Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako SiderAL rautaa ottaa kahdesti vuorokaudessa? Matala ferritiini

Vierailija
24.05.2026 |

Kysymys onkin tuossa. Eli nouseeko ferritiini nopeammin jos tehostaa kahdesti/pv. Siinähän on rautaa vain 30mg. 

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä lukee ohjeessa?!

Vierailija
2/6 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle sanottiin, että kannatta ottaa joka toinen päivä, ei päivittäin. Näin rauta imeytyy paremmin. En tiedä tehoaako, minulla tuokaan rauta ei nosta ferritiiniä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat ohjeen mukaan kerran päivässä, koska on vähän erilainen rautavalmiste kuin nämä perinteiset. Jos arvot ei lähde nousuu n. 6 kk päästä, vaihda merkkiä.

Vierailija
4/6 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo, että rauta kannattaisi ottaa joka toinen päivä on väärää tietoa - alkuperäinen tutkimus tulkittu/referoitu väärin. Jos raudan ottaa joka toinen päivä, siitä imeytyy suhteellisesti enemmän kuin raudasta joka päivä otettuna. Kuitenkin jos raudan ottaa joka päivä, imeytyneen raudan kokonaismäärä on suurempi.

Eli jos raudanpuute on lievähkö eikä haittaa, että rauta-arvot nousevat hitaasti, raudan voi ottaa joka toinen päivä - jos paha raudanpuute, rautaa kannattaa ottaa joka päivä. 

Vierailija
5/6 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otin ekan kuukauden 2t bl päivässä ja sen jälkeen normisti 1 tbl päivässä. Otin noi kaks aina kerralla, en 2 kertaa vuorokaudessa. Oli ihan lääkärin ohje.

Vierailija
6/6 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kuukauden Sideral-kuurilla Hb nousi vain neljä yksikköä ja ferritiini putosi kaksi. Vaihdoin Nôgelin Superrautaan, jolla Hb normalisoitui ja ferritiini lähti nousuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme