Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

oOOooOHelmet viikko 27 alku OooOOo

02.07.2007 |

Mä aloitin uuden kun näin vain viime viikon. Toivottavasti onnistu ja linkki edelliseen: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=10641886&p=2&tmo…

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
04.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on huomattu että ulkona on helle, neidillä päällä hihaton pusero ja sortsit. Söpön näköistä kun on sävy sävyyn ja vaaleanpunaista ;) Toisekseen neiti on heränny eilen aamulla 5.30 ja tänään 6. Normaalisti vasta 8 aikaan.. Ihanaa kun on lämmintä! Huomaa kyllä palstan hiljaisuudesta, että äidit, lapset, varsinkin perheet ovat nauttimassa.

Terveydenhoitajan luvasta/suosituksesta soseita on nyt hieman lisätty. Aamulla edelleen noin puol purkkia hedelmäsosetta, päivällä 14 aikoihin purkki vähän tuhdimpaa (perunaporkkana, kasvis tms.) ja illalla jo pullollinen velliä. Eli kyllä meidän neiti enemmän noita soseita tarvi ja äiti oli typerä kun piti toista nälässä *wirn* Nyt olen huomannu et rinta kelpaa harvemmin, mut olen tyytyväinen et pystyin ja sain imettää näinkin pitkään pääosin. On vaan hyväksyttävä et vauvat kasvaa :)

Jotkut ovat jo palailemassa työelämään, onnea siihen! Itsellä vielä mietinnässä mitä tekis kun lokakuussa loppuu vanhempainvapaat. Mitenkäs tuo kodinhoidontuki, miten saa jne?

Huomasin tuossa hauskan jutun, mietin Viivin painoa: tyttöhän painaa jo tuplat (+20g) syntymäpainostaan.. Ajatella jos itelle tulis 4 kuukaudessa tuplasti painoa, hui olkoon! :P Mä olisin yhtä pitkä ja " leveä" ..

Nyt pois, vaikka asiaa olikin enempi.. Pää lyö tyhjää kuumuudesta ja neiti tarvis saada päiväunille.

Toivottavasti lämpimät ilmat jatkuu piiiitkään,

t.H & Viivi (pian 4,5kk)

Vierailija
2/7 |
04.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin juuri varailemassa hotellin kun ollaan lähössä huomenna muumimaailmaan, joten nyt pikaiset kuulumiset ennen laukkujen pakkailua.

Meillä ollaan opittu vihdoinkin kääntymään selältä vatsalleen, mutta ei vielä takaisin. Nyt ei Ronja sitten selälleen viihdy ollenkaan. Yölläkin meinaa kääntyä väkisin sängyssään. Viime yö meni loistokkaasti ja Ronja nukkui 21-04 putkeen pitkästä aikaa. Loppuyö menikin sitten tissitellessä. Mulle iski toissapäivänä (mistä lie tullut) taas rintatulehdus, sain onneksi heti haettua antibiootit ja tukoskin lähti nopeasti liukenemaan lämpimässä suihkussa eli selvisin sitten pelkällä säikähdyksellä enkä kyllä syönyt tuota kuuriakaan sitten loppuun...onpahan valmiina sitten taas seuraavaa kertaa varten!

Soseita meillä edelleen ihan vaan maistellaan kerran päivässä. Ronja ei ole osoittanut toistaiseksi kovin suurta halukkuutta niellä mitään soseita ja irvistelee melkein kaikille mauille. Perunasta tuli tosi kova itku. Porkkana ja omena menee just, just alas ja maissi tuntuu olevan ehkä eniten suosikki. Oon kyllä yrittänyt lopettaa syöttämisen heti kun näyttää ettei se enää maistu, ettei vaan tulisi mitään kammoa. Meillä kun kakkonen oli vähän samanlainen kun Ronja eikä hänellekään kelvannut yhtään mikään kiinteä ruoka ennen kuin 8 kk ikäisenä! Nyt siis totutellaan tosi rauhalliseen tahtiin. Sen verran on kuitenkin mennyt ruokaa kurkusta alas että kakkaa saa odotella melkein pari päivää, kun ennen sitä tuli kolme tai neljä kertaa päivässä!! Vaippoja säästyy siis hurjasti.

Hennalle onnea työelämään, en minäkään tuomitse ketään. Ei meitä kaikkia ole tehty kotiäideiksi ja kaikille se ei ole mahdollista vaikka halua olisikin. Kyllä meitä tähän äitien sekasoppaan mahtuu monta erilaista.

Kodinhoitotuesta kannattaa katsoa ensin tuolta KELAn sivuilta eli katsoa mitä itse saa esim. hoitolisää (mikä maksetaan perheen tulojen mukaan) ja sitten tarkistaa oman kunnan/kaupungin nettisivuilta maksetaanko jotakin kuntalisää vielä tuon kodinhoitotuen ja hoitolisän lisäksi.

Meillä esimerkiksi kunta maksaa alle 2-vuotiaasta 200 ¿ ja 100¿ / alle kouluikäinen sisarus ja tämän lisäksi siis normaalit kodinhoitotuet. Minulla siis on vähän niinkuin siinä ja siinä että kannattaako töihin rahan takia ainakaan mennä kun hoitomaksutkin 3 lapsesta olisi jo 560 ¿!! Mielenterveydestä en sitten osaa sanoa mitään!

Nyt täytyy lopettaa...

HYVÄT KESÄT KAIKILLE!!!

T.Kaisa ja Ronja kohta 4 kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
02.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa vaan!

Rohkenin tuon aloituksen tehdä, kun en löytänyt pinoa tältä viikolta ja kello on jo vaikka kuinka paljon!

Me kävimme koko perhe autoajelulla (miehen ja mun huvi ennen lapsia, kierreltiin välillä pohjoista osaa myöden lomalla) Heinolassa. Isäntä potee ajottain auto- ja asuntokuumetta. Tällä kertaa katsastimme asuin aluetta Heinolassa... No tuskinpa sinne muutetaan, mut ainahan sitä saa haaveilla vähemmän hektisestä elämäntyylistä, mitä tämä PKS tarjoaa...

Hyvin meni. Samu nukkui vain 30min (niin kuin viimeiset kaksi kuukautta on tehnyt) ja imi kahteen otteeseen suosiolla takapenkillä " vauva-asennossa" . Tässähän uskaltaisi lähteä jopa pidemmälle... Mut ehkäpä kuitenkin vasta ensi kesänä, kun ipanan selkä kestää paremmin istumista.

Ja arvatkaapa mitä (sisältää epäasiallista kommenttia terveyskeskuksen henkilöstön ammattitaidosta... eli jättäkää väliin, jos haluatte pitää hyvän tuulenne)

Riku on kärsinyt todella pahoista ripuloinneista välillä. Ja syyksi nyt sitten saatiin maidon, porkkanan, omenan, tomaatin lisäksi penisilliini - eikä tarvinnut kuin miehen joka vie pojan lääkärille!!! Sanoisinko suorastaan että voihan v***u! Mä olen viime vuonna (raskaana ollut) käynyt kaksi kertaa tuossa meidän terkessä amoksiinikuurin aikana valittamassa pojan outoa ripulointia (mustaa vihertävää limaa) ja arvatkaapa; eivät edes vaippaan vilkaise. Käskevät vaan hapanmaitotuotteita syöttäämään maitoallergiselle pojalle. Toisella kerralla pyysin lähetettä lastenklinikalle, mut mun annettiin ymmärtää että poika muka ripuloi ja et saan kuulla jälkeenpäin kun olen niin hysteerinen.... Nyt sitten mies raahas pojan viime lauantaina lastenklinikalle (terkeen ollut pakko mennä, kun se on ollut auki - lastenklinikka päivystää neljästä kymmeneen illalla terveyskeskuksena helsingissä) ja ne ihmetteli että ollaan jo kolmatta kuuria käytetty. Eikö poika ole aikaisemmin oireillut. Tämä tarkoittaa siis sitä että terken idiootit eivät ole edes kirjanneet mun epäilyä!!!! Nyt ne saa kuulla kunnisansa. VOi j******kauta ja silleen. Odottelen että ylilääkäri tulee lomilta, pirautan ja haukun sen henkilökunnan ammattitaidottomiksi vätyksiksi! Sitähän ne on. Tuo ei ole edes harvinaista olla sille allerginen.

No tällaista paatosta tällä kertaa!

Huomenna taas mökille! Katsellaan taas joku päivä teitin turinoita.

Galluppeihin vastaan kun kerkiän, nyt syöttämään ja nukkumaan Samun kanssa...

Iloista kesän jatkoa!

T:Tea ja pojat

Vierailija
4/7 |
02.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän onkin hiljaista, pelkäsin jo etten saa ikinä luettua pinoja mutta äkkiä se menikin. Ollaan siis kaikki " kesälomalla" =)

Mekin ollaan lasten kanssa reissailtu paljon. Sukulaisissa ja perinteisissä puuhamaa-linnanmäki-särkänniemi kohteissa. Mukavaahan nyt kesällä on mennä. Taas kun syksy tulee niin saadaan istua kotona enemmänkin kuin tarpeeksi.

Meille ei muuten sen kummempia kuulu. Terveenä on tyttö pysynyt ja rintamaidolla mennään edelleen ilman kiinteitä. Tuli vähän tunne että pitäisikö meidänkin aloitella jo perunan maistelu kun tuntuu teidän muidenkin lapsille hyvin maistuvan. On vaan ollut reissussa aika helppoa kun ei tarvitse mitään eväitä pakata mukaan.

Päivittelin kasvulistaakin pitkästä aikaa. Lisäilin tiedot taas siinä muodossa kun olette ne laittaneet.

Toivotaan aurinkoisia säitä meille kaikille helmien perheille.

MyQ ja Tyttö n 4,5kk

Vierailija
5/7 |
03.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tosiaan kuluu ihan erilailla näin kesällä, tuntuu ettei ehdi tehdä läheskään kaikkea mitä haluaisi... Mutta täytyy vain osata ottaa rennosti, ja olla ottamatta turhia paineita tekemättömistä hommista. Sain lapsukaiset nukkumaan. Ja mies vaikka on lomallakin niin eipä sitä ole näkynyt, kuin vilaukselta aina. Tekee kisa-autoa, mut ei parane nyt valittaen, kun se kuitenkin meidän yhteinen harrastus. Viikonloput me reissataan miltei aina kisoissa pitkin suomea. Ja nyt heinäkuussa olisi tarkoitus tehdä reissu myös tietysti jonnekin huvipuistoon. Ja muutenkin tehdä kaikenlaista kivaa, lasten ehdoilla.

Jesse on nyt nukkunut hieman huonommin päivisin, kun niin lämmintä. Ja ehkä osittain myös siksi, että on alkanut liikkumaan nyt paljon enempi. Saattaa nukkua vain parit lyhyet torkut. Mutta yö-unet on kyllä huimat 10-12h yhtä soittoa! Äiti sit jo mlitei aamulla uikin maidossa :)

Meillä Jesse on innostunut nyt ihan hirmusesti seisomaan sylissä, ja aina pitäisi vielä jaksaa hyppyyttääkin. Tuleepa äipälle hyvät käsivoimat =)

Onko kellään kokemuksia pitkästä auto matkasta just tälläisen vähä reilu 4kk:sen kanssa??? Miten on mennyt?? Meillä autossa kyl ilmastointi, ja tiedän et useasti on hyvä pysähdelläkin. Mut mietinpä et kannattaisko pitempi reissu sukulaisten luo jättää vain suosiolla ens kesään? Paljohan me on reissattu, ja vauva kyl on viihtynyt autossa ihan hyvin.

Hyvä et joku muuten on aloittamassa aina uutta pinoa, mä kun en ainakaan vielä sitä osaisi. Sellainen tekniikan ihmelapsi, kun olen. Ja Mammuttihan sitä usein aloitteli kans, mut hänellähän ne muutto-puuhat parhaillaan.

Oikein hyviä kesä päiviä kaikille!!!!

T: Vivian82 ja Jesse 4kk

Vierailija
6/7 |
04.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, Teak: kuulostaapa tutulta terveyskeskuksen toiminnalta! Meidän esikoistytöllä rähmi silmä pahasti vuoden iässä, oli kiukkunen, kuumetta oli hurjasti ja huusi kun laittoi makuulleen-> olin aivan varma korvatulehduksesta. Tk-lääkäri määräsi silmätipat ja sanoi korvien olevan ok. Minä en tätä uskonut ja kiikutin yksityiselle lastenlääkärille joka totesi erittäin pahaksi ehtineen korvatulehduksen! ! Joutui ensin puhdistamaan aikansa, koska ei vaikun takia edes korvaan nähnyt. Käski heittää silmätipat romukoppaan ja määräsi antibioottikuurin joka tepsi molempiin tulehduksiin. Että näin meillä ja valitusta lähti menemään tk:n suuntaan ;)

Tulipa vuodatus. Tuon ajatteleminen saa vieläkin vihaiseksi..

Meillä neiti on viihtynyt tosi hyvin Bumbo-sitterissään ja yrittää istumaan selin makuultaankin. Päivät menee pääosin ruokailua lusikan kanssa opetellessa, nukkuessa ja ulkoillessa.

Mutta.. älkää lynkatko tai kivittäkö: aloitan työt ensi maaantaina! Kyllä tätä vatvottiin pitkään ja musta tuntuu että se on se mitä tartten useamman vuoden kotonaolon jälkeen. Työaikakaan ei ole kuin 6-7h/päivä eli ehdin hyvin olla lastenkin kanssa. Äitini jää näillä näkymin virkavapaalle ipanoita kaitsemaan ennenkuin ollaan tarhaikäisiä. Odottelen innolla! :)

Joku kyseli automatkustamisesta: meillä on pitkillä automatkoilla tauoilla otettu vauva pois kaukalosta vähän ' jumppaamaan' - ei sen kummempaa. Yleensä on nukkunut suurimman osan matkasta.

Perjantaille on odotettavissa aikaa miehen kanssa kaksistaan, kun lähdemme juhlistamaan huomisia synttäreitäni. Ulos syömään ja elokuviin, on sitä siinäkin. :)

Nyt aurinkoinen ilma kutsuu siihen malliin, että lenkille tyttöjen kans mars!

-Henna & Melina pian jo 5kk-

Vierailija
7/7 |
04.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyn lukemassa vaikken jaksakaan kirjoitella. Ollaan oltu talotyömaalla päivät 11-21, joten paljon muuta ei jaksa. Onneksi pimu on viihtynyt hyvin vaunuissa kun saa sieltä katsella maalauspuuhiamme ym. Kyllä silti tulee huono omatunto kun toinen joutuu vaan siellä makoilemaan, jotta hommat edistyy. Tietty välillä sylitellään ja leikitään hetki. Eilen siirtelin lautakasoja vauva liinassa, mutta hankalaa se oli eikä käsiin paljon voinut ottaa kun oli jo tuo lähes 7kg ylimääräistä massaa kyydissä muutenkin. Tänään vietetään edes tämä aamupäivä kotona kun pimu nukahti jo ennenkuin ehdittin työmaalle lähteä. Ja pyykkiäkin täytyy välillä pestä. Harmittaa sekin, että miehellä tämä on tosiaan isyyslomaa ja vauva ei kyllä siitä ajasta saa kuin tunnin pari päivässä. Mutta tämä kesä menee nyt näin. Kun mies on muutekin matkatöissä niin eipä se työmaa muuten edisty ja elokuussa pitäis kuitenkin päästä muuttamaan.

Viikonlopuksi ollaan lähdössä Kaustisille kansanmusiikki festareille kuoroporukan kanssa. Vauva tulee mukaan, mies jää työmaalle. Odotan innolla tätä vaihtelua arkeen ja ystävien tapaamista.

Henna: tsemppiä työelämään. Mä en ainakaan ketään sen vuoksi lynkkaa, nämä ratkaisut on perhekohtaisia eikä niitä parane arvostella! Toisaalta miehen sisko on ollut kotona jo 10 vuotta ja hoitoalalle paluu sen jälkeen on ihan ylivoimaisen vaikeaa. Nuorinkin lapsista on heillä jo 4,5 v, mutta äidistä ei enää ole töihin lähtijäksi, vaikka lapsillekin se alkaisi olla jo paras juttu kun äiti on selvästi kotona oloon väsynyt. Ja saisi nuorimmainenkin uusia kavereita hoidossa. Vanhemmat lapset heillä onkin jo koulussa.

Ja olenhan itsekin palaamassa töihin heti vanhempainvapaan jälkeen... Jos vain äitini voisi jäädä lasta hoitamaan niin sehän olisi loistojuttu, mutta ei meillä mahdollista. Anoppi vähän kauhisteli kun kuuli että palaan ennen vuodenvaihdetta töihin. Hän on itse ollut kotona kunnes lapset ovat menneet kouluun. Ei kuitenkaan sanonut mitenkään pahasti ja ymmärtää kyllä ettei meidän talolainaa makseta kotihoidontuella.

Nyt ei irtoa muuta, tiskiallas pursuaa ja pimu nukkuu joten jospa käyttäis tämänkin ajan hyödyksi. Ja sit taas työmaalle kun vauva herää. Täytyy vaan asennoitua niin, että tämä kesä on tällainen!

äippä + rakennustyömaavauva