G: eka kännisi ja mitä luulet ottaako murrosikäiset lapsesi viinaa??
Kommentit (7)
Vanhin lapsi on 19-vuotias ja otti eka kerran alkoholia 18 täytettyään. Kovassa humalassa hän ei ole ollut, mutta hiprakassa kylläkin. Hän on käynyt baarissa kolme kertaa, kun ei kuulemma yhtään kiinnosta. Seuraavaksi vanhin, pian 16-vuotias tyttö, on varmaankin maistellut, mutta kännisssä tuskin on ollut. Hän ei ole niin pitkiä aikoja pois kotoa, että ehtisi juoda itsensä humalaan ja siitä vielä selvitä ennen kotiin tuloa. Kuljetamme häntä kavereitten luo ja rokkikeikoille ja haemme kotiin. Festareillakin hän on ollut, mutta minä olen ollut mukana. En tosin kulje perässä koko ajan, mutta kaverinsa kanssa hän aina ilmoittautuu minulle säännöllisin väliajoin. Hän pyysi Ankkarokkiinkin minut taas mukaan. Luvan kanssa lapsemme saavat ottaa alkoholia vasta täysi-ikäisinä.
Meidän pojat on vielä niin pieniä, etten osaa yhtään arvailla, minkä ikäisenä tutustuvat alkoholiin, mutta toivon tosiaan, että eivät vielä 13-vuotiaina!
Lupaa minä en voi alaikäiselle antaa, eikä kukaan muukaan äiti. Ei Suomen laki muutu yhdenkään äidin käsittelyssä erilaiseksi.
Ja kyllä, luulen että lapsenikin juovat joskus.
Tiedän 17-vuotiaan poikani joskus ottavan kavereidensa kanssa kaljaa, ehkä noin 1krt kuukaudessa tai parissa.
Lapseni ei ole vielä juonut (15v). Poika tulee varmasti juomaan aiemmin kuin isosisko, on niin rämäpäinen.
Siitä se sitten lähtikin. Juotiin noin kerran kuukaudessa siitä lähtien. Aina kunnon kännit. Vanhemmat ei huomannu mitään. En tajuu miten olivat niin sokeita.
Oma poika vielä niin pieni vielä ettei ole tätä huolta. Mutta kyllä sekin aika tulee kun joudun alkaa valvomaan tätä asiaa. Luulen että olen hieman tarkempi asiassa kun omat vanhempani.
Nuoruudessani ei pahemmin polteltu pilveä. Nykyäänhän se on kuulemma aika yleistä. Eli voi seurailla lapsiltaan myös jonkin verran jos löytyy Rizla papereita hallusta. Eihän se mikään todiste vielä ole, mutta keskustelun paikka kyllä.
Ja justiinsa oli Hesarissa tutkimuksesta, että vanhemmat ovat kovin, kovin sinisilmäisiä nuortensa alkoholinkäytön suhteen. Kuvittelevat monesti, että omat lapset aloittavat keskimääräistä myöhemmin alkoholikokeilut.