Särkänniemessä 5 ja 7v kanssa
Nyt kaipaisin muiden vanhempien mielipiteitä!! Jos yksi aikuinen menee kahden lapsen (5v ja 7v) kanssa särkänniemeen niin miten toimia... Tämä aikuinen ei ole lasten vanhempi.
Voiko mielestänne 7v mennä yksin kummitusjunaan, jossa ei ole koskaan aiemmin edes aikuisen kanssa ollut? Entä korkkiruuviin? siinäkään ei siis ole koskaan ollut..
Ja voiko 5v. jättää aina yksin laitteiden ulkopuolelle odottamaan kun aikuinen pyörii isomman kanssa niissä??
Olenko vain ylihuolehtivainen, vai onko joku muu samaa mieltä että edellämainittu toiminta on liian uhkarohkeaa???
Kommentit (7)
yksin " seisoskelemaan" mihinkään. Kummitusjunaan tuon ikäinen voi hyvin tulla mukaan, sinne jonattaminenkin kestää usein yli 30 min. eli ei todellakaan voi odotella ulkopuolella. Onneksi löytyy ihan pienten laitteiden lisäksi muutama joihin kumpikin lapsi pääsee; Troika, Viikinkilaiva ja Vauhtimato ainakin on varmaan kummastakin kivoja?
Kummitusjunan osalta tilanne oli se ettei pienempi halunnut/uskaltanut mennä. Isompi oli halunnut vaikkei hänelläkään ollut mitään käsitystä millainen se on. Tämä aikuinen oli sitten isomman päästänyt yksin menemään, tyhjässä " vaunussa" , siis ei muita matkustajia ollenkaan. Kauhistuin kun mietin mitä olisi tapahtunut jos lapsi olisi alkanut siellä liikaa pelkäämään..
Ja 5v lapsen hän oli tosiaan jättänyt useamman kerran eri laitteiden luo yksin seisoskelemaan. Tämä pienempi lapsi kun ei niihin uskaltanut mennä.
Vielä ikävämmäksi tilanteen tekee se, että näistä toimintatavoista keskusteltiin etukäteen tämän aikuisen kanssa. Me vanhemmat sanoimme että kannattaa ottaa molemmille pienten avaimet, kun 5v. ei uskalla isoihin laitteisiin mennä. Eikä 7v. saa niihin yksin päästää, kun ei ole koskaan ollut. eikä kumpaakaan saa tietenkään jättää yksin mihinkään.
Kun ihmettelimme meidän ohjeiden vastaista toimintaa, tämä aikuinen totesi, että hän voi tehdä itse tuollaiset päätökset. kuulemma lapsia hänen hoitoon jätettäessä ei pidä antaa ohjeita vaan pitää täysin luottaa hänen ratkaisuihin. Perusteli tätä vielä sillä että on töissä lasten parissa... huh, huh, tulipa pitkä teksti! mutta luottamus tähän aikuiseen meni kyllä täysin..
En todellakaan uskaltaisi antaa lapsia hänelle hoitoon, jos hän tekee säännöistä vapaata tulkintaa oman mielensä mukaan.
Lapset ovat todella erilaisia ja jos vanhemmat jotain ohjeistavat niin sitä noudatetaan. Olipa se sitten omasta mielestä liian suojelevaista tai ei.
Itse en missään nimessä jättäisi omaa 5v. lasta laitteen viereeen odottamaan yksinään.
Jos minulle joku latelisi moisia kommentteja, niin eipä tarvitsisi toista kertaa tulla hoitamaan meidän lapsia.
juu ei tarvitsisi meidän lasta enää hoitaa jos noin perustavaa laatua olevia ohjeita rikkoo. On eri asia soveltaa jotain ohjeita tilanteessa esim. ottaako lapsen mukaan johonkin isompien laitteeseen vaikka vanhemmat ovat sanoneet ettei saa viedä jne.
Mutta lapsen yksin jättäminen laitteen viereen odottamaan, 5-vuotiaan, niin ei missään tapauksessa. Ja jos 7-vuotiaasta on toivottu ettei päästetä yksin, niin silloin ei päästetä - hänhän voi olla vaikka kuinka arka ja " esittää" kovempaa kuin onkaan. Tosiaan jos olisi alkanut pelkäämään kummitusjunassa niin olisi voinut jäädä aika traumat.
Kiva kuulla että muillakin on samanlaisia mielipiteitä kuin itselläni. Tämä " hoitaja" on lasten täti, jolla ei itsellä ole lapsia. Mutta työnsä puolesta luulee tietävänsä lapsista kaiken.. Pakostakin siis ollaan jatkossakin jonkin verran tekemisissä kyseisen ihmisen kanssa. Mutta tosiaan mukava huomata ettei me vanhemmat olla yksin sitä mieltä että 5v ei voi odotella yksinään särkänniemessä. Tämä täti nimittäin suorastaan nauroi minulle kun tuota mieltä olin..
Ei tulisi mieleenkään jättää Särkkiksen tapaisessa paikassa viisivuotiasta yksin odottelemaan laitteen viereen. Oikein sydäntä kylmää, kun ajattelen omaa viisivuotiastani vastaavassa tilanteessa...Seiskavuotiaita on luonteeltaan varmaan joka lähtöön, mutta harvasta on menemään yksin kummitusjunaan! Tuo viisivuotiaamme oli innoissaan menossa samaiseen laitteeseen, mutta kun vaunumme ajoi ovien taakse pimeään, niin mieli muuttui. Pelkäsi todella paljon, joten ainakaan tänä kesänä ei siihen enää mennä.
En antaisi lapsiani tuollaisen ihmisen hoitoon näiden antamiesi tietojen perusteella. Kyllähän sitä moni luulee tietävänsä lapsista jotain, mutta itse ainakin pääsin lasten ajatusmaailmaan sisälle vasta omien lasten myötä.
Missään tapauksessa en jättäisi 5-vuotiasta yksin odottelemaan laitteen viereen.
Kummitusjunaan voisin 7-vuotiaan päästää yksin, jos hän haluaa, mutta korkkiruuviin en. Onhan siellä paljon laitteita, joihin voi mennä molempien kanssa yksi aikuinen.