Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon kehtaa käyttää rahaa aloittelijana uuteen harrastukseen?

Vierailija
15.02.2026 |

Olen projektiluontoinen ihminen kuka nauttii uuden opettelusta ihan laidasta laitaan. Milloin on kyse uuden soittiminen soittamisesta tai kielen opettelusta, maalaamisesta tai leipomisesta. Pohdin nyt sitä, kuinka paljon uuteen harrastukseen kehtaa laittaa rahaa (välineisiin käytännössä), jos on ihan noviisi eikä ole mitään takuita harrastusinnon jatkumisesta? En ole ihminen kuka aloittaa kitaran rämpyttelyn lapsena ja viiden vuoden välein vaihtaa kitaran aina vaan hienompaan kiinnostuksen ja osaamisen karttuessa valtavasti. 

Tämä on tietysti ennen kaikkea omasta tulotasosta ja maksukyvystä kiinni, mutta jokainen voi käsitellä aihetta omasta perspektiivistään.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran millä on valmis takapuolensa pyyhkimään. 

Vierailija
2/9 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne on sun omia ja itse tienaamia rahoja, joten voit käyttää niitä just niin kuin haluat.

Tosin jos elät yhteisessä kodissa jonkun tai joidenkin toisten kanssa, voipi olla typerää käyttää vuoden asuntolainan lyhennykset ja koko perheen ruokarahat ammattilaissoittimiin, jos et osaa soittaa mitään soitinta.  Mut silti anna mennä, jos siltä tuntuu, kerranhan täällä eletään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

OStan heti parhaat kamat mitä rahalla saa

Vierailija
4/9 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on tendenssi, että harrastaminen jää alkuinnonnostuksen jälkeen, niin mitä järkeä siinä on hankkia satasien (esimerkki)arvoisia välineitä? Laajenna repertuaaria sitten, kun huomaat, että tykkäät juuri siitä harrastuksesta.

Vierailija
5/9 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun ihan minimi. Ei kannata ihan kaikkein halvimpia, koska niillä menee se vähäkin into ohi. Sitten jos innostus jatkuu ja taidot karttuu niin voi laajentaa välineistöä.

Vierailija
6/9 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on tendenssi, että harrastaminen jää alkuinnonnostuksen jälkeen, niin mitä järkeä siinä on hankkia satasien (esimerkki)arvoisia välineitä? Laajenna repertuaaria sitten, kun huomaat, että tykkäät juuri siitä harrastuksesta.

Mikä lasketaan alkuinnostukseksi? Tarkoitukseni ei ollut sanoa, että puuhailen jonkun asian parissa 3 viikkoa ja sitten lopetan. Yleensä jaksan kiinnostua yhdestä asiasta noin vuodeksi. Siinä oppii kaikesta alkeet jo hyvin ja monesti sitten palailen näihin harrastuksiin, kun tulee tylsä hetki. Näitä alkeistason taitoja on vaan ehtinyt karttua aika paljon, mutta onpahan toisaalta koti täynnä harrastuksia ja tekemistä. 

Mitään ammattitason instrumentteja en ole koskaan hankkinutkaan, mutta ihan leluillakaan ei mielestäni kannata harjoitella, sillä niissä harjoittelu ei toisaalta tuota tulosta. Samoin vaikka hiihtämisessä mistä toisaalta en tykkää. ap

Vierailija
7/9 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahaa olisi oikeasti ylimääräistä, niin itse ostaisin keskitason varusteet harrastukseen. Esimerkiksi vaikka pyöräily: jos halvimman ok-tasoisen pyörän saisi 800-1000€ hintaan ja kallein, jossa hinta ei olisi pelkkää ilmaa, olisi 7500€, niin voisin harkita 3000-3500€ panostusta. Toki tutustuisin välineisiin ja varmistaisin, että kaikki välttämättömät ominaisuudet ovat siinä välineessä, jonka aion hankkia. Yleensä vähän arvokkaammat välineet säilyttävät arvonsa kaikkein halvimpia paremmin. Jos seuraavana kesänä huomaisinkin kiinnostuneeni juoksemisesta ja pyörän keräävän pölyä, saisi sen helpommin myytyä eteenpäin hyvällä hinnalla mikäli kyseessä ei ole edellisvuoden halvin malli. Esim halvimman jälleenmyynti 500-600€ vs keskitasoisen jälleenmyynti 2000-2500€. Moni on valmis ostamaan kaupasta käyttämättömän uusinta mallia olevan välineen, jos hintaero käytettyyn edellisvuoden halvimman mallin välineeseen olisi vain parikolmesataa. Nämä siis täysin esimerkkejä, ei perustu mihinkään tiettyihin toteutuneisiin kauppoihin tms, vaan omiin ajatuksiin ja kokemuksiin jälleenmyyntiarvoista.

Vierailija
8/9 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän samanlainen harrastusten opettelija että harrastukset välillä vaihtuu. 

Enpä ole koskaan katunut sitä että hankin hyvät varusteet johonkin hommaan. Jos varusteet ovat huonot niin ei niillä pääsääntöisesti ole kiva tehdäkään. Yleensä ne hyvät kamat saa myös helposti myytyä jos innostus loppuu. 

Toki voi myös harkita että saisiko ne kamat alunperin ostettuakin käytettynä. 

Itse juuri mietin että onko 3000€ liian iso investointi noin vuosi sitten aloittamaani harrastukseen johon olen jo investoinnut pari tonnia 

Vierailija
9/9 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama, harrastukset vaihtuu aika usein. Toki on pari pysyvämpää harrastusta, joihin panostan tarvittaessa miettimättä suuremmin hintaa.

Viimeisin esimerkki on frisbeegolf, viime keväänä innostuin siitä ja hommasin kolme kiekkoa, oisko ollu yhteensä 60-70€. Halvimmat ois ollu 5-10€/kpl. Olin kuitenkin lukenu arvosteluja ja suosituksia aloittelijoille sopivista kiekoista, ja näitä oli kehuttu helpoiksi heittää ja monet pidempäänkin harrastaneet vannoivat näiden nimiin.

Toinen esimerkki vuosien takaa. Halusin pelikonsolin, tiesin pelaavani sillä vuosia. Ostin poistomyynnistä haluamani mallisen konsolin, jossa oli aivan liian pieni muisti. Ostin siihen reilunkokoisen kiintolevyn, jotta iloa riittäisi vuosiksi ilman aiempien pelitallennusten ja -asennusten jatkuvaa poistamista. Silloin kiintolevyn hinta kirpaisi, mutta edelleen yli kymmenen vuoden jälkeen tallennustilaa riittää, enkä ole joutunut mitään poistamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi