Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

No mitäs te av:n viisaat olette mieltä tälläisesta elatusmaksusta:

Vierailija
18.09.2007 |

Vähän taustaa ensin:

Lähivanhempi uudelleen naimisissa, uuden puolison kanssa lapsi, josta hoitovapaalla, tienaa bruttona 470 ¿, nettona 430 ¿.

Exän kanssa yhteisiä lapsia 3, joista vanhin 14, nuorin 7v. Ex maksaa elatusmaksuja 270 ¿, kaupunki loput, sen reilun satasen.

Ex tienaa nykyisin bruttona 3500 ¿.

Lapset vierailee etävanhemman luona n. 3 pv kuukaudessa, eikä myöskään osallistu mihinkään ylimääräisiin hankintoihin, nämä maksaa käytännössä lähivanhemman uusi puoliso. Olisko aika päivittää elatusmaksuja? Ja millainen olisi teidän mielestä kohtuullinen elatusmaksu?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosta aikaa kohta 7 vuotta, tuolloin etävanhempi oli paljon huonommin palkatussa työssä. Etän tulot ovat lähes kaksinkertaistuneet...

Vierailija
2/4 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikuttaa niitä maksavan tulot, jos tienaa paljon, maksaa myös enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtana on, että vanhemmat huolehtivat lastensa elatuksesta nettotulojen suhteessa. Siinä ei kuitenkaan voida ottaa huomioon mitään hoitovapaiden aikaisia tuloja, samoin ei lyhytaikaisen työttömyyden tuloja eikä niin, että yrittäjä merkkaa tuloikseen nolla.

Oleellinen kysymys elatuksen määrää arvioitaessa olisi siis tietää, että paljonko sinä normaalisti tienaat nettona. Ja että onko jollain lapsista jotain erityisiä kuluja. Kertoisitko nämä, niin vois vähän paremmin arvioida asiaa?

Vierailija
4/4 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole työpaikkaa odottamassa, työttömäksi joudun jäämään. (toivottavasti en kauaksi aikaa) Nuorin lapsi on 2 v. Etä on naimisissa myös, heillä ei yhteisiä lapsia, etän uudella on 3 aikuista lasta. Ja siihen että miten se tulojen nousu vaikuttaa niin käsittääkseni elatusmaksut määrätään tulojen perusteella. Mä en ole koskaan tienannut edes 1500 ¿/kk bruttona. Vaikka olisin ollu töissä.

Mun puolisoni palkka on 2300 ¿/kk. Tosin se ei vaikuta elatusmaksuihin, koska hän ei ole elatusvelvollinen mun ja exän lapsista.