Oletko jäänyt kiinni luokkataustaasi?
Paljon käydään keskustelua siitä, mihin yhteiskuntaluokkaan kukin mukamas kuuluu. Oletko yrittänyt saada elämäntapaasi "hienostuneemmaksi", mutta et onnistu siinä, vaikka koulus- ja elintasosi sitä jo edellyttäisi? Syötkö salaa hokoon sinistä ruisleivällä? Et innostu juustoista ja viineistä, vaikka yrität? Itse olen akateeminen, pitkä virkaura korkeakouluissa, eläkkeellä, varakas puoliso ja edelleen tavoiltani kiinni proletariaatissa. Täysin.
Kommentit (9)
Ei vaan päinvastoin. Ei mitään koulutusta toisen asteen jälkeen eikä edes töitä, mutta luen, käyn teatterissa, klassisen konserteissa jne. puolison kanssa ja välillä myös kivoissa ravintoloissa. Puoliso (nainen) on täysin sattumanvaraisesti varakas, en ole mikään kullankaivaja vaan asia kävi ilmi kuukausi tapaamisen jälkeen. Tämä on maisteri joka ollut aina töissä pl. lasten syntymän jälkeinen vuosi.
Enemmän junttius on persoonasta ja jopa geeneistä kiinni kuin mistään tittelistä. Maailmassa on kehitysmaissakin röttelöissä kauniisti käyttäytyviä sivistyneitä herrasmiehiä ja Buckinhamin palatsissa on lapsia kourivia käytöstavattomia ääliöprinssejä.
En. Olisi kamalaa yrittää esittää jotain luokkataustaa. Teen asioita, joita haluan.
Ylempään keskiluokkaan? Pelkäänpä että olen.
Akateeminen olen mutta en jaksa lukea tai käydä missään kulttuuririennoissa. En osaa pukeutua hyvin enkä ymmärrä muutenkaan mitään materiaaleista, leikkauksista jne.
Hanttihommia olen tehnyt kun tuta-inssinä en saa oman alan töitä. On käytännössä ihan sama kun en olisi käynyt kouluja ollenkaan. Mitään uran kannalta ratkaisevaa hyötyä siitä ei ole ainakaan ollut.
Gradu oli niin ympäripyöreän tylsästä aiheesta kuin mahdollista ja opiskelin lähinnä suvun painostamana.
Täällä sama. Täysin mehtäläinen vapaa-ajalla, kuljen rikkinäisissä vaatteissa ja todellakin syön makkaraa. Akateeminen koulutus, työelämässä johtotehtävissä ja palkkatulot ylimmässä desiilissä. Ei kiinnosta mikään ulkokultainen eikä näyttämisen halua ole muille. Ajan ihan tavallisella autolla ja matkustan minne huvittaa, vaikka Kanarialle. En välitä harrastaa oikeastaan muuta kuin puiden pilkkomista ja samoilua metsissä.
Ei Suomessa juuri ole luokkia. Ollaan luokaton yhteiskunta.
Olen kotoisin niin keskiluokkaisista olosuhteista, että varmaan juu, olen aivan umpikeskiluokkainen enkä osaa olla muuta. Rakastan juustoja ja viinejä, enkä tykkää HK:n sinisestä, syön makkaraa ehkä kerran vuodessa juhannuksena, ei joka vuosi sitäkään. Ruisleipää syön kyllä.
Olen, enkä ole koskaan edes yrittänyt päästä luokkataustastani eroon. Olen akateemisesti koulutettu, hyvin tienaava, aito alaluokkainen juntti. Eikä siinä ole minusta mitään vikaa.