Eiko teita arsyta " pojat on poikia" -hokema naisten suusta kuultuna? Sen piikkiin voi panna mita vaan lahtien siita, ettei mies osaa
huolehtia lastaan päivähoitoon asianmukaisissa varusteissa. Jos joku nainen on vastaavanlainen, se ei ole lainkaan yhtä pikanttia, vaan häntä pidetään omituisena, huonona ihmisenä ja äitinä.
Kommentit (7)
On ihan ok myöntää, että pojilla on keskimäärin erilainen toiminnan ja liikkumisen ja nujuamisen ja kilpailun tarve kuin tytöillä keskimäärin. Heillä myös on tietynlainen sisäsyntyinen " autogeeni" , ovat keskimäärin huomattavasti kiinnostuneempia autoista ja mekaniikasta - eikä sitä täysin voi redusoida vanhempien ja ympäristön roolimallien tasolle.
Mutta tosi on, että JOS tuota sanontaa käytetään tekosyynä huonolle käytökselle ja tekemättä jättämiselle, niin se ärsyttää.
eri asia on miten tätä sanontaa käytetään -jos (ja usein kun) sillä yritetään puolustella omaa laiskuutta pojan kasvattajana, se on väärin. Kuten myös silloin kun aikuinen mies sen varjolla välttelee vastuutaan.
niin häntä pidetään sitten kummallisena. Kuten meidän tyttöä.... Sellainen olen itsekin aina ollut. Miksi sellainen käytös sallitaan pojalle, mutta ei tytölle?
ei ap
En minä ainakaan. Et kai sinäkään, toivon mukaan?
Vierailija:
niin häntä pidetään sitten kummallisena. Kuten meidän tyttöä.... Sellainen olen itsekin aina ollut. Miksi sellainen käytös sallitaan pojalle, mutta ei tytölle?ei ap
Päivähoidossakin taitavat sallia samat jutut tytöille ja pojille. Mikä ei siis silti saa merkitä sitä, ettei lapsille tarjottaisi mahdollisuutta myös sukupuolelleen tyypilliseen touhuamiseen. Valinnanvapaus vaan pitää muistaa.
Vierailija:
Xandris, yhteiskunta yleisesti pitää.
Ja en ollut ap.
Kuten sanoin, minä en ainakaan hyväksy toisten vahingoittamista tai riehumista sen paremmin tytöiltä tai pojilta. Toisaalta hyväksyn nujuamisen ja liikkumisen molemmilta. Ja tulkitsen, että esim. päivähoidossa ajatellaan aivan samalla tavalla.
Eli mikä on se " yhteiskunta" , joka tuomitsee tytöt kilteiksi nyhertäjiksi ja pojat riehujiksi? Onhan toki vanhakantaisuutta olemassa, muttei mitenkään SÄÄNNÖNMUKAISESTI ja kaikkialla.
Itseasiassa sama toimii toisinkin päin, nainen saa ihan rauhassa olla tajuamatta autostaan tai tietokoneestaan mitään, sen voi hoitaa joku mies.