Miten isokokoisen vauvan alatiesynnytyksestä voi (yrittää) kieltäytyä? Nyt omia kokemuksia kehiin, kiitos :-)
Kommentit (9)
alakautta ok: epiduraali ja episiotomiat. Hyvin olen toipunut. Sokereita seurailtiin, mutta sukuvika.
Koiratuttava sanoi, että olen luontainen " siitosnarttu" (koirankasvattajat ymmärtävät). Leveä lantio ja hyvä sikiämään.
epäillä isoksi, kun oli itsekin yli 4,5 kg syntyessäni. Epäilin ekan nla-lääkärin 3,5 kg heittoa ja pyysin lähetteen synnytystapa-arvioon. Puolensa kannattaa pitää ja meteliä !
os ehdit niin hanki kirjastosta tai kirjakaupasta rentoutus kasetti (synnytystä ajatellen tehty).
Oletko itse pienikokoinen???
Kannattaa itse kysyä neuvolassa ja pyytää että
pääset sairaalaan synnytystapa arviointiin....
Mä odotin makrosomista vauvaa eli painoarviot oli 4,5-5,5 kg ja eivät kyllä missään vaiheessa ehdottaneet leikkausta tai edes käynnistystä ennen laskettua aikaa. Laskettuna päivänä olisi ollut sentään kontrolli, en sitten tiedä mitä siellä olisivat sanoneet, poika kun päätti syntyä tuntia ennen laskettua aikaa.
Helppo ja nopea synnytys, tosin 38 cm pää + käsi poskella sai hivenen aikaansaannoksia aikaan.
vaan usein tilavin lantio (" ihannesynnyttäjä" ) on sirolla ja kapealanteisella naisella. Minä olen just tätä mallia, pojat 4 kg / py 38 cm ja 4,2 kg / 36 cm ovat syntyneet hyvin helposti ilman mitään ongelmia.
ja muistutan lisäksi, että vauvojen painoarviot menevät loppuvaiheessa usein todella pieleen kokeneeltakin synnytyslääkäriltä. Esim. NKL:llä minun vauvani arvioitiin juuri ennen synnytystä korkeintaan 3.5-kiloiseksi, ja paino olikin sitten 4.5kg. Ihan hyvä kyllä etten tiennyt niin en turhaan streassanut. Ja hyvin meni synnytys. Itse olen aika normaalivartaloinen ja keskipituinen.
Lapsi syntyi kuitenkin suunnitellulla sektiolla mitoin 4,5kg/53cm ja PY oli 37... eli ihan oikein sanoi oma vaistoni eikä lääkärikään kieltänyt etteikö sektio ollut oikea ratkaisu. Esikoinen mahtui alateitse hyvin, mutta olikin 3kg/50cm ja py 33..