Allergia ja raskaus!
Mulla on useita allergioita joista pahin on huonepölypunkki jota ei saa pois vaikka kuinka siivoaisi lisäksi kissa, koira, ohra, kani yms. Kysyisinkin onko muilla jo lapsia saaneilla joitain allergioita joihin joutunut käyttämään allergialääkkeitä raskauden aikana pidemmän aikaa yhtäjaksoisesti? Mulla nimittäin ekassa raskaudessa oireet hävisi tyystin enkä tarvinnut lääkkeitä laisinkaan kun tyttö oli n. 1kk oireet alkoivat huomattavasti vahvempina kuin ennen. No toisen raskauden aikana oireet ei hävinnyt eikä pahentunut mutta jouduin koko raskauden ajan käyttämään histeciä. Onkohan tuolla lääkkeen käytöllä ollut vaikutusta koska ekalla ei ole allergioita mutta tokalla huonepölypunkki, kissa sekä siitepöly allergiat. Mietin vaan että jos tässä mahdollisessa tulevassa raskaudessa joudun taas käyttämään lääkkeitä mahtaako olla allergikko hänkin? Haluaisin kuulla kokemuksista!
Kommentit (4)
Pakko vastata tähän, koska kärsin allergiasta minäkin. On siitepölyä ja ruoka-aineita aika paljon, joista kärsin ja pelkäsin ekan raskauden aikana että tuleva vauvani saa myös jotain perintönä. Kuulin myös ja toivoin että raskauden aikana olo ja ihottumat helpottuvat.
No kävikin ihan päinvastoin, kasvot olivat ihottumassa (vaikken ennen kasvoihottumasta ollutkaan kärsinyt), ja tuskallinen olo tietty kutinan takia koko ajan. Eikun kortisonirasvaa kuureina. Kun vauva syntyi, plim, oireet olivatkin pois ja iho heti parempi.
Että näinkin voi käydä, toivottavasti teidän ihottumat helpottuvat raskauden aikana.
Ai niin, vauvan allergioista tuli ihan turha pelko, koska hän ei saanut minkäänlaista allergiaa tai atooppista ihottumaa. Oliskohan siihen osasyynä ahkerasti antamani äidinmaito. Pullosta vauva ei halunnut juoda, joten onneksi maitoa tuli.
Itekkin olen allerginen äiti. Siitepöly ja pahin pölypunkit. Ja kaikki eläiemet... Ennen raskautta söin kesät allergialääkkeitä ja nenäsumutetta käytin. siivosin tosi hyvin yms. kun tulin raskaaksi siedin mitä vain. Käytiin kyläpaikoissakin joissa oli kissoja eikä tullut mitään oireita :). No oireet kyllä palasivat jossain vaiheessa synnytyksen jälkeen! Ja poika söi vuoden ikäisenä kesällä allergia lääkkeitä.. Tänä kesänä hänen ei ole tarvinut lääkkeitä syödä.. joten toivottavasti ei tule pahasti allerginen..
Olen itsekin allerginen(kaikki mahd. eläimet ja siitepölyt) sekä ajoittain tosi paha atopia! No minä pelkäsin myös raskausaikaa, koska äidilleni jolla on samat vaivat raskausajat ovat olleet aivan hirveitä.. Turhaan pelkäsin, olo oli mitä mainioin, iho oli paremmassa kunnossa kuin koskaan ja eläimiä siedin myös tosi hyvin! Toivotaan että näin käy jatkossakin, jos tulen raskaaksi.:)
heippa.... en ole kyllä saanut vielä vauvaa, mutta yritys on kova =) mulla on atooppinen ihottuma... ensin pelkäsin että raskauden aikana se vaan pahentuu, mutta ilmeisesti se lähtee kokonaan pois... näin olen kuullut...
Luulen että jossain välissä vauvalle vois myös ilmestyä ihottumaa... :/