Köyhän elämä otti koville, joko puitu?
Köyhän elämä otti koville
11.5.2007 20:45
Heinäluoma laihtui minimipäivärahalla, vaikka kaverit douppasivat kokolihalla.
Heinäluoman pienen ruokalaskun salaisuus ovat kaurapuuro ja eduskunnan halvat keitot.
SDP:n puheenjohtaja Eero Heinäluoma kokeili elää kaksi viikkoa pienimmällä äitiyspäivärahalla eli noin 13 eurolla päivässä.
- Luulen, että pysyin siinä. Tietenkään tässä eivät ole mukana asumisen eivätkä liikkumisen kustannukset. Jos joutuisi aidosti olemaan sillä 13 eurolla, niin ei siinä sitten kyllä pysyisi.
Heinäluoma kertoo syöneensä kaksi viikkoa mahdollisimman edullista perusruokaa.
- Kaurapuurolla pitäisi aamut aloittaa. Se on erittäin halpaa ja hyvää. Kun oma ruokavinkkivarastoni on rajallinen, suosittelen kaikille aina makaronilaatikkoa. Jos käy ulkona syömässä, niin keitot ovat halpoja.
Teatterilippu pistää menoissa silmään. Sitä Heinäluoma ei kuitenkaan perunut, koska liput oli tilattu jo viime vuoden puolella.
Eräs Iltalehden lukija näki Heinäluoman kuurinsa aikana pihviä syömässä ravintola Saslikissa.
- Pitää paikkansa. Olen kaksi kertaa nauttinut vieraanvaraisuudesta kokolihalla. Ajattelin vielä, että nyt varmaan nähdään, kuinka moni ravintolan asiakas on Iltalehden lukija.
- Jos hyvät ystävät tarjoavat jotakin, niin tällaista vieraanvaraisuutta olen ottanut vastaan.
Painoa lähti parin viikon aikana toista kiloa. Enemmänkin olisi kuulemma lähtenyt, mutta vaalitaistelu vei painosta jo seitsemän kiloa.
Terveellistä Kataisellekin
Heinäluoma sanoo nyt kokemuksen syvällä rintaäänellä, ettei minimipäivärahalla tule pitkän päälle toimeen.
- Ei varmasti kukaan. Se on niin pieni raha, ettei sillä koko elämistä asumisineen voi järjestää.
Heinäluoma suosittelee parin viikon peruspäivärahalla elämistä myös muille päättäjille.
- Sosiaali- ja terveysministereille ja valtiovarainministerillekin ihan terveellinen harjoitus.
Lisää aiheesta viikonvaihteen Iltalehdessä
Kommentit (8)
okhdenumero 53607941, selittäkääpä, kokeneemmat..?
Ihmettelen kyllä miten köyhät voivat olla lihavia?!? Eihän kaurapuuro, perunat, porkkanat lihota yhtään..
Mun mielestä toi " koe" oli hiukka puutteellinen. Kiva sinänsä, että jotain kiinnostaa miltä köyhästä mahtaa tuntua, mutta en usko että selkeää kuvaa hän sai.
että budjetti olisi ollut tasan 13 euroa päivässä eikä senttiäkään enempää. myös luottokortit pois. luulen että tilanteesta olisi tullut todenmukaisempi kuva!
Nimenomaan puuro, leipä, peruna, makaroni LIHOTTAA kun ei ole rahaa ostaa kasviksia =/ siis jos syö liikaa, mulle riittää se mikä lapsilta jää...
Kahvi on myös meillä ruoka ja halpa rasvainen liha. Joskus saa sika-nautaa eurolla 400g paketin. Meillä tietysti on paljon parempi tilanne kuin monilla muilla yksinäisillä köyhillä kun on perhe. Lasten lautaselle taas laitetaan niitä kasviksia ja kunnon ruokaa.
Vierailija:
Ihmettelen kyllä miten köyhät voivat olla lihavia?!? Eihän kaurapuuro, perunat, porkkanat lihota yhtään..
tosin äitien pitää maksaa myös asumisesta ja mahdollisesti myös liikkumisestakin.