Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka " kamalaa" olisi jos nuorenne rippileirin sijasta

Vierailija
10.06.2007 |

haluaisi protulle tai ei minnekkään?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen uskossa, mutta kyseenalaista kirkkomme useinkin. Kuitenkin pidän rippikoulua (leirinä tai vaikka iltariparina) hyvänä kokemuksena nuorelle ja toivoisin omien lastemmekin sille osallistuvan.

Mutta jos lapsemme ilmoittaisi ettei riparilla halua vaan protulle tai ei minnekään, keskusteltaisiin pitkään ja rauhallisesti siitä miksi hän tähän valintaansa on päätynyt. Pakoittamaan en nuosra menisi, mutta jos kysymys on pelkästä nuorten uhmasta tai leirikavereiden tyhmyydestä, koittaisin saada asiat järjestymään niin että hän alkaisi kiinnostua leiristä.

Jos taas muoren näkemys uskosta on kielteinen ja kaikki johtuu siitä, toisvoisin hänen päätyvän kuitenkin protu-leirille miettimään näitä tärkeitä asioita ilman hengellistä pohjaa sekä nauttimaan kavereiden seurasta.

Vierailija
2/15 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen protun käynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka uskovaisia ollaankin noudatamme Suomen lakia uskonnonvapaudesta.

Vierailija
4/15 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi menisi rippileirille. Ei taitaisi päästäkään, kun ei ole kastettu...

Vierailija
5/15 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun kirkkoon tasan yhdestä syystä: tahdon saada kaikki lapseni kastettua. Kun kaikki ovat syntyneet ja kastettu, minä eroan kirkosta.

Ja syitä miksi tahdon kastattaa lapset:

-lapset pääsevät kerhoon (meilläpäin ainut kerho on seurakunnan kerho, ja sinne otetaan ensisijaisesti vain seurakunnan jäseniä)

-lapset saavat valita koulussa mitä opiskelevat (kirkkoon kuulumattomat opiskelevat automaattisesti elämänkatsomusoppia, kirkkoon kuuluvat saavat valita opiskelevatko et:tä vai uskontoa)

-lapset pääsevät halutessaan automaattisesti riparille, mutta voivat yhtä hyvin valita myös protu-leirin. (kirkkoon kuulumaton ei käsittääkseni pääse rippileirille, ainakaan automaattisesti)

Eli halua, että lapsilleni on mahdollisimman monta ovea avoinna ja siksi valitsin näin. He saavat halutessaan koska tahansa erota kirkosta, mutta tietysti myös pysyä kirkon kirjoilla.

Vierailija
6/15 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei konfirmoida, jos ei ota kastetta viimeistään siinä samassa yhteydessä.

Vierailija
7/15 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

protulle vai kenties päivärippikouluun.

Vierailija
8/15 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kuulun kirkkoon tasan yhdestä syystä: tahdon saada kaikki lapseni kastettua. Kun kaikki ovat syntyneet ja kastettu, minä eroan kirkosta.

Ja syitä miksi tahdon kastattaa lapset:

-lapset pääsevät kerhoon (meilläpäin ainut kerho on seurakunnan kerho, ja sinne otetaan ensisijaisesti vain seurakunnan jäseniä)

-lapset saavat valita koulussa mitä opiskelevat (kirkkoon kuulumattomat opiskelevat automaattisesti elämänkatsomusoppia, kirkkoon kuuluvat saavat valita opiskelevatko et:tä vai uskontoa)

-lapset pääsevät halutessaan automaattisesti riparille, mutta voivat yhtä hyvin valita myös protu-leirin. (kirkkoon kuulumaton ei käsittääkseni pääse rippileirille, ainakaan automaattisesti)

Eli halua, että lapsilleni on mahdollisimman monta ovea avoinna ja siksi valitsin näin. He saavat halutessaan koska tahansa erota kirkosta, mutta tietysti myös pysyä kirkon kirjoilla.

Vierailija
9/15 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

mutta ei konfirmoida, jos ei ota kastetta viimeistään siinä samassa yhteydessä.

Vierailija
10/15 |
10.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtä kamalaa kuin jos lapsemme ei menisi lukioon. Olemme akateeminen ja uskovainen perhe.

Jumalan sylissä ihminen saa kaiken tarvitsemansa turvan.

Vierailija
11/15 |
10.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulut siis kirkkoon mutta et halua lastasi rippileirille? Miksi?

Vierailija
12/15 |
10.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori saisi kertoa perusteluja ja kertoisin miksi se on minusta tärkeää. Olemme " tapauskovaisia" , iltarukouksia luetaan joskus. Kuitenkin koen että rippileiri on hyvä käydä.

Vierailija
13/15 |
10.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

* Erilaisuus ja syrjintä

* Päihteet ja riippuvuus

* Ympäristö

* Yhteiskunta ja vaikuttaminen

* Ihmissuhteet ja seksuaalisuus

* Tulevaisuus

* Maailmakuvat ja -katsomukset

Vierailija
14/15 |
10.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulussa elämänkatsomustiedon opetusta uskonnon sijaan. Tuon kaltaiset leirit ja muut antavat varmaan paljon laajemman käsityksen koko olemassaolosta kuin kirkon oma kanta asiaa on.

Vierailija
15/15 |
10.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkää sitä tilannetta, että lapset haluavat riparille, koska kaikki luokkakaveritkin menevät. Onneksi lähipiirissä paljon ateisteja!

Ja itse olen ollut riparilla, tiedän kyllä, millaista siellä on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan