Kaloreista tietävät - liikuntaa sohvaperunalle!
Olen 35v. nainen (175cm/75kg.) Työpaikkalääkärin mukaan olen BMI:ltäni ylipainoinen ja mun pitää terveydellisistä syistä laihtua 7-10kg, saisin painaa enintään 68kg jotta olisin hyvän painoinen. Asun ulkomailla, enkä tiedä ovatko mittani Suomessa erityisen pahat? Omasta mielestäni ei...., mutta täytyyhän sitä nyt lääkäriä uskoa.
No, olen myös ihastunut ihanaan mieheen.... :-) ja ehkä sen myötä kiinnostunut ja alkanut vähän liikkua, sanotaanko löytänyt liikunnan ilon vuosikausien jälkeen. En ole mikään aerobikkaaja tai joukkuepelaaja, mutta nautin kävelystä, pyöräilystä ja uimisesta.
Osaisiko joku kertoa, kuinka paljon voin kiinteytyä tai pudottaa painoa, jos ennen en harrastanut mitään liikuntaa ja nyt elelen seuraavasti: (realistiset arviot)
2-3 x viikossa uin 1 km (hitaasti mutta pysähtymättä, 45min)
ja lisäksi
1-2 x viikossa käyn salilla (pyöräilen 30min + vatsoja) ja/tai
2-3 kertaa viikossa kävelen töihin (hitaasti, mutta kuitenkin) 4 km/40 min?
Olen nyt jättänyt juustot (paitsi light tuorejuuston ja raejuuston) käytännöllisesti katsoen kokonaan pois, leipää syön korkeintaan kerran päivässä viipaleen (täällä ei saa tummaa leipää), syön enemmän kasviksia raakana tai keitettynä (vähintään 500g päivässä) ja joka päivä myös annoksen lihaa tai kalaa. Makeista herkuista en välitä; rakastan voita ja kermaa, mutta ne ovat nyt pannassa kokonaan.
Tiedän, että kaikki kaloriot voi laskea jossain nettilaskurissa, mutta tuli vaan mieleen kysyä täällä, josko joku osaisi liikunnan kalorit niin hyvin ulkoa, että voisi kertoa suoraan vähän osviittaa...?
Suuri kiitos jos joku vastaisi!
Kommentit (4)
Jos käyt kuntosalilla, suosittelen tekemään myös muita liikkeitä kuin pelkkiä vatsoja. Olisi tärkeää tehdä liikkeitä, jotka rasittavat isoja lihasryhmiä. Hyviä liikkeitä ovat esim. erilaiset kyykyt painojen kanssa.
Kiinteytyminenhän tarkoittaa käytännössä sitä, että rasva palaa ja lihakset kasvavat. Jos poltat rasvaa aerobisella liikunnalla, lihakset voivat jäädä pieniksi, eikä kroppa silloin näytä kiinteältä.
Ei kannata pelästyä sitä että saisit yhtäikkä liian isot lihakset, se on käytännössä mahdotonta normaalilla saliharjoittelulla. Mutta sopiva määrä lihaksia tuo vartaloon ryhtiä sekä muokkaavat koko kroppaa sutjakkaamman näköiseksi. Lihakset tosin painavat enemmän kuin läski, joten ei kannata tuijottaa liikaa vaakaa.
Lihakset myös polttavat enemmän kaloreita kuin läski, joten lihaksia omaavana voit myös syödä enemmän lihoamatta.
Arvelinkin vähän, että Suomessa en olisi niin " huolestuttavan ylipainoinen" , kuin täällä pienten (ja paljon lyhyempien) ihmisten maassa... Paikallinen lääkäri tosiaan sanoi, että nyt olen BMI:ssä ylipainon puolella ja se on terveydelle vaarallista, että siksi pitää pudottaa se minimi 7kg.
Varmaan menee hänen mielestään liian hitaasti, jos vain kilo kuukaudessa, mutta kelvannee kumminkin jos lopputulos on kiloissa oikea. Siksi täytyy ehkä tota ruokavaliota rustata, jos salilla käynti voi aiheuttaa sen, että paino nouseekin - lääkäri kun katsoo vain vaakaa.
Mutta siis olisi mahdollista olla 7 kk kuluttua 7 kg kevyempi, hyvä.
Kiitos vielä!
Normaali BMI (painoindeksi) on 20-25, sinun tämän hetkinen on 24,43.