Miks kilpirauhaslääke pitää ottaa aamuisin?
Kommentit (7)
Eikö teille lääkäri ole asiaa selittänyt????? Kilpirauhas lääke korvaa omaa kilpirauhashormonia, jora erittyy liian vähän. Liian vähäinen kilpirauhashormoni määrä väsyttää, elimistö ei käynnisty, niinkuin normaalisti aamulla yöunien jälkeen. Jos otat lääkkeen aamulla kuten kuuluu, elimistö pysyy päivärytmissä mukana.
joten en oo pääsyt lääkärin kanssa juttelemaan... on muutenkin kiukkunen jos yritän puuttua tähän asiaan. Jos voisit vielä vastata että kun mies heräilee yleensä tähän aikaan niin ymmärrät kai että ei ole aamu... Pitäskö herättää aamusin ottaan lääke vai voiko ottaa näin iltapäivällä?
ap
Jos yötöissä, niin on ihan oikea aika ottaa lääke, silloin kun herää. Jos ei ole, niin siksihän se justiinsa pitäs sitten herättää aamulla lääke ottaan, että muuttus oikein se rytmi.
ollut tällainen rytmi... tekee kyllä töitäkin niin että nukkuu pitkään jos on töissä joutunut olemaan kauemmin. Mutta tuntuu että hänen luonnollinen rytmi on herätä siinä 12-15. Tosin jos menee aamulla töihin niin herää ihan hyvin vaikka 8lta. Haluaisin puhua hänen lääkärinsä kanssa mutta kun tuo mies on kun ampiainen kun yritän puuttua näihin asioihin. Yritin viikon niin että herätin hänet aamuisin ottamaan lääkkeen, mutta sain niin paljon kuraa niskaan kun on aamusin huonolla tuulella enkä jaksanut enää...
Kilpirauhaslääkkeeni otan silloin, kun herään eli kun minulle on ' aamu.' Sitä ei tosiaan tarvitse herätä ottamaan tiettyyn kellonaikaan, jos silloin muuten olisi unessa. Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa unentarpeen lisääntymistä, mutta sen pitäisi korjautua lääkityksellä. Kilpirauhaslääkitys ei kuitenkaan toimi heti aloituksesta, vaan palautuminen normaalitilaan vie kuukausia lääkityksen aloittamisesta. Jos miehesi elämänrytmi häiritsee sinua, ota asia puheeksi, mutta kilpirauhaslääkityksen takia hänen ei tarvitse herätä aamuisin tiettyyn aikaan. Jos lääkitys on vasta aloitettu ja sinusta tuntuu, että miehesi nukkuu kohtuuttoman paljon, niin odottele vielä rauhassa. Itselläni esimerkiksi lääkityksen aloittamisen jälkeen unentarve palautui pikkuhiljaa ytakaisin normaaliin ja kun se ennen lääkityksen aloittamista oli jopa 12 tuntia, niin puolessa vuodessa oli päästy takaisin minulle normaaliin 5-7 tuntiin.
Kiitos tuhannesti vastauksesta! eipä tuo rytmi haittaa kun ite oon aamu ihminen ja saan olla sitten rauhassa päivällä pitkään. Katotaan jos sen unen tarve tossa vähän vähenis, mutta mun puolesta saa nukkua :) lääkitystä ei vielä saatu kohdalleen...
mä olen ottanut sitten kun muistan :(