Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4v haluaisi itsepintaisesti aloittaa viulutunnit. Onko liian nuori? Onko edes sopiva

Vierailija
16.10.2008 |

soitin tuliselle ja temperamenttiselle lapselle? Kokemuksia?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
16.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viulu on semmonen soitin, että kannattaa alottaa aika nuorena, tulee parempi tuntuma. Mun tapauksessa kyseessä oli kuitenkin enemmänkin vanhempien harrastus, en saanut lopettaa tai vaihtaa soitinta, kunnes sitten 16-vuotiaana muuton yhteydessä onnistuin lopettamaan ja vaihdoin lauluun.

Mutta siis hyvät puolet on musta musikaalisuuden kehittyminen, viulu on vaikee soitin ja kehittää sävelkorvaa koska täytyy itse löytää oikea kohta (puhtaus) eikä oo mitään valmiita merkkejä tms. Mutta selkä kasvaa helposti kieroon, soittoasento on tosi epäergonominen.

Vierailija
2/5 |
16.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu ehkä luonteestakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
16.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä luonnekysymyksestä..Ei se tulisuus sinänsä oo huono, voi olla hyvä ilmasuvoima sitä kautta. Mutta viulunsoitto on kuitenkin keskittymistä vaativaa ja täytyy kestää semmosta yksinäistä puurtamista. Jos oikeen haluaa pärjätä, pitäis harjotella tunti-pari päivittäin. Se oli mulle ainakin jo ihan liikaa.

Kävin päiväkoti-ikäsenä soittotunnilla kaks kertaa viikossa. Oman lapsen aion pistää nelivuotiaana muskariin (tykkää soittaa) ja saa siellä sit kokeilla ja miettiä mikä soitin olis mukava vai onko mikään.

Vierailija
4/5 |
16.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta on kyllä tosi vaikea löytää sellaista viulunsoiton opettajaa, jonka ammattitaito riittää alle kouluikäisen opettamiseen lapsen kehitystason huomioiden. Kokemuksesta tiedän että soitonopettajien koulutuksessa ei kehityspsykologialla tai varhaiskasvatuksella ole juuri minkäänlaista roolia, ja saattaa käydä niin että opettaja, joka soveltaa nelivuotiaaseen samoja opetusmenetelmiä jotka toimivat vaikkapa ekaluokkalaisen kanssa ihan hyvin onnistuukin vain nujertamaan musiikki-innostuksen heti alkutaipaleella.

Kannattaisi etsiä mieluiten opettajaksi viulua soittava musiikkileikkikoulunopettaja, musiikin varhaiskasvatuksen opiskelija tai vastaava. Alle kouluikäisten kanssa tärkeintä on ruokkia innostusta ja kehittää musiikin perustaitoja, ja nämä asiat onnistuvat parhaiten musiikin varhaiskasvatuksen ammattilaiselta.

Onnea musiikkiuralle :)

Vierailija
5/5 |
16.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

suzuki-soittajia. Sopii hyvin pienillekin lapsille ja sisältää yhteissoittoja jne ja on tosi paljon mukavampaa kuin tavallinen soitonopetus. Itse aloitin kyseisellä menetelmällä 4 v (siskoni 3 v) ja jatkoimme 18 v asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi