1 vuotiaan pään aukileesta
En tiedä onko tämä nyt oikeassa paikassa... Eli vuoden ikäisellä tytölläni on aukile jo täysin umpeutunut. Yksivuotisneuvolassa sanottiin että ei kannata huolestua jos pää kasvaa normaalisti. Käytin tyttöä kuitenkin vielä lääkärillä kun jäi vaivaamaan. Lääkäri sanoi että aukileen kuuluukin umpeutua jo yksi vuotiaana!!! Eikös se kuitenkin ole n.2 vuotiaana? Kuulemma huomaa jos ei aivot mahdu kasvamaan, kävely ja muut opitut taidot heikkenevät!!! Kamalaa ajatella että pitäisi odotella tuohon tilanteeseen asti! Olenko nyt liian vauhko asian suhteen vai kannattaako olla oikeasti huolissaan? " Asiantuntujoista" ei tunnu olevan mitään apua!
Kommentit (3)
Lääkäri itse sanoi mulle tuosta taitojen heikkenemisestä... Muutenkin tuli vähän tyhmä olo kun lääkäri tuntui vitsailevan koko asiasta ja se nyt ei kamalasti mieltä piristä. Mutta kiitos kun vastasit, en ole enää niin huolissani. :)
Meillä nuoremman aukile umpeutui jo puolen vuoden iässä. Neuvolassa sanottiin, että pään kasvua seurataan jatkossa. No päänkasvukäyrä teki notkahduksen sitten muutaman kuukauden päästä, ja minä kiikutin pojan yksityiselle, kun neuvolassa edelleen vaan seurattiin tilannetta.
Yksityiseltä saatiin lähete röntgeniin, jossa nähtiin, että kallon saumat ovat vielä auki, ja että hätää ei ole. Pää onkin sen jälkeen jatkanut kasvuaan. Käyrältä vaan putos sieltä keskiviivan yläpuolella olevalta käyrältä alapuolelle olevalle, mutta onkin siinä sitten jatkanut tasaisesti kasvuaan.
Joten älä suotta murehdi, jos kuitenkin seuraavat päänkasvua neuvolassa. Ja tosiaan yhdestä vuodesta alkaen joillain aukile jo normaalisti alkaa umpeutuun.
Mulle sanottiin kanssa koko ajan neuvolassa tota, että huomaat sen sitten jos aukileen umpeutumisella on vaikutusta. Mutta mustakin oli kamalaa jäädä vaan odotteleen. Voithan pyytää vielä toisen lääkärin mielipiteen asialle, jos se rauhoittaisi mielen!
Minsku
Kyllä neuvolasta ja lääkäristä ohjataan aivan varmasti jatkotutkimuksiin neurologille jos näyttää siltä että aukile on mennyt liian aikaisin umpeen.
En tiedä mistä olet tuon kuullut että taidot alkaisivat heiketä. Se ei kyllä ihan sellaisenaan pidä paikkaansa. Lapsilla, joilla on pään luuston kasvussa ongelmia (aukileet tai saumat umpeutuvat liian aikaisin) voi tulla ajan mittaan kehityshäiriöitä ellei tilannetta korjata ajoissa leikkauksella. Ei kuitenkaan voida mitenkään varmuudella sanoa millainen kehityshäiriö mahdollisesta korjaamatta / leikkaamatta jättämisestä kenelläkin lapsella seuraisi. Mutta kehityshäiriöihin asti ei Suomessa kenenkään lapsen tarvitse tästä syystä edetä, koska kuten jo mainitsinkin niin neuvolasta ja lääkäristä kyllä lähetetään jatkotutkimuksiin jos aukileissa on jotain epänormaalia.
Jos tilanne sinua huolestuttaa ja vaivaa, niin voithan käyttää lastasi yksityisesti lasten neurologilla. Sen parempaa asiantuntijaa ei taida tähän kysymykseen olla olemassa.
t. Omama, jonka lapselle tehtiin aukileen korjausleikkaus pienenä vauvana