Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liikunta ja ruokavalio auttaa vaihdevuosi vaivoihin

Vierailija
14.04.2026 |

Olin vuosi sitten aika sohvaperuna ja oli hiki ja ihan hirveät jalkakivut öisin sekä yöheräilyä, kauhea vatsamakkara tursusi housun kauluksesta. En voi käyttää hormonikorvaushoitoa, joten ajattelin että jotain tarttis kokeilla. Kokeilin yrttivalmisteita, mutta ei juurikaan vaikutusta. Sitten aloitin kuntoilun ja aloin katsoa mitä suuhuni pistin. Syön paljon kasviksia ja hedelmiä, vältän prosessoitua ruokaa, pidän huolen, että joka päivä tulee riittävästi proteiinia, jätin vähänkin alkoholin pois, syön hyvin vähän lihaa ja sokeria sekä vehnää. En kuitenkaan ole mikään pingottaja, jos joku tarjoaa pullan, niin syön hyvällä halulla. Lisäksi otan joka päivä kalkki-D-vitamiini valmistetta ja magnesiumia.

Tämän lisäksi aloitin liikunnan tosissani. Käyn kuntosalilla 3 kertaa viikossa, yksi kerta sykettä nostava, muut lihaskuntoa. Tämän lisäksi kävelen 10 tuhatta askelta joka päivä, tämän vuoden keskiarvo on 9829 askelta/päivä. Ja jalkakivut ja yöhikoilut on poistuneet ja olen laihtunut vuodessa 8 kg, vaikka en nyt varsinaisesti ole laihduttanut. Lisäksi nukun joka yö 7,5-8 h ilman aamuyön heräilyjä. 

Suosittelen kokeilemaan. Ymmärrän kuitenkin erittäin hyvin, että kaikilla ei ole voimavaroja tähän, jos VV-oireet ovat vieneet kaiken jaksamisen. Enkä ole yhtään mikkään hormonikorvaushoidon vastustaja. En vaan voi sitä itse käyttää, joten piti tehdä jotain muuta.

Voimia kaikille vaihdevuosiin! Kaikki keinot on sallittuja!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok incel. 

Vierailija
2/4 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kirjoitus. Itselläni on korvaushoitona Estrena-geeli ja Zoely-pillereitä syön, vaikken ehkäisyä tarvitse, sillä kuukautiseni ovat muuten kauheat. Itselläni tämä auttaa juuri elämään sitä normaalia elämää liikuntoineen kaikkineen.

Olen kuitenkin viime aikoina ihmetellyt miten puhe elämäntavoista on lähinnä kadonnut. Ihmiset haluaa nappia napin perään, koska meillä on oikeus, ja samaan aikaan elintavat voivat olla retuperällä.

Kuukautiseni olivat hirvittävät heti 12-vuotiaasta lähtien ja meni monta vuotta ennen kuin tajusin liikunnan merkityksen. Helpot kuukautiseni eivät olleet koskaan, mutta selvästi helpommat kuitenkin, kun liikuin enemmän. Nyt vaihdevuosien myötä ne ovat taas hankaloituneet.

Kyllä kannattaa kokeilla elintapojen muutosta, jos niissä on vikaa. Vaikka lääkkeitäkin käyttäisi siinä rinnalla. Ei se ole joko tai.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, luulen, että itsekin olisin valinnut hormonikorvaushoidon, jos olisin sen vain saanut. Terveet elämäntavat ja liikunta kuulostivat ikäviltä ja vaivalloisilta. Enkä oikein uskonut niihin ennen kuin kokeilin.

Vierailija
4/4 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Herkuttelu kostautuu nivelsärkyinä ja pöhnäisenä olona. No onko nuo nyt sitten esivaihtari oireita, vai jotain muuta, mutta ainakaan niitä ei aiemmin ollut. Sopivasti lihaa, paljon kasviksia, ei sokeria ja vehnää, d ja kalsium mullakin purkista. Paljon liikuntaa ja raskasta lihaskuntoa, sellaista kunnon rehkimistä. Aikaisin nukkumaan, uni on laadukkainta alkuyöstä. Ruokailut olen pudottanut neljään kertaan ja en enää syö kuuden jälkeen. Tämä on vienyt jatkuvan vatsan turvotuksen. Mulla ei ole ollut liian painon kanssa ongelmia, mutta nuo kaikenlaiset kolotukset ja turvotukset on lähtenyt. Energisempi en ole, mutta en odotakaan paluuta siihen, mitä olin pari-kolmekymppisenä. Jaksan hyvin, mutta vain entistä hitaammalla tahdilla, ja se ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan