Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on totuus kahvista ja unesta?

Vierailija
30.05.2026 |

Juuri oli tutkimus, että kahvi vähentää syvää unta, vaikkei se vähentäisi unen kestoa. Tutkimuksessa havaittiin, että ihminen ei itse aina huomaa saaneensa vähemmän unen syvää vaihetta, mutta kahvi heikensi sitä. 

Mutta sitten on toinen tuore tutkimus, jonka mukaan paljon kahvia juovat nukkuvat jonkin verran vähemmän, mutta saavat intensiivisempää unta 

https://www.psypost.org/scientists-reveal-a-surprising-consequence-of-c…

Ensimmäinen tutkimus totesi, että jopa aamukahvi voi heikentää unta. Mitä tässä pitäisi ajatella kahvista? Himoan kahvia, mutta totta kai haluan nukkua hyvin.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko saada aamukahvi.

Vierailija
2/7 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suodatinkahvi häiritsee unta mutta hyvän espresson voin juoda vielä illallisen jälkeen ilman ongelmia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse juon toisen tai kolmannen kupin viimeistään 15.00, eikä se vaikuta juurikaan uneen. Pitäisi pudottaa itsekin tuo määrä taas kahteen mielummin, koska päivällä toi kolmas tuo yliaktiivisen olotilan, mutta nyt ollaan menty sillä kun tarve vaatii. Onhan se totta, että suomalaiset juo ihan liikaa kahvia. Yksi tuttu paukuttaa menemään muutaman pannullisen päivittäin ja samalla valittaa kun ei uni tule ja ahdistaa ja verenpaineet ovat korkealla ja vaikka mitä. Varmaan kaikkein järkevin on juoda ne kahvit just siinä ennen puoltapäivää tai myöhäsintään siellä 15. 00

Vierailija
4/7 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin, kun luin tuon jälkimmäisen artikkelin. Olen siis ollut ilman kahvia noin 1,5 vuotta ja tämän jakson aikana nukun yleensä hyvin noin viiteen asti aamulla, kun menen yhdeksän jälkeen nukkumaan. Puoli kymmeneltä nukahdan sohvalle, jos en mene nukkumaan. 

Kun join yhden aamukahvin ja lounaan jälkeen kahvin, heräsin varmaan viisi kertaa yön aikana ja olin aamulla tosi väsynyt.

Vierailija
5/7 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on totuus

Kahvin vaikutus uneen ja muuhun on yksilöllinen. Toisten keho sietää sitä tosi hyvin, ja toiset on tosi herkkiä. Olet ainoa , joka tietää vaikutuksen omassa kehossasi. 

Luota tässä omiin tuntemuksiin. Aamulla usein tietää, onko nukkunut hyvin, sanoo muut mitä tahansa.

Vierailija
6/7 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus asiasta on se, että kofeiini poistuu elimistöstä hitaasti joten sitä ei kannata juoda klo 12 jälkeen eli enää iltapäivälläkään jos haluaa sen suhteen optimaaliset unet.

Vierailija
7/7 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on totuus

Kahvin vaikutus uneen ja muuhun on yksilöllinen. Toisten keho sietää sitä tosi hyvin, ja toiset on tosi herkkiä. Olet ainoa , joka tietää vaikutuksen omassa kehossasi. 

Luota tässä omiin tuntemuksiin. Aamulla usein tietää, onko nukkunut hyvin, sanoo muut mitä tahansa.

Kyllä. Mulla erilaisten asioiden vaikutus unen laatuun on lisäksi vaihdellut elämäni aikana ja lisäksi myös tapauskohteisesti. Joskus olin tosi herkkä ihan kaikelle, kofeiinille, alkoholille, nikotiinille. Sanotaan, että jo yksi annos alkoholia PILAA yöunen laadun. No, mutta alkoholi vaikuttaa monesti ihan positiivisesti unen laatuun: herään aamulla levänneenä ja virkeänä ja olen nukkunut yön heräämättä. Joskus toiste se saattaa vaikeuttaa nukahtamista ja herään aamulla liian aikaisin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän