Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten olette lopettaneet lapsenne syöttämisen? Kerrasta vai

Vierailija
30.04.2007 |

pikkuhiljaaa? Onko julmaa tehdä jutella ensin asiasta ja sitten vaan todeta ruokapöydässä että nyt syöt itse. Ja olla syöttämättä vaikka lapsi ei sitten itse söisikään?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

annetaan lapsen nälkäisimmässä vaiheessa yrittää itse saada ruokaa suuhun, loput syötetään. Hissukseen alkaa mennä koko lautasellinen itse, enkä tiedä yli 1,5-vuotiaita keitä enää syötetään. Tosin en usko, että edes puoltoistavuotiaan kanssa voi " keskustella" asiasta. :) Enempi sitä, että lapsi tottuu syömään itse.

Vierailija
2/8 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole ikinä pakottanut lasta syömään, vaan lopetin sitten kun itse tahtoi ja oppi kunnolla syömään. Eli 1,5 vuotiaana.

Tietty jotkut vaikeammat ruat voi vielä syöttää, esim kiireessä viili suoraan purkista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin jo yksi vuotias vaati saada lusikan omaan käteensä, ja siitä se lähti. Pikkuhiljaa paremmin ja paremmin sujuu.

Vierailija
4/8 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ennen tuota tietyti opeteltiin aina välillä esim puuron kanssa, ja samalla siinä lapsi oppi ettei ruokaa saa sotkea ympäriinsä ja että vain lusikalla syödään jne.

Vierailija
5/8 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä tarvinnu päättää, 1v täytettyään päätti että hän syö ihan itse. Turha edes yrittää toisella lusikalla.

Vierailija
6/8 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja omaa " tyhmyyttäni" olen syöttänyt, kun aina ollut miinuskäyrillä paino, että edes jotain saisi mahaansa menemään. Lopetanko kerralla syötön ja annan olla nälissään niin kauan kuin suostuu itse syömään?

Vierailija
7/8 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei lapsella ole selviä muita ongelmia (esim. vaikeita neurologisia häiriöitä), niin hän kyllä rupeaa parin päivän sisällä syömään itse, kunhan et anna hänen täyttää aterioiden välillä vatsaansa herkuilla. Tee kuitenkin aluksi sellaista ruokaa, josta tiedät hänen pitävän.

Se, että lapsen paino on miinuskäyrillä, ei ole millään tavalla huolestuttavaa, jos paino kulkee kuitenkin suunnilleen samaa miinuskäyrää pitkin eikä putoa jatkuvasti käyrältä alemmalle. Minullakin on yksi lapsi, jonka paino (suhteessa pituuteen) on koko ajan ollut käyrän -15 tuntumassa, eikä siinä ole terveydenhoitajan mielestä mitään huolestuttavaa. Tosin sitten asia voi olla eri, jos paino on käyrän -20 alapuolella.

Vierailija
8/8 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihtelee paljon. Luuletteko että on helppoa syödä lusikalla, saada ne pienet sormet siihen, joo, mutta ranne vielä kääntymään, ja ruoka työnnetyksi siinä lusikassa suuhun. Se lapsihan alkaa aika tyhjästä sen lihasten hallinnan opettelun, kyllä se tietää mitä pitää tehdä, mutta vie oman aikansa että se onnistuu. Ihan sama kun sanotaan ihmiselle joka ei osaa uida että mee vetee, kauho käsillä ja potki jaloilla ni kyllä se uinti sujuu. Ja sitten on uimakouluja, miksiköhän?