*** PikkuEnskat ke-to ***
Kommentit (21)
[color=deeppink]Eipä vissiin oo porukka vielä hereillä tai sitten muuten vaan kaikkia laiskottaa :) Tuuhan AURORA kertomaan neuvolakuulumisia jahka joudat. Vakee sanoo noista rokotuksista, kun kaikki tuntuu vähän omalla tavallaan reagoivan niihin. Meillä ei oo tullut mitään erityisiä jälkioireita rokotuksista, paitsi lämmöt on nousseet. Toivottavasti kaikki menee ok teillä!
Enpä nyt enempää ehdikään. On taas kiirus päivä luvassa :p No katotaan vaan niin kuitenkin koko päivän vaan laiskottelen, heh.
Han ja Sampo 5kk+[/color]
Olenpa sentään ehtinyt lukemaan alkuviikon höpinät, mutta viikonloppuisia en.
Auroralle piskuisen juomisesta: ihan vaan jotain korviketta ja kuumilla päivillä voi antaa vettä. Tavallista maitoa vasta kun 1 vuoden ikäinen, mehujakaan ei suositella kun niin makeita ja omat taas tosi hapokkaita, eivät tee hampaille hyvää. Rytmitys on hyvä juttu, mutta saattaa vaatia aikaa ja joskus pitkää pinnaaakin vanhemmilta. Mutta kun rytmi kondiksessa niin se luo vauvalle turvallilsuuden tunteen ja sitä vauva kaipaa: turvallisuutta ja rytmejä. Omista rytmeistä olisi hyvä lähteä liikkeelle, mutta jos niitä ei vauvalla ole ollut niin sitten vaan kehitellään.
Viiperolle oikein paljon onnea aviosäätyyn astumisesta, kohta se uusi sukunimikin tuntuu omalle ja se vanha hassulta.
Ninca: sulla oli menkat alkaneet. Kuin myös täällä. Lauri on siis vasta 2,5 kk, ja nyt jo vuodan taas vanhaan malliin. Silläkin on varmaan osansa että vain osittain imetän. Mahtaako noilla minipilsuillakin olla osansa asiaan? Olisin kyllä ollut mielellään vielä jonkin aikaa ilman. No mutta hyvähän se on että kroppa toimii normaalisti. Minkä ikäinen teidän pienokainen onkaan?
Emkalle ja Peipposkalle tervetuloa ja Karille onnittelut nimestä.
Meillä ei mitään uutta. Nyt on nukutettu Lauri sänkyyyn ja hyvin on mennyt nämä sateiset päivät vaan haittaa meidän päikkujä kun ollaan ne totuttu nukkumaan ulkona vaunuissa, mutta hyvä se on jo syksyä ja talven kovia pakkasia varten opetella sisällä nukkumaan. Vähän rikkonaisempaa se tietysti on.
Öistä sen verran, että meillä on saatu venytettyä ekaa syöttä tonne kolmeen puol neljään, mutta siitäkin riippumatta Lauria alkaa potkiskelemaan ja ähisemään joskus viiden maissa niinkuin aina ennenkin, millä se saisi pois, nukkuisi edes hyvin vaikka siitä syötöstä sinne seitsemään, niin äiti olis tosi tyytyväinen. Edellis illalla tapahtui ihme ja Lauri nukahti jo ysiltä ja me päästiin saunaan miehen kanssa ihan kahdestaan. Jippiii.
Eipä muuta kuin yritän mennä laittaan ruokaa, jotta saisin syötyä ennen kuin taas kuuluu meteliä pinniksestä.
Tinsula ja Lauri 2,5 kk
Mun piti tulla nyt ihan kommentoimaan, kun on ollut niin paljon puhetta tuosta rytmistä.. mä pidän itseäni ihan outona, kun meillä tuo päivärytmi on muotoutunut niin helposti ja hyvin..tuntuu, että vaadinko R:ltä liikaa, kun en oo täällä törmännyt muihin, joilla samanlaista rytmiä olis.. oon ennenkin kertonut tästä meidän rytmistä mutta kerrataan vielä. Eli ennen kuin meillä alettiin syömään kiinteitä, noin 4kk iässä, niin syömiset vaihteli, päivässä syötiin 4-6 kertaa. 4kertaa oli minusta liian vähän, mutta 6 ehkä liikaa, joten oikeastaan ensin ihan vahingossa sitten tietoisesti meillä mentiin viiteen ateriaan.
Päivä alkaa 6.30-8.00 R yleensä on ollut jo jonkin aikaa hereillä, kun itse herään. Vähän ajan kuluttua annan velliä 2dl.
10.30-11.00 on nykyään liha-kasvissoseen aika. Lihaa menee vielä vähän mutta yhteensä luultavasti reilu puoli purkkia (jääpalakuutioita n6kpl.) lisäksi maitoa päälle 0,5-1,5 dl.
n.14.00 välipala eli hedelmäsosetta ja maitoa. Hedelmäsosetta menis niin paljon kuin viitsis antaa mutta purkki enintään ja taas maitoa päälle.
16.30-17.00 kasvissose ja maito. Suurin piirtein sama määrä kuin lounaalla.
19.30-20-00 velli 2dl.
Puuroa oon kokeillu iltaisin pari kertaa mutta kaurapuurosta tuli ihottumaa eli oon nyt vähän jättäny sen ja keskittyny tuohon lihaan. Jos puuroa antaisin niin antaisin päälle maitoa. Tuolla aikataululla me mennään, ollaan me sitten missä tahansa. R nukkuu yöt, jos herää niin nukahtaa jonkin ajan päästä itsestään. Mutta päivällä ei nuku, teen mä mitä tahansa niin se nukkuu kerrallaan noin 20 min, noita pätkiä se nukkuu ehkä 4-5, se on aika raskasta kun ei ehdi mitään tekemään itse mutta olen toiveikas.
Toisaalta oon tyytyväinen tuohon rytmiin,mutta toisaalta poden huono äiti-syndroomaa. Neuvolasta kyllä sain sellaisen MLL:n päivärytmisuosituksen, ja aika samalla tavalla meillä mennään kuin siinä paperissa sanottiin.
Ja Rasmus tajus tässä muutama viikko sitten, että jos on mahallaan, niin päätä voi leputtaa lattialla välillä, eikä tarvi olla koko ajan pää ylhäällä. Se vaikutti myös siihen, että yöllä ei tarvi herätä, jos kääntyy vahingossa mahalleen.
Näin meillä..
Elovena ja Rasmus jotain 5,5kk
mutta luin sitten kumminkin ja teidän rytmihän kuulostaa ihan loistavalta!! Ei tossa oo niin mitään podettavaa! Tuollai meillä on menty ja mennään edelleen vaikka lapset jo isoja =) Ei muuta kuin jatkaa samaan malliin (+ pitää muistaa että kaikille ei ees tomi samat jutut..lapset on niiiin erillaisia ;)
Tässä muutama tänään otettu foto:
http://s129.photobucket.com/albums/p221/Aurora-79/Poitsu/?action=view&c…
Neuvolassa oltiin, vähäinen syöminen näkyi eli 7840g ja 66,5cm, eli painoa tullut vain 370g 4½ viikossa ja pituutta 1,5cm=( Mut onneksi hyväntuulinen poika joka luultavsti tuolla liikkumisellaan kaiken syömänsä kuluttaa eikä siis jää kasvamiseen mitään;)
Elovena, mä olen nyt laittanut paperille ylös syönnit ja unet ja tosiaan meillä onkin jo tunnin haitarilla tasainen rytmi, jota en ole luonut vaan Oliver itse sen tehnyt jo=) En vaan ole huomannut kun en ole ylös kellonaikoja laittanut... Ja hyvältä kuulostaa teilläkin, mäkin voisin ton yhden soseaterian lisätä kun nyt syödään sosetta vaan 2 x päivässä.
Eipä muuta tällä erää, nyt CSI:n kimppuun..
A & O
[color=green]No tänään sain edes jotain aikaan. Mm. pesin vessan ja kodinhoitohuonetta ja järjestelin vähän tavaroita paikoilleen. Edistystä! :)
Arttukin nukkui viime yön hyvin. Meni puol ysi nukkumaan, heräsi kerran syömään klo 2:30 ja kokonaan herättiin 7:30. Minä tosin kukuin yhteen saakka ennen kuin menin sänkyyn, ja sielläkin pyörin tuohon syöttöön asti hereillä, joten omat unet on taas jääneet vähiin. Aamu olikin oikea tuskien taival väsymyksen kanssa, mutta kahvi auttoi ja nyt taas jaksaa :) Arttukin nukkui aamupäivällä ekat päikät 1,5h ja toiset 30min. Neljän maissa veti vielä pikkasen reilun tunnin unta palloon :) Ollut tosi hyväntuulinen tänään, ja naureskelee paljon ääneen. Myös juttua riittää koko ajan... Ainoa, milloin kiukuttaa, on jos äiti häviää näkyvistä liian pitkäksi aikaa X) Artulla on koko ajan kamala tylsyys päällä, ja pitäis olla ihan jatkuvasti keksimässä uutta viihdykettä, heh! Mutta sitähän tuo 4-kuisen elämä on. Kävin eilen ostamassa muutaman uuden lelunkin, että ois jotain katseltavaa/kokeiltavaa/maisteltavaa :) Vaikka parhaimmat lelut on löytyneet esim. lehtiroskiksesta; rutistettu mainosposti on eri ihana asia! ;)
AURORALLE mun piti vinkiksi sanoa (ja sama mm. PAJUSKALLE) minkä luin tuolta jostain toisesta pinosta vähän aikaa sitten: vauva voi kuulemma nukkua huonosti, jos hänellä on liikaa tilaa sängyssä. (Ilmeisesti kokee siten turvattomuutta?) Ja siellä annettiinkin vinkiksi, että pitäisi yrittää ¿pienentää¿ pinnistä tunkemalla sivuille esim. tyynyjä, jolloin vauva ei pääse siellä pyörimään. Pitäis varmaan itekin testata kohta tuota, koska Arttu on nykyään aina herätessää poikittain siellä¿ Joten kannattaa varmaan kokeilla, jos siitä olisi apua!
Olipa hienoja kuvia Oliver-autoilijasta :)
TINSULA, menehän laittamaan kasvupinoon Laurin mitat :) Vai oliko ne jo siellä..? Kun eilen pikasesti selasin sitä pinoa läpi, kun rupesin huhuilemaan kaikkia ¿kauan-poissa-olleita¿, niin ohitinko teiät..? Muuten olisin toki teitäkin huhuillut =D
ELOVENA, teillähän rytmi kuulostaa mainiolle! Ja suotta mitään huono-äiti-syndroomaa koet, Rasmus on tuohon varmasti tottunut :) On jo niin iso poikakin! (Hui, kohta tekin tosiaan siirrytte isojen puolelle¿!) Noin niitä rytmejä varmasti sitten pitääkin alkaa kehittelemään, kun kiinteät on kunnolla kuvioissa. Ei kai siitäkään mitään tulis, että syödään soseet miten sattuu¿ (Eri asia tietysti, kun niitä vasta vähän maistellaan.) Ole vaan enempi ylpeä tuosta rytmistä, teillä menee hienosti! =D --Ja ehkä ne päikkäritkin sieltä ajan kanssa pitenee, hope so!
Siis pakko laittaa tää linkki tännekin, minkä TITI-UU84 oli o-puolelle laittanut. Oli etsinyt hakusanalla ¿limatulppa¿, niin oli löytynyt tällainenkin sivu =D
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10718058&p=&mpage=1&tmode…
Toivottavasti linkki toimii. Mä nauroin katketakseni täällä! =D Varmaan ap ollut oikeasti huolissaan, mutta ne vastaukset oli vaan niin tajuttomia, heheheheh! (Toivottavasti et Titi pahastu, kun lainaan tuota hauskuuttajaa? :D)
Ja jipii jipii jipii, ONNEA JUSKA82:lle!!! Pieni poika on taas syntynyt enskojen joukkoon! (Kävin vakoilemassa¿) Tervetuloa tälle puolen! =D
Hmm¿ Mitäs muuta. Melko hiljaista ollut palstallakin. Ai hitto¿ Sitä vielä kiroan, että unohdinpa sitten mennä sinne gynelle tänään =( Siis mä en IKINÄ unohda mitään tollasia juttuja, niin nyt se unohtu¿ Olin jotenkin siinä uskossa, että se aika on vasta huomenna, ja että tänään on 10. päivä¿ Pas*anmarjat¿ Että ketuttaa kuulkaa!!! Nyt menee kuitenkin jotain kymppejä peruuttamattomasta ajasta. Onneks sain ens maanantaille uuden ajan, joten jospa pääsis vaikka sitten e-pillereitä syömään ja tästä vuodosta eroon. Siis aivan kamala ketutus!!! Mrr¿ Tuossa sen väsymyksen sitten taas huomaa ¿ ei todella muisti pelaa ollenkaan.
Mutta joo, meen tuijottamaan telkkaria¿vaikka ei sieltä vissiin mitään keskiviikkoisin tule?
Huomiseen,
Pi-Ki ja Arttu 4kk+
piti tulla kommentoimaan tuosta rytmistä, et hienohan tuo on, mutta lähinnä mä äimistelen kuinka hienosti teidän Ärrä syö! Meillä ei oo puhettakaan, et noin paljon menis ruokaa, tosin typy syö puuroa aamuin illoin, joten ehkä ne kompensoi... mut et kolmesti päivässä menis reilu puoli purkkia - no way! Oon tyytyväinen, jos saan lounaalla kolme jääpalakuutiota menemään, tosin ne on kohtuu isoja kuutioita. Oon vähän huolissani typyn syömisistä, mutta toinen kasvaa hienosti ja on jopa sellanen tanakka vaikkei kyllä pyöreä, joten tosiaan nää vauvat on tosi yksilöllisiä! Mut älä siis huoli!
-Osse ja typykkä 8kk
Kiitos Piki!=) En ole nauranutkaan vedet silmissä vähään aikaan. Joko tossa oli jotain hauskaa tai sit olen vaan yliväsynyt...?! Matit ja Tepot....
Ei mut nyt nukkumaan *poistuu hampaiden pesulle*
[color=blue]AURORA, hyvinhän tuo Oliver on kasvanut! Sillähän oli kasvu alussa melko nopeaa, että nyt vissiin alkaa tasaantua :) Ja tosiaan, jos on kova liikkumaan, niin kyllähän siinä energiaa kuluu.
ELOVENA, sori mutta mää en yhtään tajua, miks sulla on huono-äiti-fiilis siitä, että Rasmuksella on rytmi? :O Mää olisin aika riemuissani, jos meilläkin olis! :DDD Älä tosiaan yhtään ajattele tuollaisia, ette olis hyvä tai että olisit tehnyt jotain väärin, turvallisuuden tunteenhan ne tuo lapselle, jos on rutiineja ja rytmejä elämässä :)
Mää tuossa just mietiskelin meidän " rytmejä" . Sampo herää aamuisin n. klo 7, jolloin annan aamumaidon. N. klo 9-10 välillä tisuttelut ja torkut n. 10.30 asti. Sosetta klo 11-11.30 välillä, tisuttelut 13-14 välillä ja torkut yleensä max. 14.30 asti. Tisuttelua 16-17 välillä, 30 min. torkut joskus klo 17-18.30 välillä. Tisuttelua 18-18.30 välillä. Iltamaito 20-21 välillä ja unten maille 21-22 välillä.
Jonkun näköinen kaava havaittavissa, mutta kuten huomaatte, mitään kovin säännöllistä tuo ei oo. Kaikki riippuu siitä, miten pitkään poju torkkuu kerrallaan (ja mihin aikaan). Jos aamulla torkkuis säännöllisesti esim. 9.30-10.30, niin seuraavat torkut olis aika tarkkaan 13.30 ja niin edelleen. Mutta koska torkkujen pituus, määrä ja aika vaihtelee päivittäin, tuo " rytmi" voi heitellä vielä tuosta (mitä oon jo maininnut) suuntaan tai toiseen.
Esim. tänään Sampon aamutorkut oli reilu puoli tuntia (n. 10.30 asti), seuraaville torkuille kävi muistaakseni 13.30 (nukahti tissille), mutta heräsi, kun siirsin sänkyynsä. Ei nukahtanut uudelleen eli nukkui n. 15min. Seuraavan kerran torkkui 45min. (15.15-16) ja senkin autossa, kun torkahti kaupasta tullessa. Ajettiin sitten ympyrää sen aikaa, kun S nukkui :) Kolmansia torkkuja ei nukkunutkaan, eli päivän päikkysaldo on ruhtinaalliset 1,5h :D Että tällaista meillä. Yritän pitää kiinni, jos huomaan, että Sampolla on parin päivän ajan toistunut joku tietty rytmi, mutta useimmiten se tökkää viimeistään neljäntenä päivänä siihen, että Sampo ei nukukaan tai nukkuu tosi lyhyet torkut, jolloin loputkin päivän torkuista siirtyy ja rytmi on taas mitä on :) Ja koska en oo vielä keksinyt keinoa saada poikaa nukkumaan helposti ja nopeasti tai pysymään unessa, jos on lopulta nukahtanut, niin tätä tää sitten on. Ehkä joskus kolmen vuoden päästä Sampollakin on rytmi :)
Hirviä selitys päällä. Pitääpä käydä haukkaamassa jotain iltapalaa ja sitte nukkumaan.
Ainiin, ostettin meille sohvat uuteen kotiin, jei! :) Ihana päästä näistä vanhoista kuluneista kammotuksista eroon! Käytettynä saatiin sohva omalta mummultani ja tuolit mun porukoilta, kun muutettiin yhteen jokunen vuosi takaperin. Ei sinäänsä mitään vikaa kalusteissa, ihan tämän vuosituhannen tyyliä ja silleen, mutta onhan nää kuluneet (eikä ollenkaan mun " tyyliä" ) ja varsinkin kun tälle sohvalle on tullut muutama pukluvahinko, ehheh... Me ollaan näin persaukisina opiskelijoina vähän rajoitetusti voitu sisustaa omaa kotia, mut nyt kun mies on töissä, niin on varaa laittaakin jotain :) Mukavaa.
Joops, mut nyt pöperöitsemään ->
moi,
kävin jo tuolla isojen puolella kurkkimassa, mut mies katkaisi netin kun säätää taas jotain noiden meidän laitteiden kanssa... mutta kirjoittelen sillä aikaa ja jos kohta taas on linjat niin lähetänkin jopa tämän...
Niin Elli on sitten tänään puolivuotias. Huh huh, mihin se aka menee? Just miehen kanssa muisteltiin torstai päivää puolivuotta sitten, että en olisi vielä neljältä iltapäivällä sinä päivänä ajatellut että samana päivänä meillä on jo vauva. Elli syntyi siis klo 21.12 ja suunnilleen puoli yhdeksältä käväisi vasta mielessä että vauvahan saattaakin tulla jo tänään... siihen aikaan olimme siis lähdössä kotoa sairaalaan. Voih niitä ensihetkiä, ihanaa!
Josta tulikin mieleen, että onnea onnea onnea uusille vauvoille ja äideille! Kävin tässä joku päivä kurkkimassa tuolla odotuspuolella ja siellähän näytti olevan paljon loppumetreillä olevia.. pian siis täällä on iso joukko uusia pikkuenskoja, ihanaa!
Mahtavia nuo oliverin kuvat! On kyllä terhakan näköinen poika. ja tosiaan kasvua tulee välillä enemmän ja välillä vähemmän mutta hyvinhän O kasvaa jokatapauksessa.
Elovenan perheessä rytmi onkin mallikkaasti hallussa! hyvähyvä. Meillä taidetaan elää jotain murrosvaihetta ja ehkä rytminvaihdostakin, kun ensinnäkin e alkaa jaksaa valvomaan pidempiä pätkiä ja pian meillä alkaa nuo ruokajututkin niin niiden myötä ehkä rytmikin vähän vaihtuu. Mutta kyllä mulla on ollut vähän huono omatunto nyt miehen kesäloman aikana siitä että ollaan oltu niin kovasti menossa niin väkisinkin vähän erilaisia päiviä tulee pienelle. Mutta meno kyllä taas kohta rauhoittuu eikä E vaikuta mitenkään kärttyiseltä tai muuta vaikka nukkuukin jonain päivänä neljät lyhyemmät unet ja jonain kahdet pitkät. Mutta koitan tosiaan vähän tsempata niiden kanssa.
Oltiin muuten viime pe kesiksen ja Lennin kanssa tennispalatsin taidemuseossa katsomassa -veistoksia amerikkalaisesta unelmasta- ja -valokuvia Suomesta- näyttelyt. Ensinnäkin pe pääsee ilmaiseksi, toisekseen näyttelyt olivat tosi hyvät, suosittelen! Ja kolmanneksi meidän molempien vauvat olivat taas niin ihanan kultturelleja ja hyväkäytöksisiä kosmopoliitteja koko museo- ja kahvilakierroksen ajan että pitäis käydä useamminkin tuommoisissa kun vielä voi. (kun vielä voi tarkoittaa kun on vain yksi lapsi joka viihtyy vielä vaunuissa)
Jotenkin ei tullut ajatelleeksi että tuollaistakin voi tehdä, mutta mukavaa oli. Kiitos Kesis ja ihana Lenni! missäs muuten te?
Pi-Ki on ollut taas ihan superahkera! Sussa on kyllä tuota virtaa! Mä aina välttelen kaikkea siivoukseen liittyvää... ja aika hyvin vielä.
Niin ja tosiaan, parhaat lelut eivät aina ole leluja! Ellikin leikki tänään kauan semmoisella kankaisella pussilla jossa oli pikkuautoja, ei siis niillä autoilla, vaikka yleensä ne autot on ihan hitti.
Kiva kuulla Tinsulasta ja Lauristakin!
Kiva että pääsitte rauhassa saunaan! Ja hyvinhän yöt jo menee, mutta varmasti siitä vielä paremminkin pian!
Nyt pitää mennä nukkumaan, huomenna lähdetään käymään tamperei Elli tänäänella turisteina kun ikävä kolottaa vanhaan kotikaupunkiin :)
moi kaikille, me ollaan jatkossa tuolla isojen puolella enemmän mut varmasti täälläkin!
t. iiris ja nimpparisankari-Elli tänään 6kk
[color=deeppink]Jep, nyt ei oo epäilystäkään, etteikö meidän Sampo osais ryömiä :) Sampo pääsi pitkästä aikaa matottomalle lattialle ja vois jessus, sehän viipotti kuin vanha tekijä pitkin lattiaa :D No okei, ei nyt ehkä mikään pikakiitäjä ole vielä, mutta määrätietoisesti se ryömi eteenpäin. On ollu niin kova treeni matolla, että nyt kun pääsi kovalle ja luistavalle alustalle, niin liikkui tosi sievästi :) Plus että se lopultakin kääntyi myös oikean kyljen kautta mahalleen. Vasemman kyljen kautta se on kääntynyt öbaut 3,5kk iästä asti, mutta vasta nyt oppi kääntyyn myös oikean kyljen kautta.
IIRIS, ihania nuo mietteet! Määkin aina vähän väliä muistelen sitä päivää kun Sampo syntyi ja musta tuli hetkessä äiti. Siihen asti olin ollut tyttönen vaan ja äkkiä olinkin äiti, vastuussa tuosta ihanasta pienestä pallerosta, maailman kauneimmasta ja tärkeimmästä olennosta.
Nonni, emmää nyt ehdi enempää kirjoitellakaan, lattialta kuuluu vaativaa narinaa, kun poju ei enää pääsekään eteenpäin vaan liukuu taaksepäin :D
Han ja temppu-Sampo 5kk+[/color]
Han_, no oikeastaan en ole yhtään siitä huonona, että Rasmuksella on rytmi vaan, siitä kun se syö jo niin paljon kiinteitä ja rytmissä, se ei enää ole mitään maistelua. Kun täällä on ollut, ei kylläkään tässä pinossa vaan noissa muissa, hirvittelyä siitä, kun pienelle on alettu antamaan kiinteitä.. Se oli itse asiassa sama pino, mistä Pi-Ki oli taannoin pahoittanut mielensä. Tuntuu siis siltä, että vaadin pieneltä Rasmukseltani liikaa. Mutta toisaalta se on kuitenkin ihan yleisesti suotavaa, että jos lapsi juo korviketta niin ne kiinteät on hyvä aloittaa n.4kk iässä, eikä meilläkään siis heti alettu mitään puolta purkkia perunaa syöttämään, mutta aika reippaalla vauhdilla on edetty.
Me lähdetään tänään linja-autolla Rasmuksen mummolaan kahdestaan, matkaa kertyy linja-autolla parisen tuntia, vähän äitiä jänskättää, miten R jaksaa linkkarissa istua.
Mutta kohta saisin siirtyä tuonne isojen puolelle.. Oon vaan niin vähän kirjoitellut, että tuskin kukaan siellä muistaa tai tuntee. Varsinkin kun olen niin reipas kommentoimaan muiden juttuja ;D
Mutta nyt me aletaan R:n kanssa syömään..
E ja R edelleen jotain 5,5kk
[color=CD1076]Tänään oli neuvolapäivä ja tässäpä heti uudet mitat: 7590g, 67cm ja pipo 43cm. Kasvaa kuulemma niin hyvin pelkällä rintamaidolla, että ei kannata harkita niitä soseiden ottamista ruokavalioon vielä kuukauteen..Ihan kiva ja voihan niitä pieniä makuannoksia taas sit antaa kun muistaa..=) Rokotuskin annettiin, mutta Emiliina ei edes räpäyttäny..=) Katsoo sit jos taas tarttee illemmalla antaa ne supot kuitenkin.
PI-KI oli saanut vähän siivottua ja järkättyä asuntoa..Jey! =) Siitä se lähtee..
HAN oli saanut uudet sohvat..Heti aloin katsoo noita omia kökköjä vaihtosilmällä =D Ja Sampo ryömii! Meillä ei Emiliina vielä edes kunnolla käänny ympäri! =)
Eloveenalle ja Rasmukselle hyvää bussimatkaa..varmasti menee hyvin..=)
Piuh..Ei oikein tunnu nyt olevan juttua..Mies tulee taas duunimatkalta iltapäivällä..se on kyllä mukavaa..=)
Nyt puuhailemaan..Mukavaa torstaita!
t. poppis ja Emiliina 5kk+
[color=blue]Kahvin kans koneella, kun Sampo torkkuu hetken :)
ELOVENA, musta voit ihan hyvällä omalla tunnolla jatkaa soseiden syöttämistä, jos ne kerran alas menee! :) Jos Rasmus jotenkin kauheasti vastustaisi soseita, niin se vois olla eri juttu, mut en jaksa uskoa, että Rasmus joutuisi väkisin syömään :)
POPPIS, hienot mitat Emiliinalla! Oon kyllä samaa mieltä kuin terkkaskin, että miksi suotta kiirehtimään kiinteiden kans :) Vaikka itse sitten oon kuitenkin kiirehtinyt :/ :D Ja aattele, se hyvä puoli siinä on, ettei Emiliina vielä liiku, että saat pitää sen vauvana pidempään :) Musta tuntuu, että meidän vauva on jo hirmu iso, kohta enää äidin sylissäkään halua olla, kun pitää mennä viipottaa pitkin lattioita *kyynel*. Noh, ehkä se vielä muutaman vuoden jaksaa välillä äipän syliäkin :)
Innostuin nyt ihan simona sisustusjutuista. Mielettömät visiot päässä, mitä kalusteita, valaisimia ja mattoja ostan ja laitan mihinkin :) Hah, ja tuulikaappiin ajattelin sellaisen ovimaton ostaa, jossa lukee " oh´ no, not you again!" :DD Loistava! Löysin yhdestä pikkuputiikista, missä oli kaikkia muitakin hassuja tavaroita, kuten purkka-automaatteja, pääkalloaiheisia siivoustarvikkeita, yskivä ja kakova keuhkojen muotoinen tuhkakuppi ynnä muuta outoa :)
Mjoops, jätetäänpä tilaa muillekin :)
että tuli vaan mieleen Poppiksen neuvolatädistä, että mun kaverille oli sanottu neuvolassa, että KOSKA tyttö kasvaa niin hyvin (äidinmaidolla ja korvikkeella), oli silloin 2kk, niin 3kk iässä voi aloittaa kiinteiden maistelun. Eli nyt 3kk iässä se on sitten aloittanut kinnteiden maistelun. Mä oon kyllä melkein täysin menettänyt luottamuksen näitä neuvolatätejä kohtaan, pitäis minusta kyllä ola joku linja neuvolatädeillä, mitä kaikki edes suurinpiirtein noudattais.. Meillä neuvolatäti mainitsi kiinteät 4kk neuvolassa ensimmäisen kerran.
En ole muuten onnitellut Han_ia uudesta kodista! Onnea. Meilläkin muutto lähestyy mutta on vasta syyskuun lopussa..
Ja hienosti Emiliina kasvaa, eli ei mitään hätää kiinteiden kanssa :)
Sori tää paasaus näistä kiinteistä, mulle on vaan niin iso pala, oon niin epävarma, teenkö oikein. Ja täytyy muistaa minunkin, että kaikki tekee, miten parhaimmaksi näkee ja kokee.
Mutta nyt tämä äiti hiljenee taas moneksi ajaksi.
Mukavaa heinäkuuta!!
E ja R, joka syö Brio-koiran häntää
hih, mä niin rakastan sanaa tytsy =) no joo mitäs tänne kuuluupi? Kovin monet syö jo kiinteitä, mua ihan jännittää niiden syottämisen aloitus...Täällä ollaan maisteltu ihan pikkusen hedelmäsoseita ja nyt parina iltana syöty illalla velliä kun Höpsy on heräillyt parin tunnin välein ekan 4 tunnin unen jälkeen. Ajattelin että tällä vellillä pidetään nälkää...mutta ei sama juttu jatkui =( Ja kun on tähän asti nukkunut yönsä niin hienosti! Sitten lopetin vellin antamisen illalla ja viime yö sitten menikin loistavasti,eka 6 tuntia unta sit pieni liraus maitoa ja perään toiset 6 tuntia unta!!!! Mä olin aamulla ihan paniikissa että enkö ole herännyt syöttämään ollenkaan kun niin hyvät unet sain itsekkin =) Mutta en usko että tällä on mitään tekemistä ton vellin kanssa...
Ja kohta täällä käännytään kokonaan ympäri, selkä kaarella ähkii jo itseään kääntymään :) sekin tapahtuma jännittää kun kiepsahtaa ympäri..mä varmaan pillitän ilosta silloin(kin) :)
Poppiksen Emiliinalla on mahtavat mitat!!! On varmasti ihanan pulleat posket :) Ja mä kun niiiiiiin tykkään pyöreistä vauvoista.
Ja SAMPO ryömii, ihanaa!!! Sekin on sellanen kokemus varmasti äidillekkin jolloin voi ihan pienen tipan tirauttaa :) (johan mä nyt herkistelen täällä)
Oho, Höpis nukahti tohon viereen sohvalle =) No saadaan pidennettyä nukkumaan menoa klo 20 JEEE.
Heipsu, ja rentouttavaa iltaa kaikille!
Lycka ja pullea poskinen Höpis ;)
Voi miten mielenkiintoisia keskusteluja teillä onkaan täällä meneillään! Kesä on vaan niin menoja täynnä, että eipä kovin paljon aikaa kommentointiin. =(
Mutta tuosta päivärytmistä luin mielenkiinnolla kuten myös kiinteiden antamisesta lapsukaisille. Niitä kun itsekin täällä pohdiskelen. Päivärytmiä ei meillä juurikaan ole muuten, kuin että tyttönen nukahtaa klo 22-24 ja nukkuu siitä eteenpäin 4-6 tuntia. Sen jälkeen siirtyy minun viereen tissittelemään ja joskus nukahtaa ihan sikeästikin uudestaan. Päivisin vaihtelee tosi paljon nuo päiväunien määrät ja ajat. Vielä en mitään tarkkaa rytmiä osaa ajatellakaan kun aika pienestä vauvasta kyse. Ihan kiva tietysti jos jossain vaiheessa vakiintuisi nukkumisajat, niin pystyisi päivän tekemisiä paremmin ja järkevämmin miettimään. Tavallaan odotan jo ihan innolla sitä aikaa kun saa rueta antamaan kiinteitä ruokia. =)
Mulla oli eilen jälkitarkastus ja neuvolan vaa' an mukaan lähtöpainoon on matkaa vielä 6 kg. En ota paineita, mutta aion kyllä yrittää päästä entisiin miettoihin mahdollisimman sukkelaan... Mutta siis kaikki oli kunnossa ja verenpaineetkin laskeneet takaisin hyviin lukemiin.
Meidän tyttö syö tosi hyvällä ruokahalulla ja mielenkiinnolla odotan ensi viikon neuvolalääkärikäyntiä. Ainakin itsestä tuntuu, että mittaa on tullut ja painoa myös ihan hyvin.
Nyt neidin seurusteluhalut loppuivat ja kitinästä päätellen on aika saada sapuskaa massuun.
Aurinkoista kesäiltaa siis teille kaikille!
t. iida-linnea ja tyttönen tasan 2 kk
[color=hotpink]
Lenni on virallisesti taas lakannut nukkumasta päiväunia. Johan sitä säännöllisyyttä kestikin kolme viikkoa ;-) Aika " hauska" pino löytyi aiheesta, ilmeisesti tämä unettomuus on joku kehitysvaiheeseen liittyvä juttu.
Mä päätin lakata stressaamasta itseäni millään rytmeillä. Kyllä mä aina laitan Lennin unille samaan aikaan, mutta minkäs teet jos toinen herää puolen tunnin päästä pirteänä kuin pieni käki? Voiko muuten rintaa tarjota liian usein? Ts. onko siinä jotain vikaa, jos yritän tissitainnutuksella saada toisen jatkamaan päikkyjä vaikka on ihan hiljattain syönyt?
Ilmoitin muuten meidät vauvauintiin. Elokuun alussa alkaa. Harmittaa, kun siellä olisi kuun lopussa infotilaisuus uinnin aloittaville ja me ollaan juuri silloin Puolassa. Mua jännittää ihan hirveästi, miten kaikki menee. Siis lähinnä se käytännön puoli: miten mä siellä suihkussa ja pukuhuoneessa toimin vauvan kanssa. Äh, kai se siitä. Onko joku muu sattumalta tulossa pikku delfiinien uintiin maanantaisin 17.30?
[b]Auroran[/b] Oliverilla on aika magee auto :-)
Ja [b]Sampo[/b] on oppinut ryömimään, vau! Onnea uudesta taidosta. Niin nopeasti ne vauvat vain kasvaa. Mistä tulikin mieleen, että mulle on iskenyt hirveä vauvakuume, uskomatonta! Mä yllätin itseni tossa hiljattain ajattelemasta, että jos ei pian panna töpinäksi niin meillä ei ensi keväänä ole vauvaa. Hassua. Järjellä ajateltuna meille ei ihan niin pienellä ikäerolla toivottavasti tule toista lasta, mutta minkäs sitä tuntemuksilleen mahtaa...
[b]Ellille[/b] ISOT nimpparionnittelut! T: Lenni
Ja [b]Iiris[/b], mennään vaan jatkossakin kulttuurikasvattamaan kosmopoliitteja vauvojamme. Minnekäs seuraavaksi? Hauskaa Tampereen keikkaa!
Jahas, jospas alkaisi silittää noita naurulla olevia vaatteita niin saa kuivaustilaa seuraavalle satsille.
Kesis ja Lenni 3+ kk
[color=green]Kirjottelen nyt aamutuimaan jo tänne wordin puolelle, niin voin sitten illemmalla lähettää koko tekstin. Kätevää! :) Hetkinen, posti on näköjään tullut¿ Pi-Ki, kyttääjä vauhdissa¿naapuri näkyi hakevan juuri päivän lehdet¿hmm¿ Ei kun nyt se postityttönen oli vasta meiän kohdalla! No joo¿ Tosi mielenkiintoista XD --- Nyt posti haettu, ja sieltä tulikin Lasten oman kirjakerhon kk-lehtinen.
G: Kuinka moni kuuluu tuohon kirjakerhoon? Mä oon ihan hupsuna kaikkiin lastenkirjoihin ja tykkään etenkin lukea niitä Artulle (ja muille lapsille). Niinpä tietysti siihenkin liityin, kun sieltä joku täti-ihminen soitteli ja teki tarjouksen. Kirjoja saan vinot pinot siskonpojiltakin, mutta eihän niitä koskaan liikaa voi olla =)
AURORA, kiva että sain sutkin nauramaan =D Tai kaikki kiitos kyllä TITILLE mahtavasta piristysruiskeesta!!!
HAN, olen muuten huomannut ihan saman tuossa rytmissä; aina kun luulee sen asettuvan kohdilleen, niin yht¿äkkiä jotkut unet siirtyykin ja kaikki on taas päälaellaan. Mutta unien mukaan ajoitan ruokailut, niin kyllä tämä tästä :)
Kiva, että saitte uudet sohvat! Mäkin odotan, että mies tulee töistä, kun hakee samalla meille hyllyjä kaappeihin. Täällä kun 90% näistä kaapeista on tankokaappeja, ja meillä ei juurikaan hengari-tavaraa ole. Sitten alkaa edistyä tämä tavaroiden paikoilleen saantikin =)
Ja tuosta tulikin mieleeni, että IIRIS, mä en todella oo mikään ahkera! Nyt on vaan pakko koittaa saada paikkoja kuntoon, kun ollaan joku aika sitten muutettu, ja edelleen puol olkkaria on pahvilaatikoiden vallassa. Ainoa, mitä tykkään puunata useammin, on keittiö ja vessa, muuten oon hirveen ¿leväperäinen¿ siivouksen suhteen. Oikea laiskimus ja miehen painajainen ;) Meillä mies onkin parempi siivoaja kuin minä.
Oi, olitte olleet Kesiksen, Lennin ja Ellin kanssa todella kultturelleja! Voisin minäkin mielelläni lähteä kattomaan tuollaista näyttelyä, mutta jotenkin en saa itseäni/meitä kovin helposti täältä liikkeelle. No, jospa se tästä, kun muutto-stressi alkaa olla ohi.
Ja Ellille vielä myöhäiset nimppari- ja puolivuotis synttäri-onnittelut!!!!
HANIN Sampo osaa ryömiä!!! *aplodeja* =D Meillä tuota taitoa saadaan varmasti odottaa, koska Arttu viihtyy mahallaan melko lyhyitä pätkiä. Mielummin köllii selällään. Pakko vaan yrittää pitää mahallaan. Sylissä ja sitterissä kun tosiaan punkee itteään istumaan, niin TH sanoi, että sitten pitää pitää enempi vaan mahallaan, että sekin puoli vahvistuisi.
Ja innostuit sisustus-visioimaankin :) Niin mäkin innostuisin, jos saisin ensin vanhat tavarat paikoilleen x) <-- tuo hymynaama näyttääkin kivemmalle, jos x on pieni eikä iso¿
Voi ELOVENA, nuo sun mietteet tuosta kiinteät-asiasta on ihan kuin mulla! Koko ajan poden omantunnon tuskia¿ Mutta koitan vain keskittyä Arttuun, joka voi mitä mainioimmin! :) Sehän se on tärkeintä. Ja koska meistä ei varmasti kumpikaan väkisin lastaan syötä, niin hällä väliä ¿ menköön sosetta ;) Arttukin oikein odottaa suu auki aina uutta lusikallista.
Ja hyvää mummola-reissua!!! Tulehan kertomaan, kuinka matka sujui :)
Olipa POPPIKSEN Emiliina ollut hienosti neuvolassa =D Ja uudet hienot mitatkin!
---Tähän asti kirjoittelin päivän mittaan, ja nyt enemmittä kommenteitta joudun tän lähettämään. Torstai kun on mun lempi tv-päivä :) Eka Teoria miehistä, sit Teho-osasti, sitten subilta Sinkkuelämää (vaik onkin uusintoja) ja C.S.I. Joten nyt töllöttämään. Huomiseen!!! =D
Pi-Ki
Minä taas täällä aamuvirkkuna;)
Tänään onkin 5kk neuvola ja SE rokotus=( Jota äiti pelkää taas enemmän... Palailen neuvolan jälkeen sit kirjoittelemaan.
Pajuskalla on hulinaa öisin, no meilläkin tietynlaista hulinaa menossa nyt.. Eli osaako joku sanoa mikä auttaisi siihen ettei Oliver kääntyisi masulleen siellä ja itkisi unissaan väärää asentoa?? Eli nukkuu sikeästi ja sit vaan menen kääntämään selälleen ja kaikki taas hyvin. Ei herää siihen et kääntyy, mut unissaan alkaa itkeä kun naama on patjaa vasten=( Miten saisin totutettua masullaan nukkumaan vai onko selällään parempi, nyt kaikki vinkit kehiin kun on vähän väliä väärinpän!! Eihän se tietty Oliverin unia häiritse kun " kääntöpalvelu" toimii, mut äiskälle vähän turhaa juoksemista.
Nyt pukemaan ja aamupalalle, tulee kaveri käymään kymmeneltä!=)
Aurora & Oliver ~5kk