Liittyykö teillä muilla voimakkaita tunnemuistoja lapsuuden joulujen suklaakonvehdeista? Mulla erittäin voimakas muisto Fazerin Wiener Nouga
Kommentit (10)
Olikin hyvää tuolloin. Moni suklaa oli kielen vievän herkullista.
Wiener Nougat oli kyllä hyvää. Liekö muuttaneet koostumusta, mutta eivät maistu nykyään yhtä hyviltä. Muistan, että faijan suosikki oli Budapest
Verraton, mutta se oli konvehtien karvalakki, täynnä imelää sokeritahnaa.
Isoäitini , joka oli varsin hieno ladytyyppi, etäinen ja kylmäluontoinen. toi jouluvierailullaan tuliaisiksi Wiener Nougaata. Ihailin aina hänen kauniiksi lakattuja, pitkiä punaisia kynsiään. Siihen aikaan sai polttaa sisällä, joten lumoutuneena katsoin miten hän sirosti, kynnellään ripotteli polttamansa Klubi-tupakan tuhkia pisaran muotoiseen, valkoiseen posliinituhkakuppiin . Hyvätapaiseksi kasvatettuna pikkutyttönä otin äidin kehoituksesta Wiener Nougan maistaakseni sitä. Heti ensi puraisun jälkeen kävelin suoraan tuhkakupille sylkäisten suklaan siihen.
Ei niinkään tietty suklaa tuo muistoja vaan joulun tarjoilu, mitä ei muutoin ollut. Meillä oli jouluisin paljon makeisia, suklaata, marmeladia, kermatoffeeta ym. olohuoneen pöydällä ja sitä sai syödä niin paljon kun napa veti. Tämä ainoastaan jouluisin, muuten emme hirveästi karkkia saaneet.
Vierailija kirjoitti:
Mulla Budapest konvehti
Sama, kerran maistoin. Vahva tunnemuisto. Oksensin sen saman tein. Ei koskaan enää sen jälkeen
Verraton. Hyvin harvoin muulloin kuin jouluna saatiin mitään makeisia. Jouluna tuli lahjaksi Verraton rasia. Tämä joskus 70-luvun alussa. Voi sitä onnen tunnetta.
No ei nyt mitään voimakkaita muistoja mutta kyllähän se Pandan kaksikerroksinen suklaarasia oli vakio. Näihin päiviin asti eli nyt 60v loppuu ostaminen. Fazeria jatkossa pelkästään.
Mulla Budapest konvehti