Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö toimittajat enää lue uutisiaan ennen kuin painavat julkaise-nappia?

Vierailija
04.06.2026 |

Nytkin IS julkaissut jutun otsikolla miten kouluikäinen lapsi on kuollut, mutta itse tekstissä lapsi onkin alle kouluikäinen. Eilen oli joku samantapainen, jossa kohde vaihtui kesken tekstin ja aloin epäillä juttua tekoälyllä tehdyksi. Eilen oli myös paikallislehdessä(!) juttu, jossa tapahtuneen kaupunginosa heitti useammalla kaupunginosalla.

Miksi tämmöisiä helposti huomattavia virheitä pääsee julkaisuihin? Ammattitaito hukassa?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly tekee jutut, ja minun puolestani saa tekoäly sitten lukeakin jutut. Ei kiinnosta tuollainen koneellisesti tuotettu tuuba. 

Vierailija
2/5 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osata oikeinkirjoitusta ja yleissivistys on puutteellista. Yhdelle nuorelle miehelle lähetin palautetta, että pitkäliepeinen miesten juhla-asu, jossa on harmaaraitaiset housut, ei ole frakki. Monarkki tarkoittaa kuningasta tai kuningatarta, mutta kuningasperhe ei ole monarkkiperhe eikä kuninkaallisperhe. Yksiköt ja monikot menee sekaisin. Jne.

Tekoälyn käytön määrästä en tiedä, mutta henkilöstön määrän väheneminen ja kiireen lisääntyminen ei voi olla näkymättä. Määrää tulee laadun kustannuksella.

Itseä ärsyttävät erityisesti ip-lehtien videojutut. Ei tarvitse edes osata kirjoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pistän usein palautetta suoraan toimittajalle, yleensä nimi on näkyvillä. Nykyisin on paljon asia-  ja oikeinkirjoitusvirheitä. 

Vierailija
4/5 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin ihan samaa. Esim. Keväällä uutisoitiin 5-vuotiaasta, joka oli riehunut puukon kanssa ja lopulta olikin kyse 5.-luokkalaisesta.

Yhden jätteiden lajitteluun liittyvän artikkelin virheet suututti niin paljon, että lähetin iltikselle oikaisupyynnön. Juttu korjattiin, mutta otsikkoon jätettiin virhe, koska klikkiotsikkoa ei tietenkään voida muuttaa.

Vierailija
5/5 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen puna-yliopiston toimittelija linjalla ei ehkä oikeinkirjoitus ole ykkös prioriteetti !

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi