Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia: Naistenklinikka vs. kätilöopisto

15.10.2008 |

Ensimmäistämme odotellaan, nyt rv 8+2 ja perjantaina ensimmäinen neuvolakäynti, jossa tulisi sitten päättä toivomansa synnytyssairaala. Joitakin visiitti tyyppisiä kokemuksi on KOS:ta ja NKL:ta, tällä hetkellä ainoa vaikutelma on, että KOS kodinomaisempi, enemmän perhehuoneita (jollaiseen toivomme päsevämme). Auttakaahan siskot, minkälaisia kokemuksia teillä em. paikoista, hlö-kunnasta, jne.

Kiitollisna Hyttynen ja Hunni 8+2

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
16.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en voi muuta kuin kehua. Molemmat lapset syntyneet siellä, ja ainakin minun kohdalleni on sattunut loistava henkilökunta.

Perhehuoneitahan on nykyään enemmän NKL:lla, mutta voi olla että vähemmän kuin Kättärillä sitten kuitenkin, en tiedä.

Meillä esikoisen syntymä meni ihan hyvin, "normaalisti", mutta kuopus syntyi yllättäen ennenaikaisena ja oli välittömästi teho-hoidon tarpeessa, ja se "kriisiosaaminen" NKL:lla on omaa luokkaansa ja Lastenklinikka lähellä, maanalaisen käytävän päässä.

Tämä seikka painaisi minun kupissani nykyään (jos olisin raskaana..) eniten, ja kyllä tappelisin vastaan ellen NKL:lle pääsisi ;)

Toki suurin osa synnytyksistä menee hyvin, ja hyvää henkilökuntaa varmasti Kättärilläkin, en halua pelotella. Mutta aina ei kaikki mene suunnitelmien mukaan, ja silloin minun mielestäni tärkein asia on lääketieteellinen osaaminen.

Ei NKL minusta myöskään mikään kolkko paikka ollut, myös osastolla sattui kohdalle tosi mukavaa henkilökuntaa ja tyytyväinen olen valintaan!

Vierailija
2/13 |
16.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ollut ihan sama, missä on uudempaa, enemmän perhehuoneita jne, vaan tärkeintä on henkilökunnan osaaminen ja tietty plussaa jos ovat mukavia. Tämäkin on niin ihmiskohtaista ettei eri sairaaloiden välillä voi tehdä eroa - riippuu ihan siitä kuka sattuu vuoroon!

Olen itse synnyttänyt kahteen kertaan NKL:llä, ja kummallakin kerralla lapsilla on ollut pieniä starttiongelmia johon on tarvittu asiantuntevaa henkilökuntaa. Koska tämä kolmaskin on riskiraskaus, on itsestäänselvyys että menen taas NKL:lle, vaikka olemmekin muuttaneet pois pk-seudulta (HUS-alueen sisällä kuitenkin). Vaikka lähempääkin löytyisi hyvä sairaala, luotan eniten NKL:ään.

NKL:ssä on se huono puoli, että se on viimeinen sairaala joka sulkee ovensa synnytysruuhkan sattuessa. Huoneissa siis SAATTAA olla täyttä, mutta sekin vaihtelee kokemukseni mukaan päivästä päivään. Koska riskiraskaudet ohjataan NKL:ään, siellä on myös huonokuntoisimmat äidit, jotka saattavat vaatia enemmän aikaa ja työtä henkilökunnalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
16.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat hyvin samankaltaiselta ensisynnyttäjältä lähtökohdin kuin minä aikanaan. Perhehuonetta kovasti toivotttiin ja se oli todennäköisempi saada Kättärillä, jossa niitä on runsaasti. Kätilöopistolla on tottakai ammattitaitoinen henkilökunta ja siellä pystytään hoitamaan valtaosa yllättäen eteen tulleista ongelmista. Selviö on, että jos vaikka ultrissa tai muuten raskauden aikana tulee joku erityinen ongelma esiin, niin hoito siirtyy NKL:lle.

Toisen synnytyksen jälkeen puhuin Kättärillä oman kätilöni kanssa näistä eroista niin hän 30 vuoden kätilökkokemuksella sanoi sairaaloiden suurimmaksi eroksi sen, että kun NKL:lla tosiaan hoidetaan kaikki erityissynnytykset, niin helposti ihan tavallisiinkin synnytyksiin tulee sellainen "tehohoitomeiniki". Minusta se oli hyvin sanottu, koska juuri sitä teho-osastohurjastelua en itse kaivannut lähtökohtaisesti synnytyksiin. Hyvän esimerkki sairaaloiden toimintatavoissa oli ystäväpiirissämme se, että sekä meidän vauva että ystäviemme vauva olivat molemmat kakanneet lapsiveteen.Meille Kättärillä kerrottiin, että tämä tarkoittaa, että he imuroivat vauvan suun siinä synnytysvuoteella ja sitten saan vauvan syliin. Ystävillemme NKL:lla kerrottiin, että vauva on kakannut veteen ja ja kun vauva sitten syntyi, sitä lähdettiin juosten kiidättämään jonnekin sivulle, jolloin vanhemmat panikoituivat täysin, oliko vauvalla hengenvaara. HEtken kuluttua vauva tuotiin takaisin, mutta eihän vanhempien säikähdys unohtunut kuitenkaan. Sama toimenpide ja kaks eri tekotapaa.

Myös imetys on sellainen asia, joissa näissä kahdessa sairaalassa on toimintakulttuuriero. NKL:lla annetaan pulloa ennen maidon nousua, Kättärillä vain jos siihen on joku erityinen syy vaikka vauvan sokeriarvoissa, muutoin mennään äidin oman ternimaidon avulla.

Se, miten huoneiden ahtauden kokee, on toki yksilöllistä, mutta Nakkarilla tosiaan noita isoja yhteishuoneita vielä löytyy valtaosa, vaikka ovatkin nyttemmin remontoineet ja siten uudistuneet. Kättärillä yhteishuoneessa on max 2 äitiä vauvoineen.

Kannattaa varmasti mennä vielä molempiin sairaaloihin tutustumiskäynnille, jos valinta tuntuu vaikealta ja onnea odotukseen!

Pumpuli, joak on synnyttänyt Kättärillä -03, 04, 06 ja tänään rv 40+0

Vierailija
4/13 |
16.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä nyt sanoisi että "valtaosa" on isoja yhteishuoneita NKL:llä, valtaosa taitaa kyllä olla 2 hengen huoneita ja 4 hengen huoneita (joissa yleensä oma wc) vain muutama. Perhehuoneita on lisätty reilusti sitten vuoden 2006, jolloin viimeksi tuli käytyä siellä.

Lapsiveteen kakkaus voi todellakin olla hengenvaarallista lapselle (kokemusta löytyy yhdestä lapsesta joka syntyi hätäsectiolla, sai 2 Apgar-pistettä ja joutui teho-osastolle hengitettyään sitä). Oletteko verranneet ystäväsi kanssa synnytyksiä muuten - oliko esimerkiksi ystävän vauvalla sydänäänten laskuja tai muita ongelmia syntyessään, joka aiheutti NKL:n henkilökunnan ripeän toiminnan? Tilanteet myös koetaan hyvin erilailla, varsinkin herkässä tilassa synnytyksessä.

Vaikea näitä asioita on pähkäillä, kun on kokemusta vain toisesta paikasta. Kummassakin paikassa löytyy tietenkin asiantuntevaa väkeä, eipä siinä huonoa valintaa voi tehdä. Kyllä minäkin ensisynnyttäjänä suosisin Kättärin "pehmeämpää" linjaa ja perhehuoneita, mutta parin ei-suunnitelmien-mukaan menneen kokemuksen jälkeen arvostan enemmän NKL:n taitoa hoitaa erityistapauksia. :-)

Vierailija
5/13 |
16.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole kokemusta näistä sairaaloista potilaan näkökulmasta, mutta voin kertoa muutaman asian työntekijän näkökulmasta. Naistenklinikallahan on nykyään perheosasto 61, jossa on siis vajaa 20 perhehuonetta ja kaksi huonetta, jossa on 2 äitiä per huone (ei siis perhehuoneita). Osastolla on kriteerit, millä perusteilla sinne pääsee, mm. terve äiti, normaali synnytys, verenvuotoa alle 1000ml jne. Eli jos synnytys päätyy sektioon tai esim. istukan käsinirroitukseen, ei osastolle pääse. Kättärin haikaranpesässä on samantyylisiä kriteereitä, mutta käytännöt saattavat olla siellä hieman erilaisia.

Naistenklinikan kaksi muuta lapsivuodeosastoa ovat keskenään hyvin samanlaisia, sekä potilasmateriaaliltaan että tiloiltaan. Näillä osastoilla ei ole VIRALLISIA perhehuoneita, mutta esim. kahden hengen huoneista pystytään tarvittaessa perhehuone tekemään, JOS osastolla on tarpeeksi tilaa. Ja mitä joku aikaisempi kirjoittaja mainitsi lisämaidon annosta naistenklinikalla, en voi tähän muuta sanoa, kuin että naistenklinikan imetysmyönteisyyttä on viime vuosien aikana lisätty runsaasti ja sairaalassa toimii joka arkipäivä imetysryhmä, johon saa jokainen halukas äiti osallistua. Syy, miksi osastolla annetaan paljon lisämaitoa on se, että osastolla on paljon pienipainoisia, ongelmista kärsiviä vauvoja, joilla on lääketieteellinen syy saada lisämaitoa. Myöskään esim. sektioon joutuminen ei tarkoita sitä, että vauvalle ollaan heti antamassa lisämaitoa, vaan nykyään pyritään odottamaan äidin tuloa osastolle ja vauva laittamaan äidin iholle ihokontaktiin ja sen myötä ensi kertaa rinnalle imemään (tietysti siis silloin, jos vauvalla on kaikki hyvin.)

Tottakai kätilöissä ja lastenhoitajissa on eroja, vaikka osastojen yhtenäisiin käytäntöihin pyritäänkin. Ja tietysti jokaisella äidillä on oma kokemus sairaalan käytännöistä. Mitä itse synnyttämiseen tulee, kyllä naistenklinikallakin otetaan synnyttäjän toiveet huomioon. Naistenklinikallakin on esimerkiksi ammehuone, jota voi halutessaan käyttää eikä synnyttäminen todellakaan ole aina tehohoitomeininkiä, niin kuin joku kirjoittaja mainitsi. Ja ainakin itse olen sitä mieltä, että jos jotain menisi synnytyksessä pieleen, haluaisin silloin olla naistenklinikalla.

Anteeksi nyt, jos tästä tekstistä tuli jotenkin liiankin puolusteleva.. En kuitenkaan yritä vähätellä kenenkään huonoja kokemuksia, koska jokainen meistä on yksilö ja kokee asiat erilaisina.

Sinikellonen 8+3

PS. Hyttyselle terkkuja :)

Vierailija
6/13 |
16.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille hyvistä näkökulmista ja kokemusten jakamisesta!!!

Me taidetaan nyt alkuun "ilmoittautua" KOS:lle, mutta hyvä idis toi tutustumiskäynti, vaikka kumpaiseenkin, jos vaan saadaan aikaan!

Hih hii, Hyttynen vilkuttaa ilostuneena sinikelloselle :O))!!!!

T. Hyttynen ja Hunni 8+5

Vierailija
7/13 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vaan,

on aivan pakko vielä hehkuttaa Kättärin Haikaranpesää, itselläni ei kyllä muualta ole kokemustakaan. Esikoinen putkahti maailmaan siellä ja olomme oli kyllä ihanan kotoisa. Siellä oli mahtavan rauhallinen ja levollinen tunnelma ja vaihtoehtoiseen kivunlievitykseen ja imetyksen harjoitteluun panostettiin ihan tosissaan ja hyvällä asenteella. Ja sopii hyvin myös ensisynnyttäjille! Perhehuone oli iso ja myös isommat sisarukset olisivat voineet yöpyä siellä (jos siis niitä on ja ne haluaa sinne..).

Hoito oli mielestämme asiantuntevaa ja jotenkin mukavan rauhoittavaa, vaikka vauvamme joutuikin viettämään ensimmäisen vuorokautensa lastenosastolla. Kätilöt myös "suomensivat" lääkärien puheita, mikä oli sinänsä mielenkiintoista, kun näiden ammattiryhmien näkökulmathan voivat tosiaan olla hiukan erilaisia...

Todella lämmintä ja mukavaa henkilökuntaa ja rauhaisaa meininkiä!!

Toinen synnytys lähestyy ja sinne "kotkanpesään" yritetään taas mahtua. (Sinne voi ilmoittautua toisen ultran jälkeen.)

Päätyy sitä minne tahansa synnyttämään, on se kyllä jo onni sinänsä, että asuu pääkaupunkiseudulla.. (siis sinne tehohoitoon ja leikkauksiin on aina aika lyhyt matka)

Hyvää mieltä ja asennetta odotukseen ja synntykseen!!

Vierailija
8/13 |
05.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoitus synnytyksessä ja sen kestossa (8h) meni työvuoron vaihtojen kohdalla hyvin, joten vain kaksi kätilöä hoitamassa. Kumpikin antoi hyvin ammattitaitoisen kuvan. Oltiin ensimmäiset sen vuorokauden puolella, joten hoitotaso pysyi hyvänä ja esim. epiduraalin sain 20 min sisällä (toki lääkärillä oli muitakin poilaita kuin ko. osasto).

Perhehuoneet olivat täynnä ja saimme sellaisen kahden yön jälkeen. Vauva joutui neljäksi yöksi lasten osastolle sokeritippaan. Iloinen asia oli se, että sain käydä imettämässä vauvaa lasten osastolla ennen varsinaista ruokintaa, joten maito lähti nousemaan hyvin kolmantena päivänä. Imetykseen kannustettiin ja opastettiin ja se oli ollut nyös toiveeni.

Vierailija
9/13 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en mene enään. Perhehuoneen saimme..

En saanut ( pyysin kyllä! ) apua imetykseen, vastaus oli vain että hyvinhän tuo sujuu.. ei kysytty mitään, miksi tarvitsee apua jne...

Muutenkaan kovin paljon ei kyselty mitään jne.. Synnytin, asuin kolmepäivää ja poistuin.. En pitänyt ollenkaan paikasta enkä henkilökunnasta.

Toisen synnytin kättärillä. Aivan loistava paikka! Oleilin päivystyksessä viikon verran ennen synnytystä ja sitten kolmisen päivää toisella osastolla..

Henkilökunta oli aivan mahtavaa ja sain paljon enemmän itse irti sekä paljon paremman mielen lähteä vauvan kanssa kotiin.

Vierailija
10/13 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vain hyviä kokemuksia. Esikoisen kohdalla synnytys käynnistettiin, sain todella hyvää ja asiantuntevaa hoitoa ennen ja jälkeen synnytyksen, toiveitani kuunneltiin. Saimme perhehuoneen ja meitä autettiin tarvittaessa. Imetys lähti hyvin käyntiin. Kakkosen kohdalla ehdin juuri ja juuri sairalaan, kätilö oli aivan loistava. Emme halunneet perhehuonetta, pääsin rauhalliseen kahden hengen huoneeseen (perhe-osastolla) ja minusta oli kiva että oli juttuseuraa. Kävin toisen lapsen ultrat kättärillä enkä oikein tykännyt, minua häiritsi se että ultraajat keskittyivät enemmän opetustuokioon eikä minulle tai miehelleni juurikaan selitetty ultran kulkua ja vauvan vointia.

En usko että sillä on kuitenkaan suurempaa merkitystä kumman valitset.

Vierailija
11/13 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vain hyviä kokemuksia. Esikoisen kohdalla synnytys käynnistettiin, sain todella hyvää ja asiantuntevaa hoitoa ennen ja jälkeen synnytyksen, toiveitani kuunneltiin. Saimme perhehuoneen ja meitä autettiin tarvittaessa. Imetys lähti hyvin käyntiin. Kakkosen kohdalla ehdin juuri ja juuri sairalaan, kätilö oli aivan loistava. Emme halunneet perhehuonetta, pääsin rauhalliseen kahden hengen huoneeseen (perhe-osastolla) ja minusta oli kiva että oli juttuseuraa. Kävin toisen lapsen ultrat kättärillä enkä oikein tykännyt, minua häiritsi se että ultraajat keskittyivät enemmän opetustuokioon eikä minulle tai miehelleni juurikaan selitetty ultran kulkua ja vauvan vointia.

En usko että sillä on kuitenkaan suurempaa merkitystä kumman valitset.

Vierailija
12/13 |
04.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolme lasta synnyttänyt NKL:lla ja neljättä menossa hetkenä minä hyvänsä:))

Raskauden seurantaa myöten Naikkarilla otetaan todella hyvin potilas huomioon. Asiantunteva ja miellyttävä henkilökunta.

Tämä on tosin hyvinkin yksipuolinen mielipide kun ei muusta ole kokemusta, mutta muuta kokemusta en tarvitsekaan tehdäkseni taas päätöksen mennä tuttuun ja turvalliseen paikkaan saattamaan uusi ihminen tähän maailmaan:)

Itse olen myös siellä syntynyt ja hyvillä fiiliksillä oma äitikin on paikasta.

Onnellista odotusta Hyttyselle! :D

Vierailija
13/13 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme viimeiset, jotka pääsivät synnyttämään Kättärille sulun takia. Sairaalassa oli ruuhkaa ja se näkyi. Synnytys kesti pitkään ja sen aikana vaihtui kolme kertaa kätilö. Ennen synnytystä vauvan sydänäänet heikkenivät, syntyessään vauva oli eloton, oli niellyt kakkavettä ja sai aluksi apgar-pisteitä 2. Tarkoitus oli, että vauva pääsisi teholle tarkkailuun, jos itkua jatkuisi yli tunnin. Itkua jatkui loputtomiin, mutta mitään ei tehty. Meidän eristettiin tyhjään huoneeseen, ettemme häirinneet muita. Muut huoneet olivat täpötäynnä. Kun minulta alkoi tulemaan ternimaitoa, kätilö kielsi minua imettämästä, kun luuli sitä vereksi. Olemme miehen kanssa niin pettyneitä etenkin lapsivuodeosastoon kättärillä, että menemme nyt seuraavaksi NKL:lle.