Onko 10 kk gradun tekoon paljon, jos kay siita 5 kk osa-aikatyossa? Ihmettelen kun kuulin moista puhetta etta kyllapa kestaa kauan...
Kommentit (18)
1,5 vuotta. Luulen että 6-12 kk on aika normaali.
Laboratoriotöihin 4 kk (oli hyvä onni!), kirjoitustyöhön n. 1 kk.
Labravaiheen kesto on paljon onnesta kiinni!
Omaani väänsin vuoden, samalla auskultoiden ja viimeistellen humanistisen opintoja. Keskivertoarvosana napsahti.
*vakituinen työpaikkakin löytyy, joten ei sillä gradulla ole kovin kiire*
humanistiselta alalta, 100 sivua, arvosana erinomainen.
2
Olisin voinut puoliväkisin painaa graduni 4 kk:ssa ja valmistua toukokuussa, mutta samapa tuo vaikka meneekin syksyyn, kun on sitten enemmän aikaa viimeistellä työtä. En nyt ihan törkeän huonoa työtä haluaisi jättää, vaikka töitä onkin tarjolla.
Pienempi sivumäärä ei ole ainoastaan nopeampi saada täyteen, vaan myös kokonaisuuden hallinta ja koossa pysyminen on huomattavasti helpompaa kuin työssä, jossa sivuja on kaksinkertainen määrä. Aiheen rajaamiseen, jäsentelyyn ym pitää kiinnittää ihan erilailla huomiota.
helpompi kuin jos olisi pitänyt tiivistää jostain.
Vierailija:
humanistiselta alalta, 100 sivua, arvosana erinomainen.2
Yksityiskohtia en muista, hyvillä pääsee jatko-opiskelemaan, joten se oli mulla tavoitteena. Tosin enpä ole sen koommin yliopistolla käynyt, joten eipä silläkään merkitystä vielä ole ollut.
Alan työpaikan sain jo ekana opiskeluvuonna, koskaan en ole tuota todistusta missään tarvinnut...
2
Pitkä gradukaan ei anna erivapautta kirjoitella mitään rönsyilevää diipadaapaa, vaan kaikki mitä kirjoittaa, tulee liittyä tiiviisti asiaan ja poisjättäminen aiheuttaisi gradun kulkuun aukon tai loven. Ehkä ilmaisun tiivistämiseen ei joudu kiinnittämään samallalailla huomiota, mutta ilmaisun sisältöön sitäkin enemmän.
Myös siitä, aloittaako ns. tyhjästä. Mulla 2 v sitten tehty jo pohjatöitä graduun, mm. seminaarityö (25 sivua, " suoraan gradua" ). Sitten sain lapsia ym. Nyt mulla on 4-5 kk aikaa, lapset hoidossa ja laskettu aika lokakuussa. Pakkorako :)
Mutta miten lasken sitten käyttämäni ajan...? En tee 5 kk täyspäiväisesti, sillä lapset 4 päivää hoidossa. Ja vain 6-7 h / päivä. Lisäksi välissä parin viikon kesäloma. Ja tällaista av:lla roikkumista, ikävä kyllä.
Ja sitten se aiempi työ muutaman vuoden takaa, lukemista ja kirjoittamista, useamman viikon (?) verran. Miten lasketaan?
Summa summarum: mulla menee yhteensä ehkä n. puoli vuotta enemmän tai vähemmän aktiivisesti.
Ala on humanistinen, aihe kylläkin luonnontieteiden puolelta. Enemmän teoreettinen kuin käytännöllinen. Sivuja tullee 80 tienoilla. Arvosanalla ei tässä vaiheessa enää ole väliä, pakko on vaan valmistua :/
tein jo pro gradun samasta aiheesta, samaten kaiken seminaariin liittyvän. Materiaali tuli töistä (eli olin jo työstänyt ja tutkinut materiaalin perin pohjin työtä tehdessäni) ja käytinpä vielä työtäni hyväkseni sivuaineessa, jossa tienasin sillä neljän opintoviikon edestä työharjoittelua ja korvasin yhden vuoden mittaisen kurssin.
2
aivan uusi projekti. Kurssityöt, seminaarit ym tehty aivan eri aiheesta. Voi tietysti arvostella, että tämä ei ollut viisain valinta,mutta löysin itseäni kiinnostavan aiheen vasta nyt.
ap
Vierailija:
aivan uusi projekti. Kurssityöt, seminaarit ym tehty aivan eri aiheesta. Voi tietysti arvostella, että tämä ei ollut viisain valinta,mutta löysin itseäni kiinnostavan aiheen vasta nyt.ap
Ja hienoa että hyvä aihe löytyi! Minua ei voisi vähempää kiinnostaa aikoinani tekemäni proseminaarityön aihe, sen sijaan seminaariin olin onneksi jo oikean juttuni löytänyt.
Hyvä tehdä kiinnostavasta aiheesta, vaikka joutuukin vaihtamaan kokonaan. Ja silloin 10 kk ei tosiaan ole pitkä aika. Eli hommiin vaan :)
-17
kolahti aikoinaan niin, että voisin jatkaa samasta aiheesta vielä vaikka jatko-opinnotkin!
2
Vierailija:
kolahti aikoinaan niin, että voisin jatkaa samasta aiheesta vielä vaikka jatko-opinnotkin!2
Mun mies on samanlainen, just tekee väikkäriä aiheesta, joka kiinnosti varmaan jo lukiossa.
Mulla on ollut välillä epäilyksiä koko alan suhteen (olenko oikealla alalla jne) mutta onneksi tajusin tehdä monitieteisen gradun.
17
Minä tein 4 kuukautta täyspäivätyön ohella.