Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloin syömään lääkärin ohjeiden vastaisesti - ongelmat katosivat

Vierailija
15.02.2026 |

Olen kärsinyt vatsavaivoista yli 15 vuotta. Pitkäaikaisin ja vaikein ongelma on ollut ummetus ja turvotus, mutta viime vuosina lisäksi ilmestyi myös refluksi. Lisäksi tietenkin mm. ruokailujen jälkeistä väsymystä, verensokerien heittelyä (ei diabetestä), loputonta nälkää jne. 

Ongelmia on tutkittu lääkärissä useita kertoja. Diagnoosia ei oikein ole saatu asetettua, mutta esim. keliakia on poissuljettu. Erään lääkärin mukaan ongelma on viljat, mutta ei siis niiden sisältämä gluteeni. Maitotuotteet on käsketty jättää pois moneen kertaan, vaikka olen lukuisia kertoja todennut, ettei niiden pois jättäminen auta ollenkaan. 

Vuosien mittaan olen noudattanut kaikkia lääkäreiden neuvoja sekä kokeillut kaiken maailman ruokavalioita, joista olen joskus saanut hetkellistä apua, mutta ongelmat eivät ole ratkenneet. 

Kunnes sitten viime syksynä sain tarpeekseni kaikesta tästä ja päätin kokeilla paluuta vanhaan kunnon suomalaiseen ruokavalioon. (No, jotain sinne päin!) Samalla lopetin kaikki lisäravinteet ja vitamiinit, paitsi D-vitamiinia olen syönyt edelleen ja lopetin "terveysvaihtoehtojen" käytön, eli siirryin takaisin normaalirasvaisiin tuotteisiin.

Olen nyt reilut puoli vuotta syönyt pääpiirteissään seuraavasti:

Aamupala&iltapala: Kaurahiutaleet + piimä + hedelmä/marjoja (välillä lisänä pähkinöitä tai siemeniä)

Lämpimät ruuat: perunaa + kasviksia + lihaa/kalaa (lihana lähes poikkeuksetta 10% jauhelihaa, vaihteleva kala)

Välipalat&lisukkeet: lisää piimää, hedelmiä, pähkinöitä sekä esimerkiksi kananmunia, välillä leipää, mutta vain jos jaksan tehdä itse.

Jälkiruuat: nokare luomuhunajaa tai joskus harvemmin itsetehty leivos, mutta aika laiska olen ollut tekemään.

Turvotus katosi kokonaan ensimmäisen kuukauden aikana. Ummetus alkoi helpottaa, mutta poistui kokonaan vasta siinä toisen kuukauden aikana, eikä ole tullut takaisin. Refluksi jäi pois hyvin nopeasti sekin, en muista tarkalleen kuinka nopeasti. Kaikki muutkin ruuansulatusongelmat ovat kadonneet kokonaan. 

Paino on laskenut noin kilon tai pari, eli siis mitään laihtumista tai painonnousua ei ole tapahtunut, tuo oli pääosin varmasti nestettä. 

Alkuviikosta kävin verikokeissa ja jopa ferritiini on päässyt viimein nousemaan 15 > 35, vaikka lopetin rautatabletitkin. Kaikki muut arvot normaalit (täydellinen verenkuva), verenpainekin erinomainen. 

Ja nyt kaikkien näiden vuosien ja ongelmien jälkeen ihmettelen vain, että aiheutinko tämän ongelman itselleni alunperin kuuntelemalla median toitotusta, kuinka rasva on saatanasta seuraava, samoin hiilarit - erityisesti viljat!! Ja varsinkin se punainen liha!! Ja siinä sitten näitä neuvoja kuunnellessa tarjosin keholleni jotain, mikä oli paperilla terveellistä ja hyväksi minulle, mutta todellisuudessa aiheutti pelkkää kärsimystä yli 15 vuotta? 

Nyt olen joulusta asti uskaltanut syödä täysin vapaasti esim. pizzaa jos kavereitten kanssa tulee käytyä, enkä saa yhtään mitään oireita. Samoin voin syödä suklaata tai sipsiä, juoda jopa alkoholia. Nämä ovat olleet täysi mahdottomuus jo vuosia, tai sitten on kärsitty monta päivää... Mutta ei enää.

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Pakostakin tässä alkaa miettimään, että ihmisen ruuansulatusjärjestelmä on nykytutkijoille liian monimutkainen järjestelmä, eikä noita tutkimustuloksia ole mahdollista luotettavasti analysoida, kun viakka tutkitaan ainetta X, ei pystytä ottamaan tarpeeksi hyvin huomioon aineita Y ja Z joita henkilöt myös syövät. Että ei se ratkaisu löydy näillä sydänmerkeillä ja kasvirasvoilla, vaan sillä, että syödään oikeaa ruokaa, jonka keho tunnistaa ruuaksi ja kaikki muu jätetään oikeasti minimiin, niinkuin joskus ennen.

Kommentit (4)

1/4 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, en tiedä, minkälainen ruokavaliosi oli silloin siinä vaiheessa, kun ongelmat alkoivat.

Nykyinen ruokavaliosi on kyllä aika lailla sellainen, jota virallinen ruokasuosituskin suosittelee (jos nyt jättää huomioimatta rasvan): hapanmaitotuotteita, kokojyvää, kasviksia, perunoita, kohtuullisesti lihaa ja kalaa.

Niukasti lisättyä sokeria.

Maitohappobakteereja saisi myös hapatetuista kasviksista (hapankaali, kimchi) jos on tunne, että jotain pitäisi vielä tehdä.

Sydänmerkit, rasvattomat ruuat (keinotekoisesti rasvattomaksi tehdyt) jne ovat "lääke" siihen, että elintavoissa on alunperinkin häikkää (jätetään nyt pois ne, joilla on perinnöllinen taipumus esim. korkeaan kolesteroliin tai verenpaineeseen). Perusruoka, jota ihmiset ovat alunperin syöneet, oli hyvin yksinkertaista, oltiinpa sitten missäpäin maailmaa tahansa. Paikallisista aineksista, kasvivoittoista (inuitteja lukuunottamatta).

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
2/4 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä verran ja millaisia lisäravinteita ja pillereitä olet käyttänyt? Olisiko syy siinä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuossa esimerkissäsihän et syö viljoja vaan perunaa. 

Turvotus on fermentaatiota suolistossa ja viljat sitä tekevät. Vähähiilarisella tai ketolla ei vatsa pömpöttele eikä kaasuja synny. Vilja EI ole ihmisruokaa eikä ihminen ole mikään käymisastia

Rasvajuttu on ihan kusetusta alusta loppuun ja maailman pitkäikäisimmillä ihmisillä on korkea kolesteroli. Pharma ja ruokateollisuus manipuloivat tiedettä ja sitä kautta ruoka-auktoriteettien suosituksia, minkä lisäksi suomessa prosessoidaan viljoja liian vähän. Ne tarvitsisivat fermentaation eli esim. Hapanjuurileipä on ok. 

Lääkäri oli siis oikeassa mutta ilmeisesti et ymmärrä mikä on vilja.

Vierailija
4/4 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveän moni nykyihminen kärsii turvotuksesta, joka johtuu ns. hapottomasta suolistosta. Sun ruokavaliossa toi piimä varmaan korjannut eniten tilannetta! Saman saa hapatetuista (luonn.) tuotteista kuten hapankaali, turkkilainen jogurtti, viili noin rsimerkiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän