Hämmästelen tätä nykyistä lasten synttäri " kulttuuria" !
Mitä olen ympäristöstäni havainnut, niin lasten synttärit tuntuvat saaneen jo aika älyttömiä mittasuhteita. Synttäreillä pitää olla teema ja lapsille pitää olla erikseen järjestettyä ohjelmaa. Myös vieraille pitää antaa jokin " lahja" . Tuttun lapsen synttärit on kesäkuussa ja kavereille pidettiin kaverisynttärit toukokuun lopussa, ennen koulun loppumista, siis monta viikkoa ennen varsinaista syntymäpäivää. En myös tajua näitä mäkkäri, huvipuisto, leffateatteri synttäreitä.
Kun mää olin lapsi, oli perus tarjottaviin, kakkuihin ja sippeihin meillä laitettu tikuissa olevia paperikoristeita, varjoja yms. Ei järjestetty mitäään erikois ohjelmaa, vaan leikittin ihan lapset keskenämme, eikä vieraita lahjottu. Luokallamme yksi tyttö pyysi aina koko luokan synttäreilleen ja ne oli sen takia ne hienoimmat synttärit, mutta ei sielläkään muuten mitään erikoisempaa ollut.
Ihmetyttää kuinka vanhemmilla riitttää aika tämmösien massiivisien synttäreihin järjestelyihin ja meneehän niihin jo ihan kohtuuttomasti rahaakin. Tietysti ajat muuttuu jne. Mutta tuntuu, että tuleeks näistä lapsista sellasia aikuisia, jotka ei oo tyytyväisiä mihkään, kun kersana synttäreillä on ollu taikurit ja ponit ja muutenkin monet lapsetkin tuntuvat olevan niin materiaali ja rahakeskeisiä, että huh huh!
Kommentit (3)
eikä koskaan kukaan lapsista ole näyttänyt nyrpeätä naamaa tms. viimeksikin saivat mukaan lähtiessään vain ilmapallot ja jokainen oli niistäkin iloinen!
Minä en jaksa suuremmin ihmetellä. Meillä järjestetään ihan tavalliset synttärit. Ohjelmaa on, kuten silloinkin oli kun minä olin lapsi. Mitään lahjoja emme ostele vieraille. Minä muistan tosin lapsuudestanikin synttäreitä, joilta sai yllätyksen. Ei nää ole mitään " nykyistä lasten synttärikulttuuria" vaan perheiden erilaisia tapoja. En näe mitenkään kauhean negatiivisena jos joku haluaa tarjota jonkin yllätyksen vieraille.
Ja se ei ole edes mitään lasten itsekeskeisyyttä tms. vaan lapset on vaan oikeasti erilaisia kuin mitä me itse olimme joskus 20-30v sitten.