Missä iässä haalarit ei enää kelpaa?
Siis täällä on yksi äiti aivan kummissaan, kun kohta 5 v poika ei enää suostu pitämään haalareita. Pitääkö tässä muka äidin luovuttaa.
Siirtyi tosin tarhalla nyt syksyllä isompien puolelle (eskarien kanssa samassa). Siellä eivät isommat pidä haalareita, joten ei siten meidänkään poika.
Talvihaalarit saa luvan pitää, siitä en haklua luopua. Toisaalta, en haluaisi, että joka aamu pitää sitten tapellen laittaa haalarit jalkaan.
Miten teillä muilla? Miten tilanteesta selviää " kunnialla" ?
Minlee ja itsepäinen 5v.
Kommentit (9)
....harmittelee, että tulin ostaneeksi 4.5 vuotiaalle pojalle vielä välikausihaalarin. Kaksiosainen olisi ollut parempi juttu. Onneksi talveksi on varattu kaksiosainen puku.
Mielestäni kaksiosaisella pärjää mainiosti, varsinkin, kun housuissa on henkselit :)
Meillä kummallakin kelpasi/kelpaa hallarit kaksiosaisen rinnalla vielä ekalla luokalla - lapset arvostavat haalarin nopeutta, koska välitunnit ovat lyhyitä.
Pojille kelpasi vielä ekalla luokallakin hyvin haalarit kouluun. Toiselle luokalle sitten ostin kaksiosaiset puvut ja hirvittävä huuto tuli kotona. Olisivat vieläkin halunneet käyttää haalareita koulussa, koska ovat niin nopeat pukea päälle. Opettajatkin ovat kehuneet haalareita koulukäytössä, koska kaksiosaisessa puvussa kulkevat eivät joko viitsi pukea ulkohousuja välitunnille tai eivät riisu tunnin ajaksi niitä ollenkaan pois nopeuttaakseen välitunnille menoa. No, meillä kuitenkin käytettiin äidin ostamia kaksiosaisia pukuja, koska ostan talvitamineet aina joulun jälkeen alennusmyynnistä seuraavaksi talveksi, joten vaihtaminenkaan ei tullut kysymykseen.
käyttää sekä että, mutta useimmiten kaksiosaista kuin haalaria. Näin ollut jo viime vuonna. 4v alkaen olen ostanut sekä kaksiosaisen että haalarin. Ensi vuosi = kouluun mennessä taitaa tulla pelkät kaksiosaiset käyttöön.
Nyt 3v.neiti pukee mielellään haalarin kun sen saa nopeammin itse päälle, mutta omatoimisesti valitsee myös kaksiosaisen vaihtelevasti.
Itse tykkään tytöillä kaksiosaisista, kun pitävät paljon mekkoja niin päiväkotimatkalla aamulla toimii pelkkä takki (autolla vietävä matkan takia) eikä mekot ruttaannu haalariin + takki on nopeampi yksinään matkatilanteissa. Ja antaa välikaudella helpommin varan laittaa kevyemmin kesken kaiken eli vaihdella asuja.
Olisi muutama kiva mekko, mutta olen miettinyt, että onkohan hankala ulosmentäessä...
Simasuu:
Itse tykkään tytöillä kaksiosaisista, kun pitävät paljon mekkoja niin päiväkotimatkalla aamulla toimii pelkkä takki (autolla vietävä matkan takia) eikä mekot ruttaannu haalariin + takki on nopeampi yksinään matkatilanteissa. Ja antaa välikaudella helpommin varan laittaa kevyemmin kesken kaiken eli vaihdella asuja.
ja siis yleensä menevät sitten sukkahousuissa ja paidassa ulos, haalari päälle siihen.
mekko tai puolihame on maailman parhain päiväkotiasu ;-)) se vain napataan pois päältä ulos lähtiessä ja puetaan haalari/housut + takki päälle.
Eli vien housut yleensä repussa päiväkotiin aamulla. Näin on helppo lisätä ulos sopiva määrä vaatetta päälle, kun alla on pitkähihainen t-paita ja sukkikset (tai kesäkelissä t-paita ja sukat). Eli ei mekkoa sinne haalariin kannata tunkea, sehkän on siellä vain myttynä puristamassa.
Sisätiloissa ko.asu puolestaan on juuri sopiva määrä vaatetta - sukkikset ja housut siinä päällä on liikaa, tai kalsarit ja housut samaten. Ja suurimman osan vuotta sukkikset/kalsarit on mielestäni paras asu ulkovaatteiden tai villapukujen alle pukea.
Juu, hametta meilläkin on käytetty paljon. Mekot on jääneet vähemmälle, koska olen ajatellut, että hankalaa, kun sitten ulosmennessä pitää ottaa mekko pois ja pukea paita ja taas sisälle tultaessa päinvastoin. Meidän mekot kun on yleensä pitkähihaisia ja kuumaveriselle tytölle pitkähihainen paita + pitkähihainen mekko voi olla liikaa sisällä. Joku liivihame tai vastaava on tavallaan helpompi, kun ei tule sitten niin montaa kerrosta vaatetta.
Mutta miksi pitäisikään?
Ei hän viime talvenakaan kertaakaan kastunut, vaikka oli 2-osaisissa (myös ihan tavallisissa reimatecin vyötäröhousuissa).
Mutta jos pelkäät, että lunta/kylmää menee takin helmasta sisään, niin ostat housut, joissa on kunnon yläosa esim. Jonathan, Reimatecin conduramalli, Lenne.
Haalari ei ole pakollinen. :-) Se on hyvä pienelle, joka ei osaa vetää helmaa, jos se nousee tai joka saattaa kaatua kuralammikkoon päittäin.