APUA imetysongelmiin!!!
Poika kaksi viikkoa vanha, ja imetys on helvettiä! Epäilen, että pojalla sammasta ja sainkin neuvolan terkalta ohjeen laittaa puolukan mehua nänneihin ja vauvan suuhun, mutta unohdin hänelle mainita, että toinen nänni on haavaumilla ja ne märkii. Uskallanko siis laittaa puolukkaa tuohon märkivään nänniin, onko kellään kokemusta? Nännit on niin kipeät, että nään ihan tähtiä, kun vauva imee, ja harkitsen jo vakavasti imetyksen lopetusta. En tahdo jaksaa enää....
Kommentit (6)
http://www.imetystukilista.net/faq/sammas.php
tuossa sivun lopussa on mainittu kunnon lääkehoito ongelmaan. kannattaa käydä lääkärissä mitä pikimmiten.
toivottavasti paranet pian - voimia!
t. piikala ja vauva 1kk
Hei
Meillä ei ollut sammasta, mutta nännit oli rikki ja sattui ihan kamalasti! Eivät kyllä muistaakseni märkineet mutta olivat haavaumilla. Sain neuvoksi imetystukihenkilöltä pitää rinnanpäät kosteina - siis aivan toisin kuin yleisesti neuvotaan. Yleinen ohjehan on ilmakylvyt ja kuivana pitäminen.
Minä sen sijaan pidin maidonkerääjiä rinnoissa, koska ne pitivät rinnanpäät kosteina. Se teki sen, että haavat eivät kuivuneet ja auenneet joka kerta uudelleen kun vauva söi.
Kosteana pito siis ehkäisi haavojen uudelleenrepeämisen. Mulla tämä auttoi. En muista kuinka kauan siihen meni aikaa, olisko ollut viikko?
Mullaki oli imetyksen alussa nännit haavaumilla ja imetin rintakumilla. Käskivät myös laittaa bebanthen voidetta ja se sai olla imetyksenkin ajan nännissä ja kohta oli haavaumat ummessa ja helpotti kummasti
ollut mutta aluksi tietty pientä haavaumaa kun vauva imi kovaa ja usein vaikkei maitoa niin tullutkaan. Bepanthen auttoi ja vaikket edes käyttäisi rintakumia, sitä ei tarvitse pestä pois ennen imetystä. Vauvakin tuntui tottuvan sen makuun hetken mutristeltuaan :-) Ja jonkun mainitsema vinkki pitää maidonkerääjää liiveissä on myös hyvä eli kostea mikroilmasto rikkinäisille nänneille. Jos käytät kertakäyttöisiä liivinsuojia, voit sivellä niihinkin bepanthenia niin haavaumat eivät kuivu ja tartu sitten suojiin kiinni. Märkivät haavaumat kannattaa kylllä näyttää lääkärillä ja saada niihin asianmukainen lääkitys.
Vaikka imetys ei mulla ongelmallista ollutkaan niin olihan rinnanpäät alussa kipeät eikä imetys kovin nautinnollista ollut. Mutta kun siihen tottui ja vauva kasvoi niin hommasta tuli ihan mukavaa ja ennen kaikkea helppoa ja vaivatonta kun oli ruuat aina mukana eikä tarvinnut pelata korvikkeiden kanssa. Yösyötötkin sujui niin että vauva söi ja minä nukuin (haittapuoli on että imetetyt lapset syövät öisin usein vanhemmiksi kuin pulloruokitut, mutta ei tämäkään mikään sääntö ole). Uskoisin siis että pieni kärsimys ja vaivannäkö alussa maksavat vaivan pidemmällä tähtäimellä.
Meillä oli aikoinaan sama ongelma, imetys sattui enemmän kuin synnytys!!!! Kysy lääkäriltä voisitko laittaa Daktarin -voidetta nänneihin. Itse sain reseptin (sitä ei tosin välttämättä tarvita) ja Daktarin auttoi. Piti tosin pestä pois hyvin aina ennen imetystä. Muutenkin pesin jonkun aikaa rinnat aina imetyksen jälkeen ettei sammas tarttunut uudelleen vauvan suusta. Vauvan suuhun tiputin puolukka- tai sitruunamehua useita kertoja päivässä.
Tsemppiä, kyllä se vaiva yleensä helpottaa muutamassa päivässä. Nykyään meillä imetys on aivan ihanaa (poika 9 kk jo).
Missäpäin asut? käyppä pikaisesti imetystukilistan kotisivuilta etsimässä paikallinen imetystukihlö tai soita valtakunnalliseen imetystukipuhelimeen p.041 5285 582, sitä varten ne on olemassa! Se voi sattua, tiedän! Voi olla että se sammas tekee sen, tai sitten imemisotteessa on jotain ongelmia, apua kyllä saat varmasti. Helpompaa imetystaivalta jatkossa!