KOKS ja lapsettomuushoidot
Onko täällä KOKS:ssa lapsettomuushoidossa käyviä? Millaista hoitoa olette saaneet?
Kommentit (9)
Heips!
miten kauan jonotit ivf:n ja hoidettiinko jotenkin pco:ta? Miten pco reagoi hormoneihin ja mitä hormoneja sait? Paljon jäi itselle maksettavaa hoidoista?
Lähetteen saamisesta meni noin puol vuotta että pääsin KOKSiin. Asuttiin aiemmin eri puolella Suomea jossa oli aiemmin kokeiltu jo noi Clomit, sieltä laittovat lähetteen KOKSiin. IVF tulikin sitten melko nopeesti, ensin käynti Diacorilla jossa suunniteltiin ja KOKSissa katsoivat ettei tule ruuhkaa (ei montaa samassa vaiheessa olevaa hoitoa samaan aikaan). PCO:ta ei sen kummemmin oo hoidettu, mulla ei oo kiertoa lainkaan joten sen saamiseen oon saannu Teroluteja.
Ivf:ssä tais lääkkeinä olla Synarela, Puregon ja Pregnyl, Lugesteron, elikkä pitkällä kaavalla mentiin. Mulla ei pahemmin ollu mitään sivuvaikutuksia, Synarelasta ehkä hiukan päänsärkyä. Molemmilla kerroilla saatiin n. 40 munasolua joista 5-7 päästiin hedelmöittämään.
Eka Ivf oli sellasta hakua niiden annosten suhteen mutta toisella kerralla meni annokset hyvin. Ja PASit on tehty lääkkeelliseen kiertoon, jota en nyt sit kyl muista että mitä lääkkeitä...
Hoidot makso polilla käynti aina 22¿, ekassa hoidossa noita käyntejä tuli enemmän kun niitä lääkeannoksia säädettiin ehkä joku n. 5 kertaa per hoito ja sitten lääkkeet joissa ekasta IVF:stä lääkekatto täyteen.
Missä vaiheessa sulla on suunnitelmat? Meillä tosta ekasta tuli niin hyvä että uudestaan lähdetään vaikka vannoin että ei mennä... Mä plussasin ekasta IVF:stä, mutta sain keskenmenon rv5+4 ja muutenkin tuntu tosi rankalta. Olin jo lopettamassa koko touhun kun viimeisellä alkiolla tärppäsi. Olis mukava olla yhteydessä vaikka enemmänkin jos kiinnostaa.
Kiitos vastauksestasi. Menen ensin tähystykseen Helsingin laseriin. Sitten varaan ajan Koks:iin ja katson mitä he ehdottaa. Menen myös yksityiselle,joka antoi tuon Laserin lähetteen,ja hän siis on ehdottanut,että aloitettais ivf melko pian..koksissa taas sanottiin puhelimitse,ettei sitä vielä kannata kokeilla,että jatkettais ehkä clomeilla,vaikka sain niistä oireita:kuukautiskierto hyppäs 60 päivään molemmilla clomikierroilla,kun se sitä ennen oli ehtinyt tasaantua jonnekin n.35 pv-42 pv:n kohdille. Myös kuurin aikana tuli elämäni pahimmat endokivut..luulin jo,että joudun lähtä yöllä päivystykseen,kun olo oli niin paha,että makasin jalat koukussa ja hengitin,kuten synnyttäjä supistusvaiheessa..se oli jotain järkyttävää..en taida enää uskaltaa syödä niitä.kumma kun sitä vaan ehdotellaan silti!
En osaa aikoja ja jonotilannetta kertoa yhtään. Kaikki on niin yksilöllistä että ketkä lähtee suoraan IVF:n pariin ja kelle on potentiaalista kokeilla kevyempi keinoja ensin. Mutta IVF hoidot tehdään Naistenklinikalla ja kaikki väliultrat ja labrat KOKS:ssa. Minäkin aikoinaan varasin ajan Väestöliittoon sekä julkisen puolen hoitoon. Mutta julkinen menikin niin nopeasti että jätin Väestöliiton. Ja rahaa ajattelin että käytän julkiset ekaksi pois ja sitten vasta kalliimpiin jos tarvetta/jaksamista/toivoa on. Nyt meillä siis 3v tuplat.
Olen itse kätilönä KOKS synnärissä ja pidän siellä " Tehty haikara" vertaistukiryhmää.Aloitin ryhmät nyt keväällä. Se on tarkoitettu lapsettomuushoidoilla raskautuneille äideille. Kaksi tapaamista raskausaikana. Sen puitteissa olen edelleen tekemisissä hoitojen kanssa vaikka tietty jo siellä valoisammalla puolella. Onnea matkaan ja oikein hyvää kesää!!
t. midwife
Kyllä kaikki tuoresiirrosta ylijääneet alkiot pakastettiin. Niitä munasolujahan oli paljon, mutta suurin osa käyttökelvottomia. Nyt on kaikki pakkasalkiot käytetty.
Moi
Midwife, tollaselle tukiryhmälle on tosiaan tarvetta. Raskausaikana tuntui että on vähän " yksin" kun ei ollut muita vastaavassa tilanteessa olevia.
Ryhmään saa tulla myös uutta lasta odottavat. Oli se ensimmäinen lapsi tullut sitten luomuna tai hoidoilla. Aina hoitorumba on rankka niin kropalle kun mielelle. Ja parisuhteelle. Yksilöllistä kun kaikki on. Toki jokainen käsittelee asioita eritavalla ja kaikki ei todellakaan tunne tarvivansa muita samassa jamassa olevia. Mutta tämä on siis niitä varten joita asia kiinnostaa ja luulen minäkin että kaikki ketkä ovat ryhmässä olleet niin enemmän saavat kuin menettävät:). Toisilla on hyvät tukiverkot " kotosalla" mutta ikävän monella on tilanne että kavereille voi puhua mutta pitkällä juoksulla se on yksipuolista koska he eivät todellisuudessa tiedä mistä edes puhutaan....hoitomaailma kun on niin erillainen kun tavallisen odottajan raskaus. Varsinkin alussa kun pelot on pinnassa ja muisto useista pettymyksistä erittäin hyvin muistissa.
t. Midwife
Hei
Ollaan oltu 2004-2005, 2 IVF-hoitoa ja niiden 5 PAS-hoitoa. Tuloksena ihana poika 2005. Nyt lähdössä pikkukakkosta yrittämään joskus loppuvuodesta tai ensi vuoden alkupuolella (toivottavasti). Itsellä PCO.
Ainoa huono asia joka rassasi oli se että lähestulkoon aina tuntui olevan eri lääkäri, vaikkakin kyllähän ne tuossa hoitoputkessa tuli kaikki tutuiksi. Loppua kohti helpotti kun ei aina tarvinnut koko historiaa kertoa. IVF ja PAS tehtiin mulle Diacorilla, nyt ne vissiin tehdään jossain muualla, Helsingissä kuitenkin.
T:Hummuli