle puhunut monet kerrat tuosta asiasta, että hän näyttää mallia lapsille. Lupaa parantaa tapansa, mutta mitään ei tapahdu.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika äkkiä lapsi oppii kun ei saakaan leikkiä lempileluillaan tai pitää prinsessamekkoaan.

Tämä todella toimii, mutta vain jos olet johdonmukainen. Ensin sanot, että nyt on siivoamisen aika. Jos lasta ei nappaa niin sanot uudestaan, että nyt siivotaan ja kerrot myös mitä tapahtuu jos lapsi ei ala siivoamaan. Jos lapsi ei vieläkään tee elettäkään siivotakseen niin sitten toteutat osion " jätesäkki syö leluja ja vaatteita" .

Huomaa myös, että 4v ei välttämättä tajua mitä siivoaminen tarkoittaa. Ohjeistat siis lasta tyyliin: " Laita nämä puhtaat vaatteet takaisin vaatekaappiisi" , " Nämä vaatteet ovat likaisia, ne voit viedä pyykkikoriin" , " Keskeneräiset leikit voit kerätä lattialta tähän hyllylle" , " Legopalikat säilytetään tässä laatikossa" jne.

Sitten kun siivoaminen alkaa luonnistumaan niin muista kehua lasta!

Vierailija
2/13 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolme sottapyttyä (2v 3½v ja 5v). Samat siivoustappelut käydään joka päivä läpi. huoh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset antavat viedä tavarat jäähylle ja uhoavat vaan että sitten me leikitään muita leikkejä. t. 3

Vierailija
4/13 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis. Monet kerrat on lelut sekä vaatteet menneet jätesäkkiin, mutta ei tehoa. Uhkasin peruuttaa huomisen karkkipäivänkin, mutta ei mitään. Kiukuttelee vaan, ettei siivoa! ap

Vierailija
5/13 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli meillä sellaista vaihtoehtoa, että jättäisi siivoamatta ei ole.

Meillä on sovittu, että huone siivotaan kerran päivässä, ennen iltatoimia. Aina. Eikä tästä ole poikkeuksia.

Jonkun tietyn leikin voi jättää esille (esim. hienon legorakennelman tms.), mutta sekin nostetaan pöydälle ja muut legot siivotaan pois.

Tyttö on oppinut sen, että kiukuttelu tai marina ei auta. Huone siivotaan joka tapauksessa, joko pitkän tai lyhyen kaavan mukaan.

Nykyään tästä ei enää juurikaan tarvitse keskustella. Mitään lelujen jäähysysteemiä meillä ei ole ikinä ollut käytössä.

Vierailija
6/13 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-v on aika pieni vielä omatoimisesti siivoamaan. Saattaa siivota välillä hienosti kun sille päälle sattuu, mutta kun on tärkeämpää puhaa niin ei ymmärrä miks pitäis.

Meillä on parhaaseen lopputulokseen päästy, kun menee itse mukaan eli ikäänkuin " siivotaan yhdessä" . Pyörin itse siinä kaverina (=työnjohtajana) ja ehdottelen vähän minne mikin laitetaan. Lopuks sitten kiitosta ja kehuja.

Vierailija
7/13 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdessä järkätään. Tai otetaan vaikka kilpailu kuka ehtii kerätä eniten legoja, tai sitten laitan musiikin soimaan ja kolmen kappaleen ajan siivotaan niin että hippulat vinkuu...

Vierailija
8/13 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olis kannattanut jo ihan pienestä asti opettaa, että siivoaminen on leikkiä :) En tiedä miten toimisi, eipä omia lapsia vielä ole, mutta huomasin miehen veljen lasten kanssa että hyvin nopeesti meni legot laatikkoon ku leikittiin leikkiä ' kuka saa legot nopeiten laatikkoon' :D

Miehen osuus on myös merkittävä. Vanhempien pitäisi olla samalla linjalla, muuten lapset menevät sekaisin eivätkä osaa totella kumpaakaan. Kerro miehellesi, että lapsista saattaa hyvinkin tulla todella hankalia myöhemmin jos ette noudata samoja kasvatusmetodeja.

Vierailija
9/13 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhkailu, lahjonta ja kiristys on turhaa, mutta kun menen itse mukaan " työnjohtajaksi" niin tulee upeaa tulosta!

Vierailija
10/13 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattasin jopa lahjoa, kun huone pysyy järjestyksessä, niin käydään kerran kuussa mäkkärillä tai jotain muuta vastaavaa, ei mitään kalliita lahjuksia.

Vierailija
11/13 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vaihtoehto on, että kehität siivoamisesta kivan leikin. Te olette esimerkiksi roska-auton kuljettajia ja teidän tehtävä on kerätä kaikki roskat (eli lelut) oikeille paikoille. Mielikuvitusta peliin ja varmasti toimii.

Vierailija
12/13 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna yksityiskohtaisempia ohjeita. Esimn. kerää nuo lelut, tai panen ne roskiin. Kerää legot tai imuroin ne. Järjestä nukentavarat tähän laatikkiin. Meillä ainakin toimii..

Vierailija
13/13 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä lapselle sanoin, että laittaa vaatteet kaappiin ja nostaa lelut pois lattialta. No, monta tuntia siinä sitten meni. Mutta kun halusi tulla kesken siivouksen syömään, niin sanoin, että ensin siivotaan ja sitten syödään välipalaa. Ei mennyt kuin hetki ja huone oli siisti.