Jokaisella tulisi olla kuuden (6) kuukauden menojen verran säästössä
Eli jos sairaus tai työttömyys iskee, kuuden kuukauden rahat olisi hyvä olla tilillä.
Onnistuuko sinulta? Jaetaan arjessa selviytymiseen vinkkejä, kokemuksia.
Kommentit (21)
Tavoite on eri kuin realismi.
Suunnitelmallisuutta, harkintaa, budjetointia kyllä.
Ei niilostelua, kyttäämistä.
Elämästä pitää voida myös nauttia.
Vierailija kirjoitti:
Kerropa miten tämä rahamäärä saadaan kokoon kun kyseessä on pienituloinen henkilö?
Ei mitenkään. Rikkaiden ja keskiluokan touhuja tuollaiset.
miksi ihmeessä sen rahan pitäisi olla 6 kk TILILLÄ.
Ei ole, eikä tule olemaan. Miksi pitäisin rahaa tilillä tuottamattomana kun osana sijoituksia se tuottaa koko ajan kassavirtaa. Katan perusmenoni pelkillä pääomatuloilla jo nyt. Typeräähän minun olisi sen lisäksi makuuttaa TILILLÄ rahaa tolkuton summa. 1 kk verran maksimissaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, eikä tule olemaan. Miksi pitäisin rahaa tilillä tuottamattomana kun osana sijoituksia se tuottaa koko ajan kassavirtaa. Katan perusmenoni pelkillä pääomatuloilla jo nyt. Typeräähän minun olisi sen lisäksi makuuttaa TILILLÄ rahaa tolkuton summa. 1 kk verran maksimissaan.
Siksi, että sijoitukset voi menettää. Korkeakorkoinen säästötili on ihan hyvä sille 6k puskurille.
Pitäisi olla myös toimeentulotuki asiakkailla. Toimeentulotuki ei todellakaan kata kaikkea jos jotain ikävää tapahtuu siksi todelliset köyhät ovat aivan eri asemassa muihin ihmisisiin. Ollaan todella loukussa ja kuopassa kun ei saa olla mitään - ei mitään rahaa tms missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että sijoitukset voi menettää. Korkeakorkoinen säästötili on ihan hyvä sille 6k puskurille.
No kerropa se skenaario millä menetän SIJOITUKSET (määräinen muoto, eli kaikki rahani sijoituksissa).
Minulla on sijoituksia 6 mantereella, 11 eri maassa, noin 80 yhtiössä..
Voin vakuuttaa että KAIKISSA skenaarioissa jossa menettäisin SIJOITUKSET, olisi se murheistani pienimpiä. EIKÄ silloin myöskään siellä tilillä olevalla 6kk puskurilla tekisi yhtään enempää.
Ei ole lähellekään. Enhän mä kuukausi menoista saa säästöön,kun se on tili tuli ja tili meni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerropa se skenaario millä menetän SIJOITUKSET (määräinen muoto, eli kaikki rahani sijoituksissa).
Voin vakuuttaa että KAIKISSA skenaarioissa jossa menettäisin SIJOITUKSET, olisi se murheistani pienimpiä. EIKÄ silloin myöskään siellä ti
No kuusi tonnia nyt ei ole valtava summa muutenkaan. Ei kaikilla ole noin hienoja sijoituksia tai mahdollisuuksia pitää sellaisia. Liika omaisuus leikkaisi asumistukeakin.
Vierailija kirjoitti:
Kerropa miten tämä rahamäärä saadaan kokoon kun kyseessä on pienituloinen henkilö?
Järkevöittämällä menot. Edullinen asunto, pienet ruokakulut, vaatteet pääosin kirpparilta. Ei lemmikkejä.
Itse en ole enää pienituloinen, mutta silloin kun olin, niin kyllä mä pystyin säästämään, kun katsoi mitä ostaa. Tein kaiken ruuan itse ym.
Olen aina ollut sitä mieltä, että ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
Se 6kk. säästöt kannattaa säilöä piironginlaatikkoon niin saa sossusta elannon kun tilit on tyhjät. Tietty edellyttäen että asuu vuokralla eikä ole hyvin tienaavaa puolisoa tai kesämökkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin vakuuttaa että KAIKISSA skenaarioissa jossa menettäisin SIJOITUKSET, olisi se murheistani pienimpiä. EIKÄ silloin myöskään siellä ti
Miksi sun pitää aina huutaa? Oot selvästi se kaikissa sijoitusketjuissa riehuva aggressiivinen huutajapöllö.
"No kuusi tonnia nyt ei ole valtava summa muutenkaan. Ei kaikilla ole noin hienoja sijoituksia tai mahdollisuuksia pitää sellaisia. Liika omaisuus leikkaisi asumistukeakin."
Ei kaikilla olekaan, mutta kaikilla työtä tekevillä VOISI OLLA AIKANAAN kun määrätietoisesti sen rakentaisi. Ja kyllä on mahdollisuuksia pitää se.
Ja tuohan nyt on "fiksu syy" olla vaurastumasta... LEIKKAA TUKIA. Aivanko elämän tarkoitus olisi maksimoida saadut tukieurot.
Onnea sitten vaan teille, jotka saatte toimeentulotukea. Tämä ei koske teitä. Te ette saa säästää, mitään, ikinä. Pahan päivän vara ei koske teitä, joilla paha päivä on joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Onnea sitten vaan teille, jotka saatte toimeentulotukea. Tämä ei koske teitä. Te ette saa säästää, mitään, ikinä. Pahan päivän vara ei koske teitä, joilla paha päivä on joka päivä.
Kyllä toimeentulotuella saa säästää.. ja kannattaakin.
Itse olen vielä turvallisuushakuisempi ja pidän 30 k€ tileillä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tuilla 9 vuotta, ja säästänyt tässä ajassa yli 6000€
Vierailija kirjoitti:
"No kuusi tonnia nyt ei ole valtava summa muutenkaan. Ei kaikilla ole noin hienoja sijoituksia tai mahdollisuuksia pitää sellaisia. Liika omaisuus leikkaisi asumistukeakin."
Ei kaikilla olekaan, mutta kaikilla työtä tekevillä VOISI OLLA AIKANAAN kun määrätietoisesti sen rakentaisi. Ja kyllä on mahdollisuuksia pitää se.
Ja tuohan nyt on "fiksu syy" olla vaurastumasta... LEIKKAA TUKIA. Aivanko elämän tarkoitus olisi maksimoida saadut tukieurot.
Ei ole elämän tarkoitus maksimoida tukia, mutta jossain tilanteessa järkevää. (Minulla esim. on kyllä suunnitelmia enkä aio olla koko ikääni tuilla)
On niitäkin joiden mielestä hätävarasta pitäisi olla 5-10% kullassa. Monien mielestä 2 kk menot olisi riittävävä vara.
Vierailija kirjoitti:
On niitäkin joiden mielestä hätävarasta pitäisi olla 5-10% kullassa. Monien mielestä 2 kk menot olisi riittävävä vara.
Nyt ei kannata kai ostaa kultaa kun on liian kallista.