Mustat hiput ulosteessa
Onko mustat hiput ulosteessa normaalia? Ihan kuin pippurimyllystä olisi rouhinut mustaa rouhetta, siltä ne hiput ulosteen seassa näyttävät. Aloin stressaamaan, että voiko olla verenvuotoa ylempänä suolistossa, jopa vatsalaukussa ja voisiko veri sitten kuivahtaa tämmöisiksi mustiksi tosi pieniksi hippusiksi? Vai värjäisikö mahdollinen veri ulosteen kokonaisuudessaan mustahkoksi? Muita vatsaoireita ei ole, kipuja tai muuta. Olen yrittänyt miettiä, että mitä olen syönyt jos hiput olisivatkin vain sulamatonta ruokaa mutta en kyllä mitään ihan mustaa ole syönyt.
Kommentit (21)
Varaa lääkärille aika. Saat lähetteen kolonoskopiaan, jossa voidaan poissulkea sairauksia.
Ne ovat verta, eli sisäinen verenvuoto.
Vierailija kirjoitti:
Varaa lääkärille aika. Saat lähetteen kolonoskopiaan, jossa voidaan poissulkea sairauksia.
Tämän unohdin mainita eli kolonoskopia on juuri alkuvuodesta tehty ja suoli oli täysin kunnossa. Ja ikää tosiaan alle 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat verta, eli sisäinen verenvuoto.
Tämän mahdollisuuttahan siis juurikin pohdin. Gastroskopiasta on 5 vuotta ja silloin oli vatsassa kaikki kunnossa, ikää himpun alle 30 vuotta, helikobakteeri negatiivinen eli kaikin tavoin esimerkiksi mahahaavan mahdollisuus pitäisi olla hyvin minimaalinen. Kun googlesta etsii tietoa aiheeseen liittyen, mainitaan mustan ulosteen olevan aina tervamaisen tahmeeta/kiiltävää ja erityisen pahan hajuista jos siinä verta mukana. Minulla siis vain normaalin ulosteen joukossa näitä ihan pieniä "hileitä". En tiedä vaikka sellaisia olisi ollut vuosikausia, en ole aiemmin niin tarkkaan asiaa ihmetellyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän unohdin mainita eli kolonoskopia on juuri alkuvuodesta tehty ja suoli oli täysin kunnossa. Ja ikää tosiaan alle 30 vuotta.
Ei näköjään ollutkaan "täysin kunnossa".
Itse kyllä olen ollut muutaman kerran kolonoskopiossa kun "kaikki ei ollut kunnossa" ja vit ut ne mitään löysi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä olen ollut muutaman kerran kolonoskopiossa kun "kaikki ei ollut kunnossa" ja vit ut ne mitään löysi.
Kerro mielellään tarkemmin. Kolonoskopiassa olen itsekin ollut kahdesti, 5 vuotta sitten ja pari kuukautta sitten ja itsekin nähnyt tutkimuksen ruudulta ja gastroenterologin "tuomio" oli että paksusuoli kunnossa.
Enpä ole ikinä jaksanut ottaa ulostetta käteen ja tutkia, josko näkyisi esim. mustia hippuja
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole ikinä jaksanut ottaa ulostetta käteen ja tutkia, josko näkyisi esim. mustia hippuja
Eipä sitä onneksi käteen tarvitse ottaakkaan. Esim pyyhkiessä paperiin saattaa jäädä hippunen tai pari.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ap oli etsinyt kultahippuja, mutta vain mustia hippuja löytyi.
Joku ruoka-aine niitä aiheuttaa. Ei veri hipuiksi kuiva siihen tavaraan.
Niin sitä juuri olen pohtinutkin, että olenko kuitenkin syönyt jotain, mikä voisi suoliston läpikäynnin jälkeen muistuttaa tämmöisiä mustia hiutaleita. En vain tiedä mitä ne voisivat olla
Nostan jos jollai olisi omakohtaista kokemusta!
Eihän me tiedetä mitä sinä olet syönyt.
Vierailija kirjoitti:
Eihän me tiedetä mitä sinä olet syönyt.
En näemmä muista ihan itsekään. Pitää jatkossa kiinnittää tarkemmin huomiota. Ehkä pointtina tässä minulla enempi se, että jos joku muu on huomannu samaa ja/tai on yhdistänyt asian johonkin tiettyyn ruokaan. Viime viikolla söin mustia seesaminsiemeniä ja vesimelonia jossa oli niitä mustia siemeniä mutta eivät kai ne enää 4-5vrk myöhemmin voi vaikuttaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro mielellään tarkemmin. Kolonoskopiassa olen itsekin ollut kahdesti, 5 vuotta sitten ja pari kuukautta sitten ja itsekin nähnyt tutkimuksen ruudulta ja gastroenterologin "tuomio" oli että paksusuoli kunnossa.
Löysät paskat, usein väkisin pakko mennä paskalle heti lounaan jälkeen.
Kolonoskopia ja voi voi, ei me mitään löydetty, kokeile probiootteja, lasku tulee postissa. Vmp.
Järkihän siinä lähtee jos jokaista juttua paskassaan on miettimässä. Itselläkin välillä kaksiväristä niin että on tummempia läikkiä ja nyt ollut pitkän aikaa ripulia. Tietää googlettamattakin että kuolema tietenkin tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löysät paskat, usein väkisin pakko mennä paskalle heti lounaan jälkeen.
Kolonoskopia ja voi voi, ei me mitään löydetty, kokeile probiootteja, lasku tulee postissa. Vmp.
Mutta eikö ole vain hyvä asia ettei kolonoskopiassa löytynyt mitään? Tällöin vaiva mitä todennäköisimmin toiminnallinen eikä vakava. Toki ikävä, sitä en epäile, itsellänikin kun kroonisia vatsavaivoja ollut yli puolet elämästä
Mulla on kiivin siemenet viimeksi aiheuttaneet mustia hippuja ulosteeseen. Usein selviävät ehjinä läpi, mutta taitavat olla mustina pilkkuina vaikka sattuisinkin puraisemaan. Myös leivässä olevat siemenet ja jyvät saattavat selvitä kokonaisina läpi ja näkyä lopputuotteessa hippuina tai pilkkuina.
Onnittelut, sinussa on öljylähde. Rikastut.