Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Orpo yrittää väittää mustaa valkoiseksi?

Vierailija
17.07.2026 |

Valmet Automotiven pelastusoperaatiota käsiteltiin talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa, jota Orpo pääministerinä johti. Iltalehden tietojen mukaan Orpon rooli Valmet Automotive -järjestelyssä oli keskeinen.

Julkisoikeuden professori Tomi Voutilainen sanoi aiemmin Iltalehdelle, että ”jos yksittäisen asian käsittelyssä asianosaisena tai välittömänä hyödynsaajana on vaalirahoittaja, niin silloin tulee heräte siitä, että ministerin pitää tehdä esteellisyysarviointi”.

Keskiviikkona Ylen A-studiossa Orpo kertoi, ettei päätynyt jääväämään itseään.

– Olin siinä vaiheessa paikalla, kun tämä asia päätettiin, enkä kokenut silloin, että olisi ollut syytä jäävätä itseni, koska vaikutus oli suhteellisen pieni ja asialla ei ollut mitään tekemistä vaalirahoittamisen kanssa, Orpo sanoi.

Mitenniin asialla ei ollut mitään tekemistä vaalirahoittamisen kanssa, jos yksi Valmet Automotiven pääosakkaista, Ilpo Kokkila, on vuodesta 2011 lähtien tukenut vaalirahoittajana kokoomusta ja sen ehdokkaita yli 120 000 eurolla.

Kokkilan sijoitusyhtiö Afortus tuki suoraan pääministeri Orpoa vuoden 2025 kuntavaaleissa 3000 eurolla. Kuntavaaleissa 2021 Kokkilan toinen sijoitusyhtiö Pontos puolestaan antoi Orpolle vaalirahaa 1000 euroa. Pontos on myös Valmet Automotiven pääomistajia.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raivostuttaa tämä valkopesu, että "tämä on ihan normaalia eikä tässä ole mitään hämärää" että edistetään kokoomuksen sisäpiiriin kuuluvien bisneksiä ja pelastetaan vaalirahoittajien firmoja.

Vierailija
2/4 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös aika mielenkiintoinen ilmaisu tuo "olin paikalla", kun hän itse johti kokousta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottakaa vain, kun tunnin junan korruptio puhkeaa. 

Vierailija
4/4 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orpo lukee Trumpismin pelikirjaa mutta on jopa siihen liian yksinkertainen. 😂 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi