Ystävän koira turhauttaa - alkoi jahdata lapsia
Minä rakastan kaikkia koiria ja eläimiä. Olen aina rakastanut, ja minulla itsellänikin on koira. Ystäväni hankki n 3. vuotta sitten tällaisen pienen rodun edustajan miehensä kanssa. Siitä lähtien, ystäväni on raahannut koiran kaikkialle mukaan - siis ravintoloihin, tapahtumiin/messuille, baariin, minun luokseni - ihan kaikkialle.
Olen useita kertoja miettinyt, että haluaisin jotenkin nätisti kertoa, että en oikeasti pidä hänen koirastaan, eikä kyseinen koira mielestäni sovi esim. ravintolaan mukaan otettavaksi. Annan muutamia esimerkkejä:
- Koira räksyttää jatkuvasti. Ei esimerkiksi muutamia kertoja haukahtele silloin tällöin, vaan siis esimerkkinä alkaa räksyttämään ravintoloissa lapsille (kun sattuu näkemään niitä kauempaa)
- Koira pissaa alleen, kun se innostuu
- Koira räksyttää muille eläimille
- Koira pissailee/merkkailee kaikkialle. Tämä on mennyt niin pitkälle, että useat ihmiset ovat kieltäneet ystävääni pissattamasta koiraa esimerkiksi heidän talonsa rappusille/porttikonkeihin. Ystäväni loukkaantuu, eikä ymmärrä miksi näin ei saa tehdä. Jos hän ikinä toruu koiraansa, on se mallia "voi mamman pieni tyttö, ei näin saa tehdä - soo soo" samalla hempeästi puhuen, ja taputellen.
Eilen kävimme yhdessä hakemassa lapsemme samasta päiväkodista, ja ehdotin että ottaisimme kahvit mukaan ja näkisimme samalla ns. kävelytreffien muodossa. Tottakai koira piti ottaa mukaan, ja nyt sen sijaan että hän jättäisi koiran lapsen noudon ajaksi autoon (kuten päiväkodin työntekijät ovat käskeneet), hän ehdotti että jos pidetään koiraa vuorotellen. Sanoin, että en usko sen olevan järkevää, koska koira alkoi räksyttää jo lasten äänet kuullessaan, vaan ehdotin että koira vaikka jätetään meidän asuntoomme (joka lähellä päiväkotia) noudon ajaksi, ja muistutin vielä, että päiväkotiin ei oikeasti saa ottaa koiria, ja muistutin että osa lapsista voi oikeasti säikähtää räksyttävää koiraa.
Ystäväni ei siihen suostunut, vaan hän sanoi että pitää sitten koiraa sylissä portilla. Noh, mitä tapahtui: menin ensin sisään hakemaan omaa lastani, ja ystäväni omin sanoin, halusi näyttää lapsia koiralleen, jotta se tottuisi. Koira syöksähti ystäväni sylistä portin YLI, ja alkoi jahdata tuntemattomia lapsia päiväkodin pihalla. Koska olin jo päiväkodin sisällä, niin nappasin koiran (suunnilleen niskasta kiinni, mistä vaan sain otteen) ja työnsin ystäväni syliiin.
Olen jotenkin niin raivoissani, se oli äärettömän noloa, mutta ei suinkaan ensimmäinen kerta kuin tällaista tapahtuu. Lähdimme vähin äänin siitä lapseni kanssa, ja huikkasin ko. ihmiselle, että otetaan kahvit joku toinen kerta (hän oli tässä vaiheessa selvittämässä asiaa hoitajien kanssa). En oikein tiedä miten asiaa pitäisi käsitellä, en haluaisi katkaista välejä, mutta en oikeasti enää voi nähdä ystävää tämän koiran läsnäollessa.
Kommentit (2)
Jos se on "mamman pieni tyttö," ihmettelen tuota merkkailua. Yleensä tyttökoirat ei merkkaile, se on urosten tapa. Mutta ei se ihan mahdotontakaan ole. Olen omistanut kymmenen koiraa ja yksikään tyttökoira ei ole tuota tehnyt, pojat kyllä hyvinkin aktiivisesti. Yleensä nekään ei ole sitä sisätiloissa tehneet paitsi ihan pentuina.
Tuon omistajan pitäisi käyttää sitä koiraa eläinlääkärissä, niin selviäisi, ettei sillä vain ole pissatulehdus.
Intopissoja joskus tulee kyllä kaikille koirille, kyllä sun itsekin koiran omistajana pitäisi se tietää.
Jotkut pikkukoirat voi kyllä olla rasittavia räksyttäjiä, se on totta.
Meillä on pieni pentu ja se nyt haukkuu kaikkea, mitä näkee. Tuulessa lentävää lehteäkin. Mutta se onkin vielä niin pieni, että kaikki on sille ihmeellistä.
Jaahas, tämän päivän koira-aloitus.