Eikö siis 2,5-vuotiasta lasta saa lainkaan odotuttaa?
Tästä aiheesta on nyt saatu aikaan oikein vääntö sisareni kanssa. Hänen mielestään minun pitää asap toimia kun 2,5vee poikamme pyytää/käskee/haluaa. Hänen mielestään niin pieni lapsi ei tajua mitä tarkoittaa odota ja siksi häntä pitäisi " palvella" heti kun vaan hän tarvitsee.
Mielestäni taas on aivan oikein, että jos lapsi pyytää vaikka maitoa tai haluaa lelun, jota ei itse saa tai muuta, että pyytää odottamaan vaikka minuutin tai muun pienen hetken. Jos siis käteni ovat vapaat, annan toki vaikka heti mutta jos olen vaikkapa imettämässä kuopusta, en todellakaan voi samantien rynnätä palvelemaan tuota esikoista.
Mitä te olette tästä mieltä? Voiko tuon ikäistä odotuttaa vaikka sanomalla " odota hetki, äiti tekee tämän jutun valmiiksi ja antaa sitten" tai " saat ihan kohta kun äiti on syöttänyt vauvan loppuun" ...???
Kommentit (12)
tietenkin voi odotuttaa. Olen odotuttanut lastamme siitä lähtien, kun on osoittanut mitään ymmärrystä. Eikä se kovin tramatisoituneelta vaikuta. Ikää 2v.
jo yksivuotiaskin, joskus jopa vastasyntynytkin. Eipä muuten onnistuisi elo monilapsisessa perheessä.
Kyllä sisaresi on nyt täysin hakoteillä.
ja tyttö välillä itsekkin sanoo jos huomaa että imetän vauvaa. Että hoitaa Akselin ja antaa sitten maitoa. Ja sitten kun huomaa että äiti on taas vapaa kysyy uudestaan että äiti annatko maitoa. Äiti on siis lahopää ja tyttökin tietää sen että äiskä unohtaa....
Mutta ei se tarkoita sitä että ei saisi odotuttaa. Ja ei kai nyt muutenkaan lapselle voi antaa kaikkea periksi mitä palvelua herra tai neiti vaan tahtoo.
Kuopukseni ei 1,5-vuotiaana osannut odottaa hetkeäkään, vaan heitti maitolasinsa lattialle jos ei samalla sekunnilla saanut maitoa. Nyt kaksivuotiaana on jo oppinut, että jos sanon " pikku hetki, kaadan kohta" , että minä todella kaadan kohta. Eikä tarvitse hermostua. No joskus kiukuspäissään vieläkin hermostuu ;o)
Lapsen iän mukaan mennään tuossa kauanko lasta voi odotuttaa, mutta kyllä 2,5-vuotiaalla pitäisi olla valmiudet ymmärtää jos sanotaan " kohta" . Ei se ole lapsen kiusaamista, vaan tärkeän taidon oppimista!
Onhan lapsen hyvä oppia siihen, ettei kaikkea saa sillä sekunnilla kun haluaa. Ja hyvinhän tuo odottaa eikä kinaa asiasta.
Siskoni on kyllä jääräpää joka syhteessa ja kas kas, lapseton!
Siskosi kasvattaa niitä kuuluisia Nico-Pettereitä tyyliin kaikki mulle ja heti nyt.
Siskoni argumentit ovat kyllä niin syvältä, että välillä mietin, että mistä hän nuo filosofiansa repäisee. Toki voi mieli muuttua jos/kun aikanaan saa omia lapsia ainain useampaa hän toivoo. Sinäpä passaa lapsiaan sitten asap... uh.
No, mn ainakin toimin jatkossa kuten tähänkin asti ja kasvatan poikaamme kärsivälliseksi ja muut huomioon ottavaksi ihmiseksi. Jos siis tällä siihen päästään :o)
ap
odottaa kun aina pojat tahtovat kaikki ja samaa aina yhtä aikaa. Taitaisivat olla melkoisia hermokimppuja jos se odottaminen olisi niin traumaattista.
nyt kun mä tai isänsä käskee tehdä jotain, neiti ilmoittaa että " R tulee kohta" ja laittaa rauhassa leikit valmiiksi.. :D
mallista se lapsi oppii, jos jostain.. heh
Sen jälkeen voi jo pienen tovin antaa odottaakin.