Ikäkuskien ajokyky
Luin uutisen Lapuan traktorionnettomuudesta. Meilläkin on lähipiirissä liian monta ikäkuskia, joilla kaikenlainen toimintakyky on jo selvästi alentunut, mutta usko omasta ajotaidosta on rautainen. Voin esimerkiksi kuvitella oman isäni väittävän itse aiheuttamaansa onnettomuutta toisen henkilön viaksi ja uskovansa itse väitteeseensä täysin, vaikka yhtään mikään ei sitä tukisikaan. Meillä ei ole keinoja asiaan. Lääkäri uusi kortin 2 vuotta sitten ja kortissa on vielä voimaa kolmeksi vuodeksi. Puhuminen ei auta. Hänellä ei ole mitään itsereflektiota, eikä hän ole näe asiaa kenenkään muun näkökulmasta. On vain hän ja hänen oikeutensa ja ylpeytensä. Joten siksi tuo julkaistu uutinen ja kuvaus oikeudenkäynnistä on niin ahdistavaa luettavaa.
85-vuotias kuski oli eksynyt autollaan, kun hän ajoi traktorin renkaiden väliin jarruttamatta ymmärtämättä väistämisvelvollisuuttaan ja syyttää onnettomuudesta nuorta menehtynyttä traktorinkuljettajaa.
"Vastaaja oli itse laatinut esityksen, jolla hän yritti todistaa omat näkemyksensä onnettomuuteen liittyvistä mekanismeista tosiksi. Vastaaja oli tehnyt erilaisia laskelmia esimerkiksi liike-energioista ja nopeuksista.
Auton tietokone tuki syyttäjän kantaa
Mies oli vaatinut autonsa ajotietokoneen datan läpikäyntiä. Siitä saadut tulokset tukivat hänen syyllisyyttään, joten oikeudessa mies kyseenalaisti tietokoneen antamat tiedot.
Datan mukaan miehen ratti oli ennen törmäyshetkeä kääntyneenä oikealle vain hieman, minkä selittää Ravitien lievä kaartuminen oikealle. Miehen auton nopeus ei juurikaan muuttunut risteystä lähestyttäessä, vaan oli ensin 29 km/h ja kymmenesosasekunnin ennen törmäystä 25 km/h. Mies ei myöskään jarruttanut ennen törmäystä eikä ajotietokoneen mukaan käyttänyt vilkkua.
Poliisin yksityiseltä yritykseltä tilaamaan selvityksen mukaan autoilija ei siis ollut kääntymässä oikealle"
Tuo kuvaus vastaa niin täysin sitä, miten ikäihmisten päässä oma toiminta vääristyy. He eivät voi olla muuta kuin oikeassa ja mitään logiikkaa ei tarvita. Ei mitään ymmärrystä ja vastuunkantoa omista virheitä.
Mitä läheiset voisivat tehdä, että näiltä onnettomuuksilta vältyttäisiin?
Kommentit (2)
Meillä taas ajellaan reipasta ylinopeutta ja kännykkä kädessä ja ikää vasta 35v.
Ajokortti pitäisi olla vain 40-60 vuotiailla.
Minä otin isältäni auton ja traktorin avaimet pois. Tämä auttoi. Tosin huutoa kyllä tuli monta kuukautta. Sopeutui sitten lopulta, kun kerroin että hoidan asiat, eikä hänen tarvitse.