imetys ja hormonit
onko kellään kokemusta siitä että liittyykö imetyksen lopettamiseen samanlaisia mielialanvaihteluja kuin maidonnousuunkin?olen lopettanyt imetyksen (tai siis meidän tapauksessa lypsämisen) 3 päivää sitten ja nyt on mieli ollut kyllä niin vuoristorataa...maidon tulo oli oikeastaan nollassa jo viikon verran ennen lopetusta, päivälypsysaldo oli n. 20-30 ml joten voiko vaikuttaa noin paljon vai onko vain jotain muuta " matalapainetta" ?
Kommentit (3)
Varmasti vaikuttaa hormonit nyt mielialaan.
En ole mistään lukenut vielä asiasta, mutta eikös imetys vapauttanut mielihyvähormonia? Kävisi vaan järkeen että kun imetys loppuu, loppuu hormonin vapautuminenkin sellaisena kuin mitä imetettäessä. Ihan samaa olen miettinyt kun lopettelen itsekin imetyksen juuri. Iltaisin tulee sellainen surullinen olo. Ajattelin sen johtuvan siitä kun yksi vaihe loppuu, vauvan ja äidin symbioosi.
ja selvästi ' lehmämäisen' tyynestä olotilasta olen siirtynyt tunne-elämän vuoristorataan. Imetyksen lopettamisen jälkeen on ollut kahdet kuukautiset, ensimmäiset jo 2 viikkoa siitä kun imetys loppui, ja molempia on edeltänyt yli viikon hirveä pms-oireilu, kiukuttaa, masentaa, turvottaa ja vatsaa pakottaa. Lisäksi alussa masensi ihan se, että hyvin sujunut imetys piti lopettaa (vauvan allergioiden takia).
Imetyksen loppuessa kehon ' normaali' hormonitoiminta käynnistyy taas, joten varmasti se voi vaikuttaa mielialaan.
Mulla ainakin oli imetyksen loppuessa lievä masennus. Tai ei voida puhua masennuksesta, mutta sellaista alakuloa. Että luulen että on jotain hormonien vaikutusta. Taisi mennä sellainen viikko, että oli tosi matalalentoa.