Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Striimaus ja striimaajat

Vierailija
02.09.2026 |

Olen tässä seurannut Kick-sovelluksen kautta kotimaisia ja ulkomaalaisia streemaajia. Viimeaikoina olen satunnaisesti seurannut "Pulliksen" striimauksia. Kuka Pullis? Kickfinland kertoo Pulliksesta näin:

Atte Karttunen, joka tunnetaan nimellä Pullis, on suomalainen striimaaja ja sosiaalisen median vaikuttaja. Hän nousi alun perin tunnetuksi Snapchatissa ja myöhemmin suoratoistolähetyksillään muun muassa Kick-alustalla. Hänen sisältönsä koostuu usein arjen kuvaamisesta, haasteista ja provosoivasta viihteestä, minkä vuoksi hän on kerännyt sekä suuren seuraajakunnan että runsaasti kritiikkiä.
Pullis on ollut useita kertoja julkisuudessa myös kohujen vuoksi. 

Häneen on liitetty erilaisia oikeustapauksia ja muuta kohua herättänyttä toimintaa, mikä on vaikuttanut voimakkaasti hänen julkisuuskuvaansa. Hänen sisältönsä jakaa mielipiteitä: osa seuraa sitä viihteen vuoksi, kun taas toiset arvostelevat hänen toimintaansa voimakkaasti.

Hän on kehuskellut sillä, kuinka suuret tulot striimauksesta saa. Viime kuukauden aikana hän on reissannut mm. Korfulla, Albaniassa ja nyt taitaa olla tai oli Roomassa. Uusia matkailukohteita on jo suunnitteilla, jos katsojat auttavat häntä taloudellisesti matkan toteutuksessa.
Hävettää, säälittää, että hän mainostaa olevansa Suomesta, vaikka tätä nykyä taitaa olla kirjoilla Virossa.

Vaikka striimauksesta (hänen sanomustensa mukaan) saa hyvät korvauksesta, siitä tai tästä huolimatta hänellä on rahat aina loppu, elää velaksi, elää pummilla, jättää ravintoloissa/baareissa juomat maksamatta, pummaa tupakat, kun rahat ovat "managerin" takana, eikä hän ole hoitanut hommiaan. Tiedä sitten onko tuo manageri hänen edunvalvojansa vai sitten joku muu haamu. Kun raha siirtyy on kyse aina vain kympeistä.

Jollei rahaa tule "managerilta", niin sitten hyvä uskoinen kaveri siirtää hänen tilille rahaa tai sitten hyvä uskoiset striimien katsojat siirtää hänen tililleen muutaman euron, jotta hän saa ostettua ruokaa tai alkoholia.
Erilaisista päihteistä puhutaan tai saatetaan jopa niitä käyttää näissä suorissa lähetyksissä (alkoholin lisäksi).
Typerää.
Jos joku katsoja arvostelee hänen toimintaansa, hän suuttuu ja käytös muuttuu hyvin herkästi uhkailuksi, joskin hän sanoaa itse olevansa kaikkien kaveri. Niinpä.... Tämä tosin tapahtuu, usein vahvasti alkoholin vaikutuksen alaisena.

Mitä järkeä on matkustella ja elää, kuin maailman valloittaja, jos omaa rahaa ei ole?
Itse en ole hänelle kertaakaan rahaa laittanut, enkä kick-tiliä vedon lyöntitoimiston sivuilta avannut, vaikka hän kovasti sitä katsojille mainostaakin. Jos haluatte, että teen sitä ja tätä, niin laittakaa vähän euroja tulemaan. Ja osa katsojista on niin, typeryksiä, että laittaa. Hölmöä.
Itse olen monesti sulkenut lähetyksen, koska itseäni sapettaa tuo päivästä ja illasta toiseen tapahtuva toisten ihmisten hyväksi käyttö, valehtelu (managerista) jne. Tästä syystä olen nyt lopettanut hänen lähetysten seuraamisen.
Onko striimaamisen suosion salaisuus kännissä olevat sisällön tuottajat? Onneksi, ulkomaalaiset striimaajat osaavat tarjota mielenkiintoisia lähetyksiä. Suosittujen suomalaisten sriimauslähetyksiä seuraa parhaimmillaan tuhat katsojaa, kun ulkomaalaisten striimaajien katsojaluvut ovatkin kymmenissä tuhansissa/lähetys. Kertooko nämä lukemat jotain lähetysten sisällön mielenkiinnosta? Suomalaisilla sisällö n tuottajilla taitaakin tässä olla vielä paljon opittavaa.

Onneksi Kick-sovelluksesta löytyy hyviäkin striimauksia löytyy, missä aiheena ovat mm. kalastus, metsästys, ruuan laitto, musiikkialan ammattilaisten tausta ja matkailu jne. Onneksi näistä suurin osa tehdään ilman alkoholia tai muita päihteitä.

Mikä kuukausi on nyt?

Vaihtoehdot

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän