Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Selkäkivut jo rv 19

04.07.2007 |

Toista tässä odottelen ja edellisessä raskaudessa tein istumatyötä ja vältyin pahimmilta selkäkivuilta. Nyt olen seisomatyössä ja alaselkä on tosi kipeä. Sattuu seisoessa, istuessa, kävellessä, kyykistyessä ja nukkuminenkin on tosi vaikeaa kun kummalla tahalla kyljellä nukun niin selkää vain pakottaa. Eilen selkä oli niin huonossa kunnossa että jo pelkkä hengittäminen sattuu.

Seuraavaan neuvola-aikaan on vielä melkein kuukausi aikaa, mietin vain pitääkö tälläisistä asioista soitella sinne päin vai kuuluuko ne nyt vain tähän ja on vain kestettävä?

Onko kellään muilla alkanut jo näin aikaisessa vaiheessa selkäkivut? Kun ei tuo maha kuitenkaan mikään ihan valtava ole, vaikka selvästi näkyykin jo.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin juuri fysioterapiassa hakemassa jumppaohjeita. Itsellä huonot lihakset selässä ja vatsassa, mikä aiheuttaa erilaisia kipuja etenkin alaselkään. Suosittelen OMT fysioterapeuttia. Saattaa maksaa, mutta on ehdottomasti hintansa arvoinen. Minun raskaudesta ei tulisi mitään, jos en saisi oikeanlaista hoitoa. Vaivojen ja kipujen syyt on varmasti aina yksilölliset, joten kannattaa käyttää asiantuntijaa.

(Olen näihin samoihin vaivoihin saanut muun muassa Diapamia, vaikka imetin! Lapsi oli tuolloin 9 kk ja äidille annetaan ihan pään sekoittavaa tavaraa. Ei mitään järkeä, vaikka lääkäri teki taatusti parhaansa. Että todella kannattaa miettiä kenen luokse menee.)

Niin ja rv:t on nyt 9+4 ja kaksi lasta ennestään

Vierailija
2/6 |
04.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää alko jo ennen 10rv:a. Kyllä mä suna soittasin neuvolaan jo samantein ja pyytäisin päästä saikulle...se selkä kun ei ittellään parane! Toki raskaus vaikuttaa asiaan mutta ei siitä ole pakko sen takia noin kovasti kärsiä ;)

Itellä nyt rv 19+2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
04.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja alaselkää on särkenyt jo monta viikkoa- kohtalotovereita siis löytyy!! Oletteko muuten käyttäneet raskaustukivyötä ja onko siitä ollut apua selkäkipuihin??

Vierailija
4/6 |
04.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää katsoa miten tässä käy. Kuukausi olisi kun alkaisi kesäloma ja töistä ei oikein voisi olla pois, kaikki kun kasaantuisi työkavereille... Vaikka ei se kyllä hauskaa tämä työnteko näin ole.

Tukivyö ei sovi minulle, aiheuttaa kovia supistuksia. Kiristää kai liikaa mahaa?

Vierailija
5/6 |
04.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin saikulle rv 18 istumatyöstä selkäkivun vuoksi. Alaselkää koskee ihan tajuttomasti ja vajaan puolen tunnin istuminen tietää valvottua yötä. Olen nyt ollut sairaslomalla lähes 2kk ja nyt mukaan on tullut kauheat liitoskivut, välillä ei voi kävellä kuin seinistä tukea ottaen ja selkäkipu on pysynyt samanlaisena. Kaikki on kokeiltu tukivyö,lämpötyyny,liikunta,venyttely,fysioterapia....

En kykene enää töihin sen tiedän ja sitä mukaan kun maha kasvaa,kipu kasvaa:(

Vierailija
6/6 |
04.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on jo perimän takia taipumusta ristiselkäkipuihin, pitkä vähän notko selkä ja lyhyet jalat :) ja molemmilla vanhemmilla ollut iskiasvaivoja. Minulla olikin muutaman päivän selkä ihan kunnolla kipeä viikoilla 17-18 (olen aika pieni ja kapea, maha oli jo tuolloin aika muhkea), mutta onneksi neuvola-aika sattui olemaan näiden päivien aikana ja pääsin valittamaan selästä terkkarille. Terkkari passitti minut fysioterapiaan. Ainakin Helsingissä on kuulemma oikein ryhmiä selkävaivaisille raskaana oleville. Kesäaikaan niitä ei kuulemma täällä minun alueellani ollut, mutta sainkin sitten ilmaisen yksityisneuvonta-ajan fysioterapeutille!

Fysioterapeutti oli tosi hyvä ja asiantunteva. Hän kyseli ensimmäiseksi, missä tilanteissa selkä eniten kipeytyy. Sitä sainkin miettiä kunnolla, minulla kun käveleminen tai muu liikunta ei kipeytä selkää, vaan selällä nukkuminen ja pitkään istuminen (istun töissä tietokoneen ääressä). Terapeutti sitten neuvoi välttämään selällä makaamista ja pitkään istumista. Tuota selällä makaamista en varmaan itse olisi tajunnut edes alkaa välttää, kun ajattelin, että kai sitä nyt nukkuu siinä asennossa missä nukkuu, ei siihen voi alkaa itse vaikuttaa. Terapeutti siis antoi ohjeen välttää niitä toimintoja, jotka selkää kipeyttävät, mitä ne sitten ovatkin. Ja lisäksi sain muutaman todella hyvän jumppaohjeen syville vatsalihaksille ja ristiselän lihaksille, ja ohjeen venyttää selkää istuen jakkaralla leveässä haara-asennossa ja rullaten selän siitä alas niin pyöreänä ja syvälle kuin saan, pysyen alhaalla vähintään puoli minuuttia kerrallaan.

Tukivyöstä terapeutti sanoi, että sitä kannattaa käyttää vasta jos mikään jumppa, oikeiden asentojen käyttäminen (neuvoi myös jännittämään syviä vatsalihaksia välillä istuessanikin, jos tuntuu selkä kipeytyvän, ja ottavan paljon jaloittelutaukoja töissä istumisessa) ja kipeyttävien asentojen välttäminen ei toimi. Tarkoitus olisi kuitenkin saada syvät tukilihakset toimimaan kipeytymättä, ja jos tukivyötä käyttää, niin vyö tekee lihasten eivätkä lihakset ainakaan vahvistu tai vetreydy.

Olen nyt sitten nukkunut muuten kuin selälläni ja jumppaillut. Vaihdoin myös töissä tuolin tavallisesta ns. satulatuoliin, mikä auttoi selvästi, ristiselkä kun joutuu siinä koko ajan tekemään pientä, tasaista työtä, ja selkää voi pyöritellä helposti istuessa. Terapeutti neuvoi hyvän nukkumisasennonkin: puoliksi mahallaan, puoliksi kyljellään niin, että " alajalka" on suorana ja " yläjalka" koukussa. Laitan lisäksi mahaa vasten tyynyn tukemaan, eli halaan tavallaan tyynyä nukkuessa, tyyny jää osittain alleni ja osittain pysyy sivullani.

Näillä vetreytyskonsteilla selkäkipu on vähentynyt radikaalisti. Nyt olen siis viikolla 20. Joudun tosin vieläkin välillä istumaan liian pitkiä aikoja kokouksissa ja autossa, ja selälläkin välillä vahingossa nukun. En kuitenkaan tarvitse vielä tukivyötä, ja elättelen toivoa, että jumppaamisella ja muulla saan pidettyä lihakset niin hyvässä kunnossa, etten tarvitse loppuraskaudessakaan. Mutta saapa nähdä :) Nyt kuitenkin suurin osa päivistä menee ihan ilman kipuja.