Miten mä hoidan huomisen työhaastattelun kotiin?
Mulla on huomenna työhaastattelu ja todella haluaisin sen paikan! Yleensä mä olen jännityksestä jäykkänä noissa haastatteluissa. Ajatus voi katketa, olen vakava enkä varmaan vaikuta siksi kovin innostuneeltakaan. Lisäksi monesti yritän liikaa löytää ne " oikeat vastaukset" ja miellyttää. Miten mä pystyisin olemaan rennompi ja saamaan sen työpaikan?? Kun käsittääkseni mulla on nyt hyvät mahdollisuudet siihen koulutukseni, työkokemukseni yms. ansiosta.
Kommentit (2)
Älä kuitenkaan enää ajattele liikaa vastauksiasi kysymyksiin tänä iltana, ajattele, että olet jo tehnyt minkä voit.
Ole realisti: myös kanssakilpailijasi ovat ammattitaitoisia ja kuka teistä tahansa soveltuisi varmasti tehtävään erinomaisesti. Älä ajattele, että sinun on " pakko" saada tämä työ. Jos tämä ei onnistu, niin sitten seuraava.
Haastattelutilanteet ovat aina jännittäviä ja tuskin kukaan on niissä täysin oma itsensä. Olet jo päässyt pitkälle, kun sinut kutsuttiin haastatteluun. Muista, ettet kuitenkaan voi täysin tietää, viihtyisitkö tässä työssä, ennen kuin tiedät, millainen työilmapiiri paikassa on, millaisia kollegat ovat, jne.
Jos saat hylkäävän vastauksen, voit aina pyytää palautetta ja kysyä syytä tähän ja hyödyntää palautteen seuraavassa haastattelutilanteessa.
t. itsekin työtä hakeva
1. Olet oma itsesi, et yritä esittää mitään
2. Kuuntelet tarkasti, mitä kysytään
3. Vastaat vain kysymykseen, et ala jaaritella etkä höpötellä (tähän moni sortuu...)
4. Puhut edellisistä työnantajistasi kunnioittavaan sävyyn, et mollaa
5. Olet aidosti ylpeä itsestäsi, et vähättele taitojasi
Kun toteutat edellä mainitut asiat, olet tehnyt parhaasi. Jos se ei riitä työpaikan saamiseksi, et mitä luultavimmin ole sopiva ko. työhön. Mutta eipä tarvitse harmitella, että työpaikka meni ohi sen vuoksi, että epäonnistui haastattelussa.