Maidottomalle dietille
Joudumme tästä päivästä lähtien 2vkon maidottomalle dietille 11kk tyttömme kanssa. Tunnen itseni ihan avuttomaksi ruokien suhteen.
Tietäiskö joku miten on Piltin ja Bonan ruokien suhteen ovatko ne maidottomia. Jossainhan on juustoa mutta se lukee purkissa.
Mua pelottaa että mulla menee ohi nuo maitoainekset.
Eli voisiko joku viisas ja fixu auttaa mua. Mitkä ovat yli päätään nämä maitoaineet mitkä pitäisi välttää. Maitopulveri,-jauhe, hera-aineet.
Mitäs puurot, onko muita kuin Sinlac mitä voisi käyttää?
Niin ja ei ole toistaiseksi tietoa muista allergia epäilyksistä. Verikokeet kertoo enemmän 1-2vkon kuluttua.
Kommentit (5)
Näiltä sivuilta pitäisi löytyä tietoa tavallisimpien vauvanruokavalmistajien tuotteiden sisällöistä. Niissä on melkein kaikissa myös allergiahaku tietylle allergisoivalle ruoka-aineelle, esim. maidolle.
www.piltti.fi/index/syomaan/pilttituotteet
www.nestlebona.com/fi/products/assortment
www.nutriciababy.fi/tuotteet/fi_FI/allergia/
www.semper.fi/templates/ProductSearch.aspx?id=2476
Kun luet tuoteselosteita, niin muista, että maitoproteiini on se tärkein vältettävä asia. Sen lisäksi maidon ainesosia on ainakin seuraavissa: hera, heraproteiini, kaseiini ja laktoosi. Maitoproteiinia voi esiintyä mitä ihmeellisimmissä ruuissa, esim. joissakin marmeladeissa (Pihlajanmarjakarkit) tai maitohappobakteereissa. Kaikki maitohappobakteerit eivät nimestään huolimatta sisällä maidon ainesosia, mutta joissakin voi niitä olla (esim. Gefilus). Myöskään lääkkeissä esiintyvä lääkelaktoosi ei (kuulemma) aiheuta oireita maitoallergisille. Laktoosittomat tuotteet eivät kuitenkaan sovi maitoallergiselle jos eivät ole myös maitoproteiinittomia.
Onnea dieettiin! Muista vielä se, että maidon poistuminen elimistöstä vie oman aikansa. Itse ollessani imetysdieetillä vauvan oireet hävisivät n. viikon maidottoman dieetin jälkeen. Kannattaa siis ainakin katsella tuo viikko ennen johtopäätösten tekoa. Meillä vaan kävi niin, että vaikka tilanne ensin parani, niin vauva alkoi allergisoitua maidon jälkeen kaikelle muulle...
En ole oikein haka näissä tietokoneasioissa, joten linkit eivät aukea suoraan, mutta toivottavasti niistä on jotain apua.
Kiitoksia kaikille vastanneille.
Oli muuten todella hyvät linkit. Kiitos siitä.
Tää on tää alku vaan mikä tuntuu vaan hankalalta, mutta kyllä se siitä. Ja pakkohan se on opetella niitä asioita.
Mikä tahansa puurohan käy, kun keität sen veteen. Esim. kaurapuuro, ohrapuuro, mannapuuro (jos siis kotim. viljat käyvät!) veteen keitettynä ja sitten tietty myös riisipuuro, joka on edellisiä turvallisempi, jos on epäilyjä muistakin allergioista. Jos lapsesi ei vielä ole tottunut tavallisiin puuroihin, voi hänelle tehdä myös puurojauheista puuroa, tällöin kysymykseen tulevat Hollen mainiot luomupuurot (riisi, hirssi, speltti ja lastenpuuro) sekä Dr. Kousan riisipuurojauhe - molempia saa luontaistuotekaupoista sekä hyvällä tuurilla isoista marketeista/sokokselta/stockmannilta. Ja toki esim. Farinan jauhot (mm. riisi ja maissi), joita löytyy tavallisista ruokakaupoista ja joista valmistuu puuro parissa minuutissa.
Valmisruokia on jonkin verran maidottomia, tosin itse teen kaikki ruuat (itse) valmiiksi pakkaseen, josta sitten sulattelen tarpeen mukaan. Ja reissuun otan suoraan pakkasesta laukkuun sulamaan;)
Maitoallergia ei ole kovin vaikea juttu, kun siihen tottuu:)
joka on 2-kuisesta asti ollut maitoallergikko. Teemme suurimman osan ruoista itse, mutta en ole kokenut isona ongelmana valmisruokien ostamistakaan. Luet vaan tuoteselosteet! " Selvien" maitotuotteiden, kuten maitojauheen tai juustojen lisäksi voi olla esim. herajauhetta tai laktoosia. Kuitenkaan laktoositon tuote ei riitä, vaan sen pitää olla nimenomaan maidoton.
Maidottomien puurojen (joita ei valmiina ole hirveän montaa sorttia) pakkauksissa lukee kyllä aina ihan selvästi, että ne ovat maidottomia. Tuon ikäiselle voi muuten varmaan tarvittaessa antaa kaura- tai riisimaitoa, tai keittää itse puuron niihin. Meillä olen aina keittänyt itse riisihiutale- ja kaurapuurot (kun muita viljoja ei vielä ole käytössä), enkä ole kokenut sitä mitenkään rasittavaksi. Teen aamulla isomman satsin niin, että siitä riittää sekä aamu- että iltapuuroon.