Alkuraskauden pahoinvointi eri raskauksissa..
Eli odotan nyt viidettä villahousua viikolla 7, eikä mulla ole tullut yhtään niin huonoa oloa kuin edellisistä raskauksista, joissa olin jo oksennellut ja voinut pahoin viikon verran tähän mennessä. Vähentynyt se on kyllä joka raskaudessa huomattavasti, mutta onko jollain muulla ollut lähes oireeton joku raskaus verrattuna toiseen? Rinnat ovat kyllä olleet kipeät ja päivittäin on ollut kuvottava olo. Eli onkohan elimistö tottunu jo raskauksiin, ettei niin helposti reagoi ja nyt neljännen ja tämän uuden asukkaaan ikäeroksikin tulee vain vuosi eli tosi lyhyt..
Kommentit (8)
tuota, mulla on pahentunut aina. Esikoisen kanssa oksensin 3vkoa joka aamun kerran. Muutoin ok olo. Tokan kanssa oksensin joka aamu kuukauden ja välillä, mutta harvakseltaan myös illemmalla tuli pahaolo. Kolmannen eli tämän kanssa, oksensin yli kuukauden 20 krt päivässä eikä mikään pysynyt sisällä. Olin tiputuksessa monta päivää ja luulin kuolevani. Ihan kamalaa!
Kaikissa pahoinvointi alkoi heti 5-6vkolla. Kaikki ovat poikia! Eli en todellakaan tiedä miksi tämä viimeinen meni näin, mutta onneksi oli viimeisessä koska tämä jää kyllä viimeiseksi lapseksi ;)
fantasy rv30+4
Mulla on pahoinvointi vähän vaihdellut eri raskauksissa, ei tosin suuria variaatioita.
1.raskaus (poika): pahoinvointi alkoi rv 7+ ja oli tosi voimakasta, mutta kesti vain tasan 10pv
2.raskaus (poika): pahoinvointi alkoi rv 6+ ja oli melko lievää, kesti kuutisen viikkoa.
3.raskaus (tyttö): pahoinvointi alkoi rv 5+ ja oli ajoittain aika voimakasta (ei ihan niin pahaa kuin ekassa), kesti kuutisen viikkoa
4.raskaus (poika): pahoinvointi alkoi rv 7+ ja oli hyvin lievää, kesti viitisen viikkoa
Esikoista kun odotin, alkoi kauhea pahoinvointi rv 6 ja kesti rv 24 asti.
Kuopusta kun odotin, ei ollut ollenkaan pahoinvointia. Tai vain max. 2 kertaa oksensin (en laske niitä kertoja, kun vertaa esikoisen odotukseen... ;))
Nyt odotan kolmatta ja mulla on lievää pahoinvointia, muutamia kertoja olen oksentanut. Nyt menossa rv 8 + 2.
Meillä ennestään siis kaksi poikaa, joten ei se näköjään riipu sukupuolesta tuo pahoinvointi. :)
1. odotus ja poika tuli, ei pahoinvointia. parina päivän pieni tuntemus kuvotuksesta
2. odotus ja poika, ei pahoivointia. Samoin pari kertaa tunne kuvotuksesta.
3. odotus ja pahoinvointia on. Alkoi vkolla 5 ja nyt menossa vko 10. Parin pvän välein rajummin paha olo, mutten ole toistaiseksi oksentanut, yökkinyt kyllä. Oliskos tämä nyt sitten tyttö kun on niin erilainen heti alkuun :)
ja kaikki alkuraskaudet ovat olleet hyvin samanlaisia. Kaikkien kanssa olen oksentanut ja ollut tosi väsynyt vkolle 16 asti. Meillä kaikki tosin samaa sukupuolta (myös tämä masuasukki) eli silläkin voi olla jotakin tekemistä asian kanssa. Tyttö- ja poikaraskaudet kun voivat poiketa hyvinkin paljon saman ihmisen kohdalla. Meillä kaikki ovat poikia. Nyt viikkoja 15+4 ja pahoinvointi ja väsymys jatkuu, vaikkakin pahoinvointi on hieman hiipumaan päin.
ja nyt tästä tokasta on senkin edestä. pahentunu viikko viikolta tää pahoinvointi ja kuvotus.
esikoinen oli poika, että oliskohan nyt tyttö tulossa ;)
Esikoisesta, keskimmäisestä ja kuopuksesta minulla oli samanlaiset olot, pahoinvointi alkoi 5. raskausviikolla ja oli pahimmillaan rv 8-10. Väsytti, oksetti, hajut olivat ihan sietämättömiä kestää jne. Olo helpottui vasta rv 14 jälkeen ja hyväksi muuttui rv 16 alkaen. Kuopuksen odotuksessa tosin imetin vielä keskimmäistä, joten olo oli ehkä tuplavaikea... Nyt neljäs raskaus on ollut samantyylinen, mutta pahoinvointi alkoi ainakin viikkoa myöhemmin ja on ollut ehkä aavistuksen helpompi - vaikka iltaisin ei ole voinut kuin itkeä tätä hirveää oloa! Olen kovasti koittanut etsiä tietoa pahoinvoinnista ja jostain luinkin, että äidin iän myötä pahoinvointitaipumus helpottaa vaikka näyttäisi siltä, että seuraava raskaus on aina vähän yököttävämpi kuin edellinen. Lääkärien mukaan pahoinvoivilla on istukkahormonia reippaanlaisesti veressä (lapsettomuusasiantuntijan mukaan) ja toisaalta joka raskaudessa mm. istukan koko vaikuttaa ko. hormonin määrään. Uskon omalla kohdallani iän jo tuovan helpotusta (34), mutta eiköhän tämäkin vauva ole poika niin kuin meidän lapsemme kaikki ovat :-).
Itselläni ensimmäisessä raskausessa (poika) pahointointi alkoi viikoilla 5+ ja oli enemmän ellotusta ja kehnoa vointia. Kuuma oli jatkuvasti, mutta plussasinkin heinäkuun lopulla. Toisessa (myös poika) palelsi ihan kamalasti (plussasin tammikuussa) ja aikalailla kiusaava pahoinvointi alkoi viikoilla 5+. Oksentanut en kummankaan pojan kanssa. Kolmannessa raskaudessa (tyttö) ellotus alkoi viikolla 5+ ja selkeä pahoinvointi 7+. Olin viisi viikkoa lähes toimintakyvytön, mutta oksensin vain viikon.
Olen juuri plussannut (olisiko noin 5 viikkoa täynnä, tarkkaa tietoa ei ole) ja olo edelleen kertakaikkisen hyvä. Hieman jännitän, että onko kaikki hyvin, kun pahaa oloa ei kuulu lain.
Kiitos vastauksista!
Onnekas äiti