Kun raskausaikana ajattelit odottavasi todennäköisesti vammaista lasta, miten se muutti odotustasi?
Kysyn koska itse sain np-ultrasta tuloksen 6,8 ja kuulin heti ettei lapsi voi olla mitenkään terve. Tutkittiin koko raskausaika siksi että tiedetään millaista hoitoa vaatii synnyttyään tai onko edes mahdollista että elää syntymäänsä saakka.
Mulla siten etten osannut oikein tuntea iloa enkä surua, ajattelin vain pärjäämistä eteenpäin eli kovin herkkä en ilmeisesti odotusaikana ollut, itse asiassa taitaa muulloin olla tunteet enemmän pinnassa kuin silloin.
Lapsi on muuten kohta vuoden, ihmeellistä kyllä terve vaikkei sen pitänyt ikinä olla mahdollista kun syntyi vielä velttona.
Lapsi taisi olla puolivuotias kun ensimmäisen kerran uskalsin iloita siitä että meillä on ihana, elinvoimainen, hyväntuulinen lapsi jonka kanssa olosta voi nauttiakin.
Kommentit (3)
Lapsellamme siis down. Saako udella mitä teidän lapsillanne on?
miten paljon yleensä on vääriä oletuksia diagnooseista raskausaikana ja lapsi kuitenkin terve? En kyllä valita, hyvä näin päin, vaikkei vieläkään voi ymmärtää että oli näin hyvä tuuri kun mahdollisuus terveeseen lapseen ei ollut kovin monta prosenttia. t. ap
Elin vaan, enkä liiemmin edes miettinyt koko raskautta.
Myöhemmin sitten olen miettinyt, että olin kyllä varmasti silloin aika stressaantunut. Ja että mitenköhän se on vauvaan vaikuttanut. Vauvan koliikki nimittäin kesti sitten vuoden...