Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ykköstyypin diabeteksesta

Vierailija
29.05.2007 |

Miten teillä, joilla lapsilla on diabetes, on herännyt epäily taudista? Eli millaisia oireita on ollut ja miten nopeasti ovat tulleet?

Meillä on kolmevuotias tyttö, joka ei koskaan ole ollut mikään kovin hyvä syömään, ei mitenkään erityisen aktiivinen tms. Nyt tuntuu kuitenkin, että syö vielä huonommin, on väsyneempikin. Ja tänään iltapäivällä ei syönyt mitään, alkuillasta meni ihan kalpeaksi ja vähän " pakkosyötettiin" , mutta istuskeli vain väsyneenä.

Lopulta oksensi, söi sitten vähän ja meni nukkumaan. Nukahti heti - saattoi tietysti olla vain tosi väsynyt, kun eilen oli pitkä päivä. Mutta jäi vain epäilyttämään, että voisiko olla merkki jostain muustakin? (Tai voi tietysti olla mahatautiakin, hassua, mutta tällä hetkellä melkein toivon sitä...)

Mutta kokemuksia ja neuvoja kaipailisin! Huomenna ajattelin joka tapauksessa (paitsi, jos on selvästi mahatauti) käydä terveyskeskuksessa otattamassa verensokeriarvot.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkeenpäin tajusimme, että väsykohtauksia oli ollut jo paljon aikaisemmin.

Vierailija
2/8 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämähän ne oireet olivat, tulivat tavanomaisen influenssan jatkeeksi, mikä haittasi oikean diagnoosin tekemistä.

Ennen lopullista (ja siis oikeaa) diagnoosia lapsi itki ja oli kärttyinen käytännössä pari vuorokautta putkeen, ei juurikaan nukkunut tai syönyt. Pissasi valtavat määrät, ja kuivui.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole näkyvissä mitään, mikä voisi kurjistaa elämää viisikymppisenä. Lastakin odotan juuri nyt ;).

Vierailija
4/8 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ei kuolla itse tautiin vaan sen aiheuttamiin pahoihin komplikaatioihin.

Vierailija
5/8 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, auttaako tämä yhtään, mutta itse sairastuin 1tyypin diabetekseen 17v. Vuoden ajan en tehnyt muuta, kuin join, pissasin ja nukuin. Lekurit ihmettelivät sairaalassa, miten olin selvinnyt koko vuodesta. Laihduin 27kg.

Eli yleisempiä merkkejä ovat juuri tuo janoisuus ja pissaamisen lisääntyminen. 1tyypin diabeteksen toteaminen on helppoa, pyydä terveyskeskuksesta nyt alkuun, jos mittaisivat lapsesi verensokerin.

Jos paljastuu diabetes, niin vakuutan sinulle, että tämän sairauden kanssa on nykypäivänä helppoa ja turvallistakin elää. Itse olen nyt toistamiseen raskaana, ja diabeteksen osalta nämä molemmat raskaudet ovat sujuneet todella hyvin!

heather, neiti-nessukka kohta 2v ja mötkö-tyttö 34+3

Vierailija
6/8 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Yleensä ei kuolla itse tautiin vaan sen aiheuttamiin pahoihin komplikaatioihin.

Vierailija
7/8 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisääkin saa toki kertoa kokemuksia. Mitään poikkeavaa janoisuutta tai pissalla käymistä meidän lapsella ei ole ollut, mutta väsymystä mun mielestä enemmän kuin ennen. Ja sellaista turhanpäiväistä väsy-kitinää, joka tietysti voi johtua miljoonasta muustakin asiasta.

Tuo tämäniltainen vain hätkähdytti sen verran, että aloin ajatella diabeteksen mahdollisuutta.

-ap

Vierailija
8/8 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin siihen sairastuminen 50 v. sitten.

Tänä päivänä hoitotasapaino on helpompi saavuttaa tarkemman seurannan ja hoidon vuoksi, ja mitä parempi hoitotasapaino, sen parempana terveys pysyy. Siis oheistauteja on mahdollisuus välttää, tai ainakin niiden puhkeamista voi siirtää hyvällä hoidolla.

Jännää että täällä vilisee vanhentuneita ja synkkiä näkemyksiä asiasta.. ei taida olla moisten kirjoittajilla mitään tuoretta omakohtaista kokemusta asiasta? Ei kylläkään kannattaisi kirjoitella omien isomummujensa sokeritaudeista yhtään mitään, jos sen tuoreempaa faktaa ei ole tiedossa.

t. 3 eli pienen diabeetikkolapsen äiti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä