### HUHTIMAMMAT 2007,vko 28 ###
Huomenta,
taas oltiin tiputtu toooodella alas joten nostan ja aloitan samalla uuden pinon, uuden viikon kunniax.
Edellinen pino:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=10674099&p=5&tmo…
Tyttö söi 5.45 enkä enään saanut unta joten ajattelin nousta ylös. Klo olis kuitenkin soinut 07.00 koska lähdemme heti aamupalan jälkeen Muumimaailmaan!! Toiv. vaan ei satais vettä.
Muuten täällä kaikki ennallaan koliikki alkaa pikku hiljaa hellittää, vihdoin ja viimein. Esikoista jännittää niin paljon se retki tänään sinne Muumimaailmaan että itkeskellyt paljon viime yönä kun on masu niin pipi..
Mutta nyt pumpulle (ylimääräinen maito pakkaseen), suihkuun, aamupala ja aamulehden lukeminen, eväiden laittaminen, perheen muut jäsenet ylös ym.
Palataan ja hauskaa viikkoa kaikille!
t. jonzku80 ja Emma, torstaina tulee 3kk täyteen
Kommentit (19)
Miksukka: mä alotin esikoisen kanssa niin että ensin maistatin perunaporkkanasosetta (vaikka siis pitäisi kai aloittaa yhdellä ruoka-aineella mutta..) sen yhden ruokalusikallisen verran ehkä. Samaa mömmöä noin viikko ja sit uusi, vaikka sit joku marja. Ja perunat siksi aikaa jäihin. Sit taas viikko sitä marjaa ja sit joku uusi ja sitä taas noin viikko jne niin että jos nelikuisena aloittaa niin viisikuisen ruokavalioon kuuluu esim se peruna ja vaikka kukkakaali ja porkkana tms ja pari hedelmää tai marjaa. Mä alottelin varovasti pienillä määrillä mutta annoin kyllä sen viikon lopulla melkeen sen mitä vauva jaksoi syödä kun ei mitään masuvaivoja ilmennyt. Esikoinen oli kyllä jo melkeen puolivuotias joten sekin vaikuttaa. Pienemmillä varmaan olisin varovaisempi.
Ja yhtä vaan kerrallaan kuitenkin että jos vaikka pukkaa jotain allergiaa on sit helpompi erottaa mikä ruoka-aine sen aiheuttaa :)
Se maitojuttu oli sit kinkkisempi, tuskailin aina että saako tarpeeksi maitoa ja kumpaa tarjota ensin, maitoa vai ' oikeeta' ruokaa. Mä pidin ruokapäiväkirjaa koska olen niin lahopää ja merkkasin siihen maito- ja ruokamäärät. Alussa maito tietenkin tarkeämpi ja yleensä annoin maitopullon ensin mutta sit pikkuhiljaa se vaihtui toisinpäin. Vettäkin annoin lähinnä suun huuhteluun ja silleen mutta meillä esikoinen rupesi juomaan vettä vasta kiinteiden alottamisen kanssa.
Vedellä ei ainakaan kannata mahaa täyttää, mielummin sit maitoa :)
Kiira on nukkunut uskollisesti alusta asti sinne neljään-viiteen, paitsi nyt yhtäkkiä heräilee jo kahden aikoihin..
Mietinkin että voisiko mahdollisesti johtua siitä että ei saa pelkästä maidosta enää vatsaa niin pitkäksi aikaa täyteen..
Esikoiselle ei ikinä annettu minkään sortin vellejä mutta nyt olen kyllä vakavasti harkinnut kokeilevani. Josko sillä sit mitään merkitystä olisikaan.. Ajattelin kuitenkin odotella vielä viikon tai pari jotta olis lähempänä tota 4kk.
En viime neuvolassa tarkistellu tämän tädin kantaa velleihin joten jäi kysymättä miten niiden kanssa sit pelataan. Ootteko antanu vauvoille vellejä ennen varsinaisten kiinteiden alottamista vai skipanneet sen vaiheen kokonaan? Ajatus on varmaan muuten sama, vähän kerrallaan, niinhän??
Ja mä alan ehkä vihdoin vähän ymmärtämään meidän neidin sielunelämää, kun tota tempperamenttia näyttää löytyvän ihan kiitettävästi. Jos ekasta haukotuksesta laitetaan nukkumaan nukahtaa itsekseen mutta jos siitä kymmenenkin minuuttia myöhästytään on meillä sota pystyssä. Ja vähän sama ruokailun suhteen.. Vielä vähän aikaa sit otin ehkä vähän turhan henkilökohtaisesti ja ajattelin että mä tein jotain väärin tai ihmettelin kun ei tissit enää kelpaa ja mussa on varmaan joku vika mutta kyllä se taitaa vaan olla tota vauvan luonnetta ja tempperamenttia..
Esikoinen oli niin tasainen möllykkä ettei koskaan kauheesti tarvinnut arpoa mikä on hätänä. Ja kun vielä tissi kelpasi lohdukkeeksi kaikkiin pulmiin ja tilanteisiin.. Vaan ei tällä kertaa päästä yhtä helpolla..
Pikkuneiti kuitenkin tokilla päikkäreilla ja poika kattoo puuha peteä ja mä taistelen tietokoneen kanssa kuvia kehitykseen.
Sateista alkuviikkoa, toivottavasti paistaisi taas aurinkokin johonki väliin..
Tulehan jonzku kertomaan muumimaailmasta! Haluaisin viedä pojan sinne mutta onko siellä 2v9kk tarpeeksi viihdykettä? Jäittekö naantaliin yöksi vai kannattaako ajella samana päivänä edestakaisin, siis itä-helsinkiin ;)
marie ja Kiira 3kk 1vko
Mekin suunnataan naantaliin huomenna,ja ollaan siinä perhehotellissa 2 yötä.Huomen käydään kylpylässä.Tai käydään niin,että mies käy eka pojan kaa ja mä sit tytön kaa.Toinen hoitaa sit vaavia kämpällä.Saa sit uida rauhassa,kun luulen,et meidän potsu ei vielä kylpylöistä perusta=)
Sit ollaan ke muumimaassa,ja sinne on alle kilsa matkaa hotellilta,niin voi välillä mennä vauvan kansssa sinne toinen lepää.Rannekkeella pääsee kyllä käymään ulkopuolellakin.
Meillä poika nyt 3kk 1vko ja tarkotus on viikon päästä alottaa nuo lisäruuat,nyt en viiti kun on noita reissuja.Maissivelliä aattelin ruveta antaa eka iltaisin.Ekat kerrat kokeilen antaa aamulla 10ml makuannoksia,että tulee ko masu kipeeksi.Siitä sitten siirrytään iltavelliin.Seuraavaksi alotan sitten perunalla,jota annan pelkälleen viikon verran.Ensin sose sitten tisu.Sose määrä lisään pikkuhiljaa.Sitten otan seuraavalla viikolla siihen porkkanan ja sitten kukkakaalin=)Sitten jonkun hedelmän=)
Poikaa piti käyttää fysioterapiassa kun kattoo liikaa oikeelle,ja nyt saatiin jumppaohjeet ja kanto-ohjeet.Kuukauden päästä on kontrolli.Tuo on kuulema vauvoilla yleistä,että suosivat toista puolta.
Nyt jatkettava pakkausta,kyllä kolmen lapsen kanssa saa ottaa tavaraa hirveesti,vaikka 2 yötä vaan ollaan..huh
Mulla on kirjoittelusta toodella pitkä aika ja nyt ollaan kyllä oltu kesäloman vietossa niin tiiviisti eikä ole tietokoneista ollut tietoakaan, mutta eilen palailtiin kotiin ja arki alkaa taas.
Meillä siis on 14.4 syntynyt poika, joka tulee lauantaina 3kk. Meillä on mennyt ihan kivasti alun hankaluuksien jälkeen. Poika, joka sai muuten nimekseen Antti oli alkuun aika itkuinen, joka luultavasti johtui keltaisuudesta ja isosisko joka täyttää ens viikolla 3vuotta oli todella mustasukkainen alkuun ja sai aivan kamalia raivareita. Nyt on onneksi elämä alkanut rauhoittua ja anttikin on mitä aurinkoisin tapaus, yöllä nukkuu 12tuntia syöden kerran sinä aikana. Nukahtaa yleensä 19.30-20 välillä ja syö noin neljän maissa ja jatkaa heti uniaan. Meillä rintamaitoilu loppui antin ollessa reilu viisi viikkoa vanha ja sen jälkeen on menty nan-maidolla. Antti on kasvanut todella kovaa vauhtia, 2kk neuvolassa oli 5770g ja 57.8 pitkä. Ens maanantaina on sitten 3kk neuvola ja ekat rokotukset. Otetaan antille rotarixrokote myös.
Nannia kuluu päivässä yli litra ja oon aatellu alkaa antamaan hiljalleen perunaa. Täällä näköjään muutkin on aatellu samaa kiinteiden aloitusta. Kiva että sanotte ääneen niin minäkin uskalsin tunnustaa. Kun tuppaa olemaan arka aihe nykyään, kun suositusikä on nostettu niin korkeelle...mikä nyt ei ihan mun järkeeni mahdu. Oon aatellu ihan pelkällä perunalla alottaa ja antaa sitä alkuun hetken ja sitten lisätä joukkoon porkkanaa ja kun sitä on mennyt hetken aikaa niin alotan jonkun hedelmän. Jos antille ei perunasta mitään mahavaivoja tule niin teen samoin kun aikanaan tein esikoiselle eli teen pienestä perunan ja porkkanan palasta velliä illaksi. Esikoinen söi iltaisin vauvana tota velliä 250ml ja nukkui sen jälkeen 12tuntia heräämättä. Tosin antin kanssa ei välttämättä ole näin.
Semmoinen kysymys, että onko joku ottanut vauvalleen rotarix rokotteen? Jos on niin tuliko vauvalle mahavaivoja rokotteesta?
Mutta nyt täytyy lähteä siivouspuuhiin...kämppä on kun räjähdyksen jäljiltä eilisen kotiinpaluun jäljiltä.
Hauskaa kesän jatkoa toivoo helinä ja antti
Poika sai viime ke rotarixin..sen jälkeen teki parit isot kakat,mutta muita oireita ei tullu=)Samalla pistettiin reiteen 3kk piikki,ja poika aristi jalkaa pari päivää,ja piti antaa kipulääkettä=(
Heipati hei.
meidän Ella on nyt 2.5kk. Alkanut nukkumaan yöt hyvin, herää enää kerran aamuyöstä. Ihana kun saa kunnolla itsekin nukuttua. Ella on meidän " herätyskello" . Joka aamu kakkaa 6:30 :)
Tyttö edelleenkin kova kakkaamaan. Töräyttää 4-6 x pvä. Eilen sit ostin Gefiluskapseleita, mut en tiiä. Ei tytöllä kyllä oo masuvaivoja ollut ja kakkakin ihan normaalia. Onko sit sellanen kakkakone..
Rintamaidolla pärjää hyvin ja ilmeisesti saa siitä vielä ihan tarpeeksi ravinotoa, vaikka kakkaileekin usein. Jaksaa odottaa maitoa, eikä oo jatkuvasti tissillä.
Nukkumiset alko viime viikolla vähentyä. Torkahtelee, mutta pitkät päikät lyhentyneet. Torkkuu hetken ja on sit taas niin virkeä että...
Toivottavasti vielä oppii uudelleen nukkumaan pitemmästi putkeen. Olis helpompaa hommailla isoveljenki kans sen aikaa. Viime viikoilla oppinu uusia juttuja, kuten kädet (tarttuu kaikkeen mikä käsien lähellä ja menee suuhun käsien mukana) -se varmaan nyt sit vie unihaluja.
Mutta muuten menee aika leppoisasti. Välillä väsyttää eikä jaksais mitään, toisinaan on sit tuota virtaa.
Vettä sataa kaatamalla eikä ulos ole asiaa...
Terveisiä kaikille pikkuhuhtikuisille!
T: Tikanpoika ja Ella
Laitetaas pari riviä taasen=)
Me oltiin reissussa muumimaassa yms.ja kivasti sujui.Poika nukkui 3h unet muumimaassa vaunuissa,ja saatiis rauhassa kierellä isompien kaa.
Matkatkin meni hyvin,pikkusen tietysti pitää karjua=)
Mites teidän illat?meillä on hirveen hankala saada poika illalla nukku=(Imee tisua,juo pulloo ja karjuu kun pistää petiin..huokaus.Ihan ylikieroksilla meneepi koko kaveri.Herää vikoilta unilta 18 maissa,ja siitä sitten voi karjua jopa 01.00 asti,kun ei nuku=(Ja nälkää ei karju,kun annettu lisämaitoo pullosta,ja eilenkin pulautti lattiat täyteen=(Miten voi olla nukkumaan meneminen noin hankalaa??!!
Poika on myös ruvennu kuolaamaan kauheesti.liekö hammas tulossa..tosin tätä hammasta nyt ootettu jo ainakin pari viikkoa=)Leuka on ihan punainen kun koko ajan märkä=(rasvata yritän joka välissä=)
Mutta nyt pyykit ja ruuan laitto taas kutsuu.Mitenhän sitä taas ens viikolla pärjääpi,kun mies alottaa työt=)
huiskutin ja poika 3kk1vko
..vaihteeks ehdin mäkin rauhassa koneelle:). Isäntä lähti kavereittensa kanssa mökille " kalaan" (kuinkahan ne kalavehekeet jää aina koskematta, josko niitä on ees mukana...), esikoinen on mummilassa ja minä vauvan kanssa kaksisteen. Painun sitte sunnuntaina lasten kanssa perässä mökille kunhan ukot saat luunsa kerättyä alta pois:).
Noista illoista Huiskutin kyseli, meillä suht ok, tosin välillä on yliväsy-touhua meilläkin....neiti siis saa illalla lisämaitoa pullosta ja sitte vielä haluaa tisua, vaikka tisulla tankkaileekin jo alkuillastaki tiuhempaan.
Pääasiassa kuitenkin nukahtaa tissille itekseen, siitä sitte alusta asti siirretty sänkyyn, eikä heräile enää nukahdettuaan. Tyttö kun ei tuttia edelleenkään huoli(vain harvoina valittuina hetkinä), niin tutin kanssa nukuttaminenkaan ei onnistu.....sammuu siis aina saatuaan mahansa täyteen, joskus jo pullo juotuaan. Aika kellon tarkasti on alkanut nyt käymään nukkumaan puoli kymmeneltä.
Ja tosta kuolaamisesta, meillä neiti kuolannu aivan tosi paljon jo melkeen kuukauden, alhaalla kuultaa valkonen nystyrä ja sitä olen seuraillu.....voihan toki olla ettei se vielä aikoinen puhkea, kuolaaminen vaan on rasittavaa kun kaikki vaatteet on aina rinnuksista märkänä neidillä. Sitte ku hän ei huoli tuttia vaan imee sormiaan, mitähän sille muuten tekis?! Ei todellakaan ole hyvä että imee niitä nyrkkejään ja somiaan, onko kellään samanmoista?
Joo-o, muuten meillä ihan tasasta, kokeiltiin jo vähän perunaa ja porkkanaa, mutta tyttöpä ei vielä halua syödä lusikasta vaan oli lähinnä järkyttynyt maistamastaan;). Kuitenkin lisäruokaa haluan jo kokeilla koska meidän kerran yössä syöjä on alkanut heräämään aikasemmin ja syö nyt aina kahdesti, selvästi herääkin tosi nälkäsenä.
Niinpä ostin sitä peruna-porkkana velliä, sitä maisteltiin tänään ekan kerran ja hyvin upposi:). Meinaan testata sitä nyt sitten ja myöhemmin taas lusikkaruokia uudestaan...
Nyt lähettävä kahvinkeittoon kun neiti nukkuun vielä, jospa sais aivan rauhassa lukea vaikka lehteä:).
Hauskaa viikonloppua kaikille!!
Inkkarityttö ja typy 3kk1vko
Enpä ole monta kertaa tänne kirjoitellut, mutta vielä ehtinee :)
Meidän neljäs lapsi (poika) on syntynyt 17.4., eli pian tulee 3 kk täyteen.
Täytyy ihailla teidän muiden aktiivisuutta, kun jaksatte jo nyt ajatella/ tarjota kiinteitä! Minä olen niin laiskaa sorttia, että menen imetyksellä niin pitkälle kuin suinkin. Kolmosen kohdalla oli jo se 6 kk:n imetyssuositus, ja hyvin lähelle sitä mentiin, jäiköhän viikkoa vaille. Samaan pyrin nytkin, jos mahdollista, koska inhoan kiinteiden kanssa välmäämistä. Imetys on niin helppoa, tissi vain suuhun ja lapsi saa ravintoa. Eikä tule tiskiä eikä roskia!
Meidän hemmo herää yöllä kerran tai kaksi, joskus kolmekin. Minua se ei haittaa, koska pidän alle 1-vuotiasta perhepedissä, jolloin tiheäkin imetys onnistuu rasittumatta.
Meidän taloa laajennetaan, jotta suurperheelle olisi riittävästi tilaa. Nyt on rakennettu 11 päivää, ja olen jo aivan kypsä ;) Laajennuksen valmistuttua on 180 neliötä ja joka lapselle oma huone. Iskälle tulee työhuonekin.
Hyvää jatkoa kaikille!
Täällä on ihan järettömän hiostava, pilvinen ja sateinen ilma, Joensuun seudulla siis... Ei taida ilosaarirock saada tänä vuonna niin mahtavaa keliä, kun yleensä (olen itse joka vuosi ollut, nyt on eka kesä varmaan 12 vuoteen etten päässyt...) joten ei harmita kyllä ollenkaan.
Nyt päätin sitten että kahden viikon päästä alotan kiinteät, on sitten 3,5kk vanha. Samalla lisään korvikkeen antoa, pyrin osittaisimetykseen (lähinnä vain öisin). Minua nimittäin kauhistutti katsoa, kun kaveri yrittää vierottaa 1,5-v. lastaan tissistä (ei ole korviketta saanut ikinä, eikä pulloa!) ja se suoraan sanottuna näyttää niin toivottomalta, ja pakko kuitenkin tehdä, kun töihin oli hänellä tarkotus lähteä...
Tässäpä pari galluppia (taas :):
mites teidän töihin paluu, joko olette harkinneet? mulla itellä on sellanen tilanne, että ei ollu vakiduunia kun jäin ä-lomalle, joten heittäydyn ens kevääks työttömäks. Jos tarjotaan pidempiaikaista/vakipaikkaa jostain, niin otan varmaan vastaan, mutta hoitopaikkaa en muutaman viikon sijaisuuksien takia kyllä hae (on nimittäin kohtuu kallista tuo hoito ja en kyllä mielellään vielä veisikään!) Jos ei mitään, niin sitten vuoden 2008 syyskuussa hakeutuisin aktiivisesti takaisin työelämään (ellei sitten jo toista pukkaa tms. sitä kun ei tiedä)
ja toinen, meinaatteko tehdä ite soseita? ja miten meinaatte pakastaa tms. Vinkkejä kaivataan! kattelin just nimittäin valmissoseiden sisältöä, niin ei kovin kummosia ainesosia ole, joten onnistus varmaan iteltäkin.
voiko käyttää korviketta valmistukseen? esim. löysyttää perunaa, tai tehdä velliä/puuroa?
Miksu ja saaruska tänään tasan 3kk
Meidän Tytykkä on nyt 3,5kk vanha. Ihana, hyväntuulinen ja suloinen. Neuvolassa käytiin 3kk tarkastuksessa ja tyttö oli 6310g ja 62cm. Hyvin kasvaa rintamaidolla. En vielä siis aloita kiinteitä enkä mitään muutakaan. Meillä huolitaan tuttipullo, mutta aika heikosti, joten saas nyt nähdä miten noiden vellien kanssa menee... Esikoinen oli samanlainen, mutta ei huolinut pulloa YHTÄÄN. Onneksi tajusin, että on olemassa pehmeitä nokkia. Niistä meillä alettiin vedellä vellejä ja äitikin pääsi joskus jonnekin. Soseet aloitin esikoisen kanssa 3kk vanhana. Oli niin pitkä poika ja paino oli liian alhainen siihen nähden. Silloin oli vielä 4kk se suositus. Kovasti olen tota jälkeen päin miettinyt, että miksi uskoin niin sokeasti neuvolaa? Poika nimittäin nytkin on pitkä ja hoikka. Hyvinhän poika silloinkin kasvoi, mutta enemmän pituutta kuin painoa. Nyt en siis pidä niin kiirettä.
Galluppiin sen verran, että joo olen miettinyt töihin paluuta. Minulla on vakipaikka, joten sen puoleen ei ole kiire. Mutta.. minäpä en ole yhtään kotiäiti -tyyppiä. Uskallan tunnustaa. En viihdy kotona, kun päivät on niin yksinäisiä ja pitkiä. MInulla on aika vähän äiti-kavereita ja nekin harvat mitkä oli on nyt töissä. Mietin töihin paluuta varmaan joka päivä. Tällä hetkellä ajattelen, että vuosi pitää jaksaa kotona. Sitten olisi siinä kesä melkein edessä, yrittäisikö sitä olla vielä sen kotona vai menisikö töihin jo keväällä? SAa nähdä.
Toinen gallup-kysymys eli soseet... Esikoiselle tein itse ja niin teen nytkin. Oli helppoa kun sen oppi. Minä en ruvenntu tekemään mitään varsinaisia hienoja aterioita kuten " pastaa ja bolognesekastiketta" vaan tein niin, että pakkasessa oli aina lihoja. Eli ostin jotain lihaa (esim. kalkkunan filettä marinoimattomana) ja keitin sen kypsäksi. Laitoin mausteeksi yrttejä, purjoa, joskus sipulia, paprikaa. Sitten soseutin lihan ja pakastin jääpalarasiassa. yhteen koloon siis tuli n. 1rkl lihaa. Kun lihat oli jäätyneet, siirsin ne pakastusrasiaan, josta aina nappailin kasvissoseiden joukkoon. Minulla oli lihoja erilaisia variaatioita, kanaa, kalkkunaa, possua, kalaa jne. Sai sitten helposti vaihtelua. Kasvissoseet tein yleensä päivittäin ja siitä mitä oli. Se on nopeaa ja oppii helposti. Meidän poika söi silloin perunaa, bataattia, porkkanaa, kesäkurpitsaa, paprikaa (vähän) ja sitten pakasteesta lisäilin mm. maissia, amerikankasviksia, vähän papuja, kukkakaalia ym. Myöhemmin myös riisiä ja makaroonia. Kaupasta ostin hedelmäsoseet. Oli helpointa ja halvinta ja niitä annoin välipalaksi. Puurot tein hiutaleista, joskus ostin valmista muksun -puuroa. Soseiden tekeminen oli minusta kivaa. (älkää naurako, oikeasti). Meidän poika muuten oppi tosi hyvin syömään äidin pöperöitä ja sen jälkeen söikin kaikkea. Oppi jotenkin siinä soseissa meidän perheen maustetyylin, joten oli tosi helppoa siirtyä vuoden ikäisenä tavalliseen ruokaan.
jep. sellaista tänään. Nyt tyttö tuossa höpöttää omia juttuja lattialla. Muuten onko teidän lapset jo vierastaneet? Meillä tyttö näyttää selvästi kenet tuntee ja kenet ei. JOs on paljon vierata porukkaa, tulee itku! Vieläkään meillä ei naureta. Hymyillään vaan. Ja kääntyminen mahalta selälleen johtuu vahingoista. Ei vielä kovin tietoista.
t.hannah81 ja tytykkä 3,5kk
Meille ei juuri mitään uutta. Elämä hyvin tasaista vauva-arkea. Mies tosin lomalla, joten helpottaa ainakin esikoisen kanssa.
Yöt on meillä ruvenneet menemään tosi hyvin. Vielä syödään 3-5 kertaa, mutta eka syöttöväli on 3-5 tuntia. Loppuyö onkin sitten tunnin välein. Nyt on herra myös aina nukahtanut heti syönnin jälkeen, tuossa jokin aika sitten oli vaihe, että saattoi kukkua syönnin jälkeen yölläkin jopa 2 tuntia.
Jahas kutsu kuuluu. Palajan!
-amulet-
Olen ollut kotona marraskuusta 2004. Kolmonen syntyi tammikuussa 2005. Tästä nelosesta on äitiyslomaa tämän vuoden joulukuuhun. Tällä hetkellä olen sitä mieltä, että menen töihin syksyllä 2008. Vakipaikka odottaa. Kotihoidontuella kituuttaminen on perin onnetonta, kun täällä perämetsällä ei ole edes kuntalisää.
En aio tehdä soseita itse. Riittää hyvin, kun tekee ruuan viidelle, niin pienin saa 1-vuotiaaksi syödä purkkiruokaa. Yli 1-vuotiaalle en anna enää purkkeja, vaan sitten saa siirtyä tavalliseen ruokaan.
Kamalaa, meidän vauva on jo yli 3 kk eikä enää mikään pikkuvuva. Maanantaina neuvolassa painoa 7,3 kg ja pituutta 64,5 cm. Iso poika siis ja hyvin kasvanut rintamaidolla. Minulla ei ole mitään aikomusta aloittaa kiinteitä vielä pitkään aikaan. Esikoisella aloitettiin 5 kuukauden iässä ja joskus niillä main varmaan tälläkin. Vellejä en ole edes harkinnut, ei kai niitä " virallisissa" neuvolan suosituksissakaan yleensä käytetä. Kukin tavallaan, totta kai. Mutta kun ei tuttipulloa käytetä, miksi vellejä annettaisiin.
Joku epäili vieroituksen vaikeutta, jos ei lainkaan käytä tuttipulloa. Meillä ei tytöllä ainakaan ollut mitään vaikeuksia, kun vähitellen vähensin imetystä reilun vuoden iässä. Mutta tietysti lapset ovat yksilöitä. Mutta tuntuu, ettei siinä pelossa kannattaisi pulloon siirtyä, jos imetys muuten sujuu hyvin.
Meidän vaavi on nyt saanut molemmat rotavirus-rokoteannokset eikä mitään oireita ollut. Siitä normaalista 3 kuukauden rokotuksesta tuli ehkä pientä kitinää, mutta en ole varma oliko se sitä, kun meni niin äkkiä ohi. Supon annoin kuitenkin.
Gallupeista: töihin ehkä vuoden päästä syksyllä, jolloin olen ollut poissa jo yli 3 vuotta! No ei se varmaan tunnu pitkältä ajalta, kun joskus 60-vuotiaana asiaa ajattelee.Joka tapauksessa aion sitten tehdä 3- tai 4-päiväistä viikkoa, kun on niin pitkä työmatkakin. SItten miettii, että jos saisi vielä 3. lapsen, täytyisi kai välillä töihinkin mennä. Mutta toisaalta ei auta kovin kauan odottaa, kun ei niin nuoria olla...
Soseista: aion ainakin alkuun tehdä itse. Se on niin helppoa. Tytöllä aloitin perunalla, vähän äidinmaitoa joukkoon. Seuraavaksi kokeilin banaania, joka ei tosiaan kelvannut. Ei kelvannut myöhemminkään, ennen kuin hän oppi itse noukkimaan banaanin paloja sormin. Seuraavaksi tuli porkkanaa perunan sekaan ja vähitellen alkoi purkkipäärynäsose kelvata. Hedelmäsoseita meni alkuun tosi vähän, mutta perunat ym. kelpasivat hyvin. 5 kuukauden iässä aloitettiin, ehkä 2 uutta makua viikossa ja suunnilleen 6 kuukauden iässä ensi kerran kanaa ja pian puuroa. Hyvin maittoi, mutta välillä tuli kausia, ettei oikein uponnut. Rintamaitoa joka aterian jälkeen ja välillä. Saman tapaan kuvittelin aloittavani Aleksin kanssakin.
Toivottavasti säät paranevat, hiukka tylsää värjötellä sisällä, kun on miehelläkin lomaa.
Mä alotan ens kuussa tekemään 2työvuoroo kuukaudessa,mutta poika hoidetaan 3-vuotiaaksi kotona.Pääosin oon siis kotiäitinä,mutta kiva päästä joskus töihin lepoon=) 3 lasta kun on niin kotona,niin paljon hommaa,enkä kaipaa sitä hoitoonvientirumpaa,kun kokemusta siitäkin on kyllä=)
Sehän tässä elämässä haaste on,että ois perheen aikaan,ja omaa aikaa ja vielä parisuhteellekkin aikaa tasapuolisesti=)Meillä kyllä sujunu nyt hyvin,ja kaikkien tarpeet otettu huomioon.Tuossa vauvassa on kyllä joku hälytin,joka hälyttää vauvan hereille heti,kun isi tulee liian liki äitiä=)
Vähän hirvittää huominen,kun mies alottaa taas työt,ja on taas pärjättävä yksin kolmen kanssa=)
Pojalla näkyy muuten alhaalla hammmasta vähän,ei ihme kun on kuolannu,ja syö noita käsiään ihan hirveenä.Tutti ei kelpaa meillä,ja oon luopunu siitä kokonaan.Mitä turhaa tyrkyttää kuh ei ota niin ei ota=/
Vielä noista soseista eli aion tehä kasvis/lihasoseet itse.Onkin jo porkkanaa ja kukkakaalia pakkasessa.Isommat lapset ollu lomailemassa,niin on ollu aikaa teha niitä.Perunaa en oo koskaan pakastanu,keitän sen sitten aina kun tarvii.Hedelmäsoseet ostan purkeissa,banaanin tuoreena ja omenasosetta teen kun saan ilmaisia omenia=)Ja jos alkaa tuntumaan,etten jaksa väsätä soseita,ostan surutta purkista.Noille kahdelle muulle oon kyllä tehny itse=)
Mulla on kyllä valmiita sosepurkkeja kaapissa,kun kesälomareissulla sattu silmiin niin halpoja purkkeja,että ostettiin varastoon.Niissä pitkät päiväykset,ja syksyllä lähetään ulkomaille,niin sinne ainakin otan niitä mukaan ja muutenkin matkoille=)
T.väsynyt Huiskutin,jonka poika karju viime yönä 22-01 putkeen..HAUKOTUS
Ensin galluppeihin:
- soseet, aattelin ainakin alkuun tehdä itse niin kuin esikollakin. Lihat (sitten aikanaan) pakkaseen ja sieltä aina annospaloina mukaan. Esikolla aloittelin potulla, sitten porkkanaa, kukkakaalia, bataattia jne. Hedelmäsoseet ostan kaupasta, paitsi esim. banaanin, jota itse helppo muusata.
- töihinpaluu, ei olla vielä varmaksi päätetty. Se on varmaa, että hoitoon herrat eivät mene ennen elokuuta 2008, mutta miten hoito järjestetään on vielä vähän auki. Esikkoa mummo hoiti puolisen vuotta ja samasta on nyt keskusteltu. Menisin itse töihin tammikuun lopussa ja touko-kesä-heinäkuun olisin lomalla. Mummon hoidettavaksi jäisi helmi-huhtikuu välinen aika. No aika näyttää miten käy, kotihoidontuella ei ole varaa kituuttaa.
Tuossa aiemmin kehuin meidän unia, ei olisi saanut... :(
Nyt menee alkuyö 2 tunnin syöttövälillä ja loppuyö sitten tunnin välein. Päivisin on syöttöväli tuo sama 2 tuntia. Aattelinkin keskiviikkona neuvolassa kysellä velleistä, kiinteitä en muuten haluaisi vielä alottaa. Herrahan on aika isokokoinen (2kk 6,8 kg) ja nyt kotipunnituksella 7,4 kg, joten tiukkaa tekee tissimaidon riittävyyden kanssa.
Noh täytyy ruveta ruoanlaittoon, puoliltapäivin pitäisi lähteä kaupungille shoppailemaan!
Aurinkoisia kelejä toivotellen,
amulet kera poikien
Heti vastaan gallupeihin.
Teen taas itse kasvis- ja lihasoseet. Helppoa ja säästää rahaa, ainakin kun alkuvaiheessa vauvan annokset niin pieniä, mutta matkalla ja muutenkin joskus on kaupan purkkiruat ehdottomia.
En esikoiselle käytäny kaupan vellejä, kun sillä oli maitoallergia, niin ei voinut. Ja tuskin kovin tällekkään niitä rupean tarjoamaan. Teen ite kaurapuurot sun muut.
Töihin pitää vissiin mennä tammikuus kun ä-loma loppuu. Mies haluaa jäädä hoitamaan kotiin lapsia. Se niin kyllästynyyt omaan työhönsä. Ite olin esikoiselta kotona 2v. ja toisaalta tekis nytkin mieli olla, mutta jos nyt isukki haluaa, niin annan sillekin mahdollisuuden. Mulla ehkä vähän isompi palkkakin vuorotyölisien kanssa ja enemmän vapaata ku mitä miehellä olisi. Mutta saa nähdä miten tässä syksyn päälle onnistuu tytön vierottaminen tissistä, kun esikoistakin imetin 1v.10kk saakka (-mutta niin kauan en enää ikinä imettäs..imetys loppu esikoiselta siihen paikkaan, kun junassa isoon ääneen huuti " eiku toinen titti, toinen titti!" )
Että näin.
Alotin viikko sitten Ellalle Gefilus-kapselit, jos rauhoittasivat vähän kakantuloa..no vielä mitä, meni vaan hullummaksi ja kakka muuttu vihreäksi! Lopetin 3 päivän jälkeen ku alko olla yhtä kakkaa koko päivä..
Vieläkin tulee vihreää kakkaa mutta ehkä vähemän. Meinasin jo soittaa neuvolaan tänään, mutta aamulla tulikin eka normaalinnäköinen soosi. Joten jos suoli alkais rauhottumaan. Isoveljelle annoin noita Gefilus-kapseleita ja sille ne sopi. En osannu ajatellakaan ettei ne sopis.
Päätin et nyt lopetan stressaamasta kakka-asialla. Tyttö ite niin tyytyväinen elämäänsä ettei äitin passaa alkaa sitä sotkemaan turhalla hössötyksellä!!
terveisin, Tikanpoika + Ella viikon päästä 3 kk
voiko tämä järetön synnytyskipua muistuttava kipu olla menkkojen alkua? muisteleisin jostain lukeneeni että ekat kuukautiset synnytyksen jälkeen on kivuliaat.. välillä nousee ihan kylmä hiki kun kourii samalla tavalla, no ehkä hitusen miedompana, mutta kuitenkin... olen muutenkin ajatellut, että näinkö kohta alkaa, kun mieliala on tismalleen samanlainen kuin ennenkin on ollu menkkojen alkaessa. Teen vaikka tikusta asiaa, että voin riidellä...
Tänään oli tytön neuvola. Kasvetaan keskikäyrällä edelleen ja tempperamenttiseksi vauvaksi sanoi neuvolatäti (tyttö pisti parastaan :) strategiset mitat: 5700g 59,5cm pipo 40cm. Sai ekan rokotuksen ja on ollu todella kiukkunen sen jälkeen. pitää vissiin lähteä suppokauppaan, jotta ilta rauhottuisi edes hieman.
Viime yö oli meilläkin hulina yö. Nukkui ekan pätkän vajaa kolme tuntia kun heräsi syömään ja valvomaan useammaksi tunniksi. Meinasi äitiltä palaa proppu, mutta jotenkin sitä vaan aina selviää. Se on pahinta kun ite valvoo vielä tytön nukkumaan menon jälkeen (klo.21) ja menin joskus klo 23 aikaan sänkyyn, just kun kerkee saamaan unenpäästä kiinni niin alkaa kitinä. pitäisi opetella menemään samaan aikaan nukkumaan, mutta eipäs paljon isin kanssa jää aikaa ikinä.
Että tämmöstä taasen tänne.
-Miksu ja saara, reilu 3kk!!
Meillä on menny yöt todella risaseks. viime yönäkin heräili tunnin välein ja ei rauhoittunut kuin tissillä ja illalla kun sain nukkumaan, niin nukahti tossa 21.30 ja nukku sen 45min. ja valvo tonne puolille öin. ja kaiken hyvän lisäks oon alottanu perunaporkkana vellin 4 pv sitten. nyt annan yötä vasten sellasen 100-140ml, riippuu miten menee, seköhän se valvottaa? ei varsinaisesti itkeskele tms. mutta ähisee ja puhisee ja nostelee jalkoja ilmaan ja huitoo käsillään ja ölisee... (on oppinut juttelemaan eri tavoilla, nyt on menossa huuto/ölinä/kiljuminen, eli on huomannu että äännellä voi vähä kovemminkin :)
miten muilla nuo vellimäärät jos olette antaneet (esikolle tai nyt) jo, niin paljonko iltasin on menny?
Meillä on ensviikon ma 3kk neuvola, joten mittoja ei ole tiedossa. Nyt taisi olla pari viimeviikkoa jonkin sortin kasvukausi, kun tuntu että jää hirmu nopeasti pieneksi vaatteet ja nyt onkin 62 cm sopivat. viimeksi 2kk neuvolassa oli 5100g ja 57 cm.
Ja sitten ikuisuuskysymyksiä kiinteistä: minun jakeluun ei mene ne määrät, eli jos esim. alottaa perunalla. antaa ensimmäisinä päivinä teelusikallisen, sitten seuraavina vähän enemmän. ja kun seuraavalla viikolla alottas esim. jonkun marjan, niin annetaanko ensin sitä perunaa se " maksimimäärä" (mikä se nyt sitten onkaan?) ja lisäks taas alotetaan teelusikallisella marjaa -jonka määrä myös kasvaa loppuviikkoa kohden vai mitenkä tuo nyt käytännössä toimii?? jos alottelen kiinteitä tuossa 3-4kk välissä, niin miten monta ateriaa päivässä annetaan esim kk. päästä alotuksesta? oletteko imettäneet vielä aterioiden päälle vai onko kehiin tullu vesi?
ihmettelin kun kaveri oli vähän aikaa sitten tuossa kiinteiden alotusvaiheessa, ja ajattelin selän takana että miten se nyt olevinaan noin vaikeeta voi olla, mutta nyt kun itse on ruennut miettimään, niin ei tuo olekkaan niin helppoa.
Nyt tulikin paljon kysyttävää, toivottavasti jollain on antaa vastauksia...
miksu ja saara (muutaman päivän päästä 3kk)