Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiset jonot julkiselle puolelle Espoossa?

23.08.2007 |

Tietääkö kukaan, kuinka kauan suunnilleen menisi, että pääsisi Espoossa lapsettomuushoitoihin julkiselle puolelle?

Meillä on yksi rakas inseminaatiolla alkunsa saanut poika ja kovasti toivoisimme hänelle pikkuveikkaa tai -siskoa. Viimeksi kävimme Väestöliitossa, mutta nyt mietitään, jos kuitenkin kannattaisi hakeutua julkiselle puolelle. Miten paljon halvempia hoidot muuten on julkisella puolella kuin yksityisillä klinikoilla?

En edes tiedä, onko tämä nyt vielä ajankohtaista, tai milloin haluaisimme aloittaa hoidot, jos vauva ei saa alkuaan itsestään. Olen kyllä lähes varma, että ei meitä sinne julkiselle oteta, kun mulla on just kaksi peräkkäistä keskenmenoa takana. Tietysti ne sanoo, että pitää yrittää vuosi jälkimmäisestä keskenmenosta, eikö niin? Ja kuitenkin Väestöliitossa viimeksi sanottiin, että on epätodennäköistä, että tulisin ilman apukeinoja raskaaksi. Surettaa kyllä kaikenkaikkiaan tää tilanne... :(

-Q- ja -q- pikkusisarusta vailla

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuvuodesta 2004 odotettiin yksityiseltä saamamme lähetteen kanssa vain pari kuukautta, niin pääsimme tarkempiin tutkimuksiin ja insseihin julkiselle. IVF-jono on julkisella nyt noin puoli vuotta, näin kesän jäljiltä vissiin vähä kauemminki..

Hinnoista on nyt mielessä vain IVF-hoidot. Julkisella maksetaan vain lääkkeet + sairaalakäynneistä 22¿. Yksityisellä hoidon hinta on lääkkeet + noin 1800-2100¿. Muidenkin hoitojen osalta löytänet hinnat netistä koskien yksityistä. Julkisella aina vain ultra ym. hoito/tutkimuskäynneistä (ei labroista) naiselta se 22¿. Mieheltä peritään 22¿ kerran vuodessa. Hintaero on siis varsin kova.

Keskenmenoasiaan en valitettavasti osaa vastata.

Kovasti positiivisia tuulia uudelleen raskautumiseen!!!

SanniAnniina (esikoinen toiveena, IVF edessä)

Vierailija
2/10 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosiaan hurja ero hinnoissa, jos se noin menee!

En kertonut ekassa viestissä ihan kaikkea... Kävin jo lääkärillä, kun tuntui, että halusin saada hieman selvyyttä siihen, mitkä meidän mahdollisuudet on, mutta ei lääkäri osannut sanoa mitään siitä tai hoitojen jonotusajoista.

Mun oma terveyskeskuslääkäri laittoi just alkuviikosta mulle lähetteen sairaalaan, mutta tänään sain sieltä bumerangina takaisin kirjeen, että omalle lääkärilleni on lähetetty tarkempia ohjeita jatkoa varten ja että mun pitäisi olla häneen yhteydessä. Oma lääkäri ei ollut varma, mitä kaikkia labrakokeita pitäisi ottaa, kun kyseessä ei olisi varsinaisesti lapsettomuustutkimukset vaan lapsettomuushoito, joten hän laittoi lähetteen ja siihen viestin, että mitään kokeita ei ole vielä otettu... En taida edes uskaltaa soittaa omalle lääkärilleni, kun olen ihan varma, että sairaalasta on sanottu, että mitään kokeita/hoitoja ei aloiteta ennen kuin vuosi yritystä on täynnä. :(

Tsemppiä IVF:ään sinulle SanniAnniina! Sydämestäni toivon, että saatte pian pikkuisen nyytin syliinne!

Kaikkea hyvää toivottaa

-Q-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita ihmeessä lääkärillesi ja meette tekeen ne kokeet. Luulis, et kun teillä on lapsettomuustausta, sairaalassa huomioitais se. Laittoiko sun omalääkäri siihen lähetteeseen, että esikoinen on saatu inseminaatiolla?

Joudutte tekemään ne kokeet joka tapauksessa, joten samahan ne on tehdä vaikka samantien, joudutte odottelemaan vuoden tai ette. Todennäköisesti ette, koska kun pikku-q:ta jouduttiin tekemään inssillä ja siihen päälle on jo kaksi keskenmenoa, niin tuntuisi typerältä lähettää teidät kotiin kokeilemaan.

Tää on tietty mun omaa höpinääni, koska toivon niin kovasti, että pääsisitte hoitoon! Mulla kun ei ole kokemusta kuin Tampereen politiikasta ja täällä uskoisin, et pääsisitte hoitoihin julkiselle.

-Osse

Vierailija
4/10 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan tehdäänkö Jorvissa IVF hoitoja vai laittavatko lähetteen Naikkarille tms.? Kuulin myös Felicitakselta että myös heillä on lähetteellä julkisenpuolen asiakkaita. Oon ollut hoidoissa Felicitaksella mutta nyt pitäis siirtyä IVF:ään ja hinta vähän kirpaisee, joten ajattelin että oliskohan mahdollista päästä julkisen kautta yksityiselle...

Vierailija
5/10 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin vielä pahoittelut keskenmenostasi! Todella ikävää kuulla noin kurjia uutisia sulta! :( (Kävin tuolla vauvapuolellakin aiemmin kommentoimassa, mutta et ehkä siihen pinoon enää irjoitellutkaan...?)

Me ei olla vielä julkiselle puolelle " ehditty" , eikä asuta edes Espoossa, mutta sotkeudunpa kuitenkin tähän pinoon! Toivottavasti pääsisitte pian (tai siis silloin kun teistä siltä tuntuu) julkisen puolen hoitoon. Olen kyllä siinä käsityksessä, että tosiaan siellä keskenmenotkin lasketaan eli odotuksen joutuu joka kerta aloittamaan alusta (korjatkaa jos joku tietää paremmin). :S

Ameliannalle sen verran, että ainakin Helsinki ostaa IVF-hoitoja tällä hetkellä Felicitaksesta. Jorvin hoidoista en tiedä, mutta jotain lapsettomuuteen liittyvää siellä hoidetaan (kts. linkki).

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,570,646,807,4014,4017

Vierailija
6/10 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Jorvi ei tee lapsettomuushoitoja, vaan lähettää NKL:lle. Tai siis taitaa tehdä clomi-hoitoja, muttei mitään toimenpiteitä vaativaa. Alkututkimukset tehdään kuitenkin Jorvissa. Jonoon kannattaa mennä heti ja lykätä sitten vaan sitä hoitojen aloitusta, jos siltä tuntuu.

NKL:lla puolestaan ei voi anoa yksityiselle hoitoon, vaan lähettävät sinne jos eivät itse pysty hoitamaan kaikkia. Toki voi esittää asiasta toiveen ja jos on kaksi asiakasta, joista voivat vain toisen hoitaa itse, niin silloin oma toive varmasti vaikuttaa asiaan. NKL myöskin määrää maksusitoumuksensa kautta mitä hoitoja tehdään.

Vierailija
7/10 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Oonkin miettinyt tota jonoon ilmoittautumista kun on tosiaan aika pitkät noi jonot. Toisaalta en olis ihan heti valmis mihinkään hoitoihin, sen verran oon tänä vuonna joutunut skopian ja inssien takia sairaalassa/lääkärissä ravaamaan.

Kiva kuulla että jonoon voi ilmoitautua ja " itse päättää" milloin valmis hoitoihin.

Vierailija
8/10 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kyllä aina saa niin ihanan nopsaa ystävällisiä ja kannustavia vastauksia - siitä suuri kiitos!

Olen ollut siinä uskossa, että kyllä niiden jonojen täytyy julkisella olla aika pitkät, joten siksi kävin puhumassa tilanteesta omalle lääkärilleni jo nyt, vaikka en tiedä oltaisko ihan vielä valmiita aloittamaan hoitoja uudelleen... Jotenkin vaan sitä toivoo sitä ihmettä, että jos ei kuitenkaan tarttis, mutta sitten toisaalta tietää, miten epätodennäköistä se on. Huoh.

Kiitos Killa, olet kultainen! Luulen, että mun omalääkäri ei oikein ollut perillä näistä lapsettomuushoitoasioista. Ja luulen myös tosiaan, että Jorvista on tullut vastaus, että vuoden kuluttua vasta voidaan tarvittaessa hakeutua jonoon. Huoh siitäkin.

Mutta jos kuitenkin meidät otettaisiin jonoon, niin varmasti mentäisiin niihin alkututkimuksiin vaikka heti.

Satuttaa kyllä se, että aina mulle vaan sanotaan noista keskenmenoista mukamas lohdutukseksi, että " hei, mutta ajattele positiivisesti. Sehän on jo tosi hyvä, että olet tullut kaksi kertaa raskaaksi noin lyhyen ajan sisällä." tms. Jotenkin en ymmärrä, mitä hyvää siinä voi olla, kun ainoa, mitä nuo keskenmenneet raskaudet on saaneet aikaiseksi on se, että ei voida päästä lapsettomuushoitoihin kuin vasta vuoden kuluttua (julkisella puolella siis). Enkä mä halua olla raskaana vain saadakseni keskenmenon, vaan sen vuoksi, että toivoisin niin kovasti saavani synnyttää meille vielä toisen pienokaisen.

Voimia kaikille ja kiitos vielä kerran!

-Q-

Vierailija
9/10 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niinhän se vaan menee, että vuoden päästä voin pyytää uudelleen lähetettä lapsettomuuspolille. Eivät siis ota meitä julkiselle puolelle hoitojonoon. Olen niin nuori ja kun todistettavasti olen tullut spontaanisti raskaaksi. Tottahan se on, ja niin kovasti itsekin toivoisin, että saatais toinen lapsi ilman hoitoja. Mutta pelottaa, jos tässä se vuosi menee ilman että tapahtuu mitään ja jos sitten aletaan vasta jonottaa hoitoihin eikä siitäkään tiedä, onnistuuko ne ja ja ja... Niin, kyllähän te tiedätte. Vaikea uskoa, että nyt tilanne olisi esikoisen yritysajoista niin radikaalisti muuttunut, että tulisi tuosta noin vaan raskaaksi, kun silloinkin se oli niin vaikeeta. Mutta ainahan sitä voi toivoa!

-Q-

Vierailija
10/10 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Quiero: tosi kurjaa, jos nyt tosiaan joudutte sen vuoden odottelemaan, jos et nyt sitten luomusti raskaaksi tule. Eikä varmaan helpota tilannetta ja huolta nuo km:t. :(

Noi jotenkin on niin kamalia juttuja, että ihan pahaa tekee, vaikka omakohtaista kokemusta ei olekaan. Läheltä kyllä liippaa, kun just kuulin lähipiiristä huonoja uutisia tuossa mielessä ja tuntee itsensä niin voimattomaksi, kun ei oikein osaa edes lohduttaa! (No tää nyt oli ihan ohi varsinaisen aiheen, kunhan piti saada johonkin sanottua kun ahdistaa niin...:( )

Mutta kuten sanottu, mä tosissaan toivoisin pikku-q:lle pikkusisarusta! Jaksuja teille!

Killa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän