Voiko rintatulehdusta tulla jos maidontulo on niukkaa?
Mulla meinaan on rintatulehdus, vaiks luulin, ettei mulla tule maitoa juuri lainkaan. Kuukauden ikäinen lapsi saa varulta korviketta aina imetyksen päälle, kun olen luullut, että hän jää nälkäseksi. Nyt sitten on kuumetta ja tulehdus päällä! Miten tämä voi olla mahdollista?
Kommentit (8)
Imetä, kyllä se maidontulo lisääntyy. Imetyksessäkin on kysynnän ja tarjonnan laki. Eli nyt imetät, imetät ja imetät. Näin tulehduskin paranee nopeammin.
Ja anna sitä rintamaitoa vaan vaikka kuinka olisi tulehdus! Kyllä sitä tulee jos vain annat tilaisuuden tulla etkä työnnä mitään korvikkeita siihen päälle!! Vauva tekee kyllä itse tilauksen jos näyttää, että jää nälkäiseksi (tiheän imun kausi), siitä sinun ei tarvitse huolehtia muuten kuin tarjoamalla aina tarvittaessa rintaa.
Oletko saanut jo lääkkeet tulehdukseen? Rintatulehduksen takia ei tarvitse käydä lääkärissä vaan soitto riittää. Lääkäri soittaa apteekkiin reseptin.
Annan korviketta varmuuden vuoksi, koska epäilen, ettei minulla tule maitoa tarpeeksi, koska meillä suvussa ei kellään ole tullut ei edes omalla äidilläni. Äitini ja neuvolassakin sanoivat, että anna vaan varulta, ettei lapsi joudu olemaan nälässä. ap
Ensinnäkin: minä en vastusta sinänsä korviketta, se on oiva apu, jos ei halua tai pysty imettämään. Mutta jos ap haluat imettää, niin ei todellakaan kannata varmuuden varuiksi antaa korviketta.
Se, että äitisi ei kyennyt imettämään, ei todellakaan kerro mitään sinusta. En tiedä, minkä ikäinen olet eli milloin äitisi on imettänyt sinua, mutta lapsentahtinen imetys on itse asiassa aika uusi asia, tuli tapetille vasta 80-luvulla. Esim. itse olen syntynyt v. -67 ja pitkälle 70-luvulle imetystä käskettiin yrittämään vain neljän tunnin syöttövälein jne. Ei ihme, että se ei usein lähtenyt kunnolla käyntiin.
JOS vauvasi pissaa kunnolla 5 vaippaa päivässä ja kasvaa, maitosi riittää. Sanovat neuvolassa tai sukupalaverissa mitä tahansa! Alkuunpääsy vaatii tiheää imetystä, tunnin syöttövälit eivät ole ollenkaan outoja. Lepo ja riittävä juominen ovat myös tärkeitä.
Älä nyt kipeänä ota tästä henkisiä paineita, kokeile jos haluat. Ja lue lisää imetystukilistalta! (www. imetystukilista. net) Neuvolassakin on vielä aika paljon terkkareita, jotka eivät ole kovinkaan perillä imetysopastuksesta.
rinnat saavat kylmää. Muistan kun vauva oli pieni ja joskus tuli tarve imettää ulkona kun ei muuta paikkaa ollut lähistöllä ja vaikka oli kesä niin melkein joka kerta seuraavana päivänä oli 40 lämpöä ja rinnat kipeinä ja kovina.
rintatulehduksia. kannatta hankkia lääke nopeasti, etenee muutamassa tunnisaa todella pahaksi (40 asteen kuume& sietämätön kipu, tiedän kyllä mistä puhun).
Hm..mitä jos ap vaikka tekisi itse päätöksiä ilman taas alkavaa syyllistämis- ja neuvomiskaakatusta?
ei rintatulehdukseen lääke auta, pitää vaan saada tiehyet auki ja maito " juoksemaan" . Minulla oli useita rintatulehduksia jotka tulivat kun rinnat saivat vetoa tai muuten kylmää niin ei siihen mitään lääkettä ollut, piti vaan kestää päivän parin kuume ja särky ja syöttää ja syöttää mahdollisimman usein niin meni ohi.
Vierailija:
rintatulehduksia. kannatta hankkia lääke nopeasti, etenee muutamassa tunnisaa todella pahaksi (40 asteen kuume& sietämätön kipu, tiedän kyllä mistä puhun).
usein tulehdus syntyy rintojen pakkautumisesta ja sen aiheuttamasta tiehyttukoksesta, mutta tosiaan siis esim. haavaumasta.
Sinulla vain on ollut huono tuuri. Pikaista paranemista!